Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Plantelys

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-21, 14:42   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Plantelys

Jeg er glad i planter, og planter er jo som kjent glade i lys. Det får de ikke så mye av hos meg da jeg bor i en liten leilighet uten så mange vinduer. Derfor lurer jeg på om jeg skal ønske meg vekstlys.
Men jeg vet ikke helt hvilken variant som vil fungere. Mange av plantene mine står i en reol som ligner på den på bildet nedenfor. Så da er kanskje det enkleste noe som kan henges over hyllen? Eventuelt lyslist som festes på undersiden av hylleplatene. Eller kom lyset for nært da?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 16:56   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Plantelys

Jeg bruker vanlige lamper med plantelyspærer fra Plantasjen/lignende. Både gulvlampe, bordlampe og sånn arbeidslampe "med arm" funker. Sistnevnte kan du fks klipe fast i hyllen og rette inn mot plantene. Billig og har gitt meg nye skudd og tilvekst gjennom hele vinteren.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 17:00   #3
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plantelys

Ja det var jo lurt.
Men pærene er jo ikke billige akkurat, ikke de jeg har sett på, og jeg må i såfall kjøpe nye lamper for jeg har ingen som egner seg tror jeg. Heller nok mest mot lyslist fra Plantasjen for øyeblikket.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 17:48   #4
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plantelys

Jeg trodde sånne plantelys mest var for spirer og babyplanter, og kanskje ikke hadde stor påvirkning på "voksne"? Selv har jeg et lys til tomatspirene, kjøpt på Plantasjen for 249,- Elles tror jeg Felleskjøpet og Clas Ohlson også selger slike lister, så det kan være lurt å sammenligne priser.

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-21, 01:37   #5
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.441
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Plantelys

Kjører denne løsningen:


Lys fra Clas Ohlson.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-21, 10:46   #6
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Plantelys

Alle planter trenger lys for å leve, ikke bare de små spirene. Mange grønne planter feller alle bladene eller dør om vinteren hvis de ikke får hjelp av ekstra lys. Ingen planter klarer seg i årevis uten noe lys. Sånne plantelysrør og andre plantelys med farget lys får jeg migrene av. De har jeg til småplanter, men ikke til grønnplantene i stua. Selv det kalde lyset fra pærene jeg har et par steder i stua nå tar det tid å venne seg til.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-21, 16:11   #7
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plantelys

Det var fargerikt sindrome.

Denne ser jo grei ut.
https://www.plantasjen.no/plantebely...rt-532585.html

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-21, 17:37   #8
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Plantelys

Den du viser vil jo kun lyse på den hyllen du setter den over. Jeg er også usikker på om den fugerer på grønnplanter av litt størrelse. Kjøper du denne lampen eller en av samme type;

https://www.ikea.com/no/no/p/tertial...-gra-50355395/

Kan du skru i en vekstlyspære med en slik sokkel;

https://www.gartnerbutikken.no/produ...5-w-e27-sokkel

Jeg har kjøpt mine på Plantasjen til 200kr/stk.

Den løsningen gjør at du kan dra lampen ut fra hyllen slik at lyset spres til flere hyller og bytte hvilke hyller som står i fokus og får mest lys. Den er også fleksibel når plantene vokser, og det vil de gjøre om de får lys. Plantelys er virkelig en god investering hvis man liker planter.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-21, 12:54   #9
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plantelys

Jeg tenkte at da måtte jeg flytte på plantene. Det er ikke alle jeg er like opptatt av å belyse. Men det er kanskje ikke den mest praktiske løsningen nei.
Ditt forslag var kanskje smartere.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-21, 22:40   #10
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plantelys

Fikk endelig tak i både pære og lampe. Håper det kan få orkideene til å blomstre. Er det 12 timer med lys de bør ha?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no