Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Interessant tekst - Somebody that I used to know

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-12, 15:21   #21
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Hun fant nok ut at gressset var grønnere på andre siden. For halve henne er jo grønn.
Og kanskje han plaget henne etter oppbruddet, for de var jo venner og plutselig skifter hun telefonnr.
:livlig fantasti:

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 16:25   #22
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Fantastisk sang og video. Nesten så jeg kan føle smerten hans.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 16:47   #23
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.763
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Jeg liker sangen godt, og har hørt flere versjoner av den.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 20:44   #24
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Åh han her hørtes veldig Peter Gabriel ut syntes jeg..!

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 20:54   #25
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

DER fikk jeg veldig sansen for den låten også! Har hørt den på radio og likt den, men videoen gjorde den hakket mere interessant.:-)

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 21:16   #26
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Veldig fin! Sjekk her


(Kilde: youtube.com)

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 21:55   #27
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Åh! Jeg måtte gå fra denne tråden i formiddag, og når jeg fullførte det jeg skrev nå, så forsvant alt jeg hadde skrevet når jeg trykte forhåndsvis. Så for andre gang: (Og uten å ha lest alt som er skrevet i mellomtiden: )


Jeg også er fascinert av denne sangen (og hørte den først i Glee).

Etter å ha sett videoen nå, så finner jeg den enda bedre, og enda mer fengende og fascinerende. Jeg liker godt effekten av mønsteret de tegner gir. Hvordan de mørke tonene kommer frem når han synger om smerten "You can get addicted to a sertain kinda sadness. Like ressignation to the end, always the end."

Det var veldig illusterende med hele mønsteret som tegnet seg frem gjennom sangen, som en referanse til det destruktive mønsteret de hadde viklet seg inn i gjennom forholdet sitt. Det var veldig fint å få se hennes del av mønsteret, og få hennes innblikk i forholdet, og jeg likte godt hvordan halvparten av hennes mønster var grønt. Det står for håp for fremtiden hennes uten ham, og for at hun ikke var helt en del av hans mønster. Det viste de både med fargen, og ved det at hun var den som gikk videre, som ikke hadde samme avhengighetsmønsteret som ham. Og kanskje det grønne i henne, var en del av det han ikke kunne akseptere også, at han derfor ikke hadde de riktige følelsene for henne?

Jeg tenker at sangen handler om dobbeltheten vi alle har i oss, og om destruktive mønstre det er lett å gå seg vill i. Han synger om kjærligheten han vet ikke er riktig, men at det ikke var så galt at det ikke var mer komfortabelt for ham å bli. Hun synger om hvordan det at han ikke følte riktig for henne fikk ham til å behandle henne dårlig, og at hun faktisk ikke ville finne seg i å leve på den måten lengre.

Samtidig som sangen tar for seg en samtale hvertfall jeg kjenner meg igjen i å skulle ønske å kunne få tatt (og innbiller meg at nok vil treffe veldig mange), og tilsynelatende virker som et normalt brudd, så kan man også tolke inn litt mer mellom linjene, når hun skifter nummeret sitt og får vennene til å hente platene/tingene sine. Er hun bare veldig såret og fedd upp og ferdig med ham, eller har han behandlet henne ekstra dårlig, og hun trenger å beskytte seg? Eller kanskje han bare rett og slett refererer til hvordan vi kan ta litt kjipe avgjørelser i kjipe situasjoner?

Jeg liker godt slutten, der hun vikler seg ut av mønsteret. Det illusterer at hun blir fri, men jeg ser også på det, som at han gjennom sangen har fått bearbeidet følelsene, og viklet seg ut av sinnet sitt mot henne, og dermed er hun bare en han pleide å kjenne. Nå er hun en annen. Uten mønsteret. De nakne kroppene tenker jeg også peker på dobbeltheten i "some body that I used to know.", en kropp han pleide å kjenne, som nå er fremmed og naken uten det lyset han hadde pleid å se henne i.

Jeg liker hvordan han synger om dobbeltheten i seg selv. At han var glad for at det var slutt, men at han så ble sint på henne, for at hun ikke holdt det hun sa, om å være venner. Han ville være der i forholdet selv om det ikke var så bra, – men han var glad det ble slutt. Han var glad for at hun var glad i ham og ville ha ham som venn, og ble sint og skuffet når hun snudde tvert om og kuttet ham helt ut/av. Det er nok en del såret stolthet ute og går, tenker jeg.


Til ungene mine, tror jeg at jeg ville sagt at sangen handlet om kjærester som ikke var kjærester mer, og han er lei seg for at det ble slutt, selv om han var glad for det, siden han visste det ikke var riktig å være kjærester. For noen ganger er det litt vanskelig å ta valg, og noen ganger føler vi flere ting på en gang.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.

Sist redigert av DM : 12-05-12 kl 22:07.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 22:48   #28
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Jeg er nok en litt for enkel sjel. Jeg hadde aldri greid å komme frem til noen av de tolkningene av sangen som dere, trolig fordi jeg ikke har tenkt mye over videoen i sammenheng med sangen. Den får straks enda litt dypere mening nå etter hva jeg ser hva dere tolker.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 08:47   #29
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

For en herlig tolkning, DM. Takk for ditt bidrag! Og takk til dere andre også.

Jeg syns det har vært givende å få lov til å tolke denne teksten og videoen sammen med dere. Sangen har virkelig fått en annen dybde hos meg nå enn før jeg startet denne tråden.

@Luvi: Jo mer man hører en sang og leser teksten og aktivt går inn for å forstå hva som formidles, jo mer vil man kunne gjøre en tolkning av hva dette går ut på. Jeg tviler sterkt på at evne til å tolke slike ting avhenger av om man er en enkel sjel eller ei. Kanskje det rett og slett handler om interesse?

Jeg lurer på om jeg hadde vært i stand til å se alle disse tolkningene som tenåring. Som tenåring hadde jeg naturlig nok ikke levd så mye og gjort meg de erfaringene jeg har nå. Jeg føler det er en del livsvisdom i denne teksten som jeg neppe hadde forstått uten å ha levd litt. Å bli i et forhold bare fordi man finner det komfortabelt. Å bryte ut av forholdet selv om man er fryktelig glad i partneren. Smerten man kan føle når man ser at forholdet kanskje ikke var slik man trodde. At partneren ikke var den man trodde. Og så videre.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 18:12   #30
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Jeg liker Gotye og sangene hans, og det var denne sangen som gjorde meg oppmerksom på at han eksisterte. Veldig, veldig interessant å lese tolkningene og refleksjonene gjennom tråden. Jeg kommer ikke til å gå lei av låten med det første kjenner jeg.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 23:22   #31
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Denne sangen rører meg dypt inn i hjerteroten, føler den setter ord på mye av det jeg følte når jeg sto med skilsmissebevillingen i hånden tidligere i uken.

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 01:50   #32
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Jeg liker også den sangen veldig godt. Og midt i et brudd så kjenner jeg meg igjen både på den ene og den andre måten. Eksen er blitt somebody that I used to know. I en veldig overført betydning. Jeg følte meg også ganske lette da det hele var over. Men kvinnebiten passer dårlig inn i vår versjon, minus den biten om at jeg er blitt screwed over et par ganger da.

Jeg spiller både den og Shake it out, med Florence + The machine høyt til tider...

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 14:57   #33
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Åh. Fantastisk. Denne har jeg ikke hørt før nå. Det betyr enten at jeg burde høre mer på radio eller være mer på FP. Eller begge deler. Det var en utrolig nydelig sang.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 15:03   #34
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Og DM:

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 15:13   #35
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

I dag blir jeg bare sur og lei meg og alt av denne sangen, og likevel klarer jeg ikke å la vær å høre på den.
Stakkars dem på jobben min...

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 16:34   #36
Plipp
Getting in tune
 
Plipp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.267
Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

på kirsebæret!

__________________
"There is a crack in everything, that's how the light gets in."
- Leonard Cohen
Plipp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-16, 20:44   #37
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Jeg hørte på denne på trening i dag og følte for å lese tråden igjen. Den ble jo et one hit wonder, men som mange one hit wonders; den holder seg bra!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-16, 20:49   #38
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Jeg har ikke fått med meg denne tråden, men det er en av yndlingssangene til hele familien Darling. En av de få alle liker, kanskje.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-16, 20:54   #39
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.819
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Interessant tekst - Somebody that I used to know

Den er en sånn jeg alltid blir glad for at dukker opp når jeg har ipod spillende i tilfeldig rekkefølge. Jeg er ikke lei.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no