Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er politikere så unge?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-21, 19:11   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er politikere så unge?

Leste en artikkel for en tid tilbake (i forbindelse med presidentvalget i USA) at Norge har alt for få eldre politikere, det vil si at stortinget ikke gjenspeiler alderen i samfunnet.

Personlig har jeg aldri reflektert over at det er et demokratisk problem. Det er klart at man bør ha en kjønnsbalanse, etnisk balanse og aldersbalanse som er i tråd med samfunnet hvis de som er på stortinget skal ha en forståelse av virkeligheten. For min egen del: Hva med noen inne som har arbeidet, vært arbeidsledige, kronisk syke etc

Men jeg tenkte ikke på det som et demokratisk problem før jeg leste artikkelen, hva tenker du?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-21, 20:16   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er politikerene så unge?

Jeg leste en tilsvarende artikkel for noen måneder siden.

Min tanke er at det er en grunn til at folk går av med pensjon og at det derfor er greit at vi ikke har for mange politikere i de aller øverste aldersgruppene.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-21, 20:42   #3
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er politikerene så unge?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg leste en tilsvarende artikkel for noen måneder siden.

Min tanke er at det er en grunn til at folk går av med pensjon og at det derfor er greit at vi ikke har for mange politikere i de aller øverste aldersgruppene.

Det synes jeg var en utrolig snever tanke.


For en mest mulig representativ politikk og beslutning tenker jeg at folkevalgte organer bør være forholdsmessig representativ på alle områder og egenskaper, også alder.
Jo mindre forholdsmessig sammensetninger er, jo mer objektbasert vil jo politikken og beslutningene bli, og det er etter mitt syn uheldig.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-21, 20:45   #4
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er politikerene så unge?

I kommunepolitikken er det ihvertfall et problem at det er få under 30/35.

https://www.dagsavisen.no/debatt/kom...r-60-aringene/

Snitt på ca 45 på Stortinget og 60 i kommunenorge

__________________
07 og 10

Sist redigert av Pelle : 06-05-21 kl 20:58.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 11:19   #5
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er politikerene så unge?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Min tanke er at det er en grunn til at folk går av med pensjon og at det derfor er greit at vi ikke har for mange politikere i de aller øverste aldersgruppene.

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Det synes jeg var en utrolig snever tanke.

Ut fra en tanke om at folkestyre betyr at hele folket skal styre, så burde vi jo få inn noen som er under 18 også. De har kanskje ikke så mye å bidra med ("Mer godteri og spre det ut over hele uka!"), men ellers blir det jo for snevert?

Jeg må innrømme at jeg syns det er mer problematisk at det er få under 25. Det er de yngre som skal ta over landet etter oss. De hadde muligens hatt noen andre prioriteringer enn de som i dag sitter på Stortinget.

Og ikke minst de poengene som him er innom: Folk med kroniske sykdommer, som har vært arbeidsledige, psykisk sykdom, folk med handicap. Eller for å summere det opp: Folk som har vært i kontakt med NAV! Det kan meget vel være at ting ville vært annerledes om folk som har måttet jobbe og slite mot NAV av ulike årsaker (som mottaker av stønad eller som arbeidsgiver) hadde vært representert. Per nå er vel Stortinget nesten blendahvitt og med folk fra øvre middelklasse eller høyere. Er de virkelig en representativ del av folket?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 13:44   #6
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er politikerne så unge?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg må innrømme at jeg syns det er mer problematisk at det er få under 25. Det er de yngre som skal ta over landet etter oss. De hadde muligens hatt noen andre prioriteringer enn de som i dag sitter på Stortinget.

Det kjenner jeg at jeg er veldig uenig i. Unge mennesker har sterke meninger, men er som oftest ute av stand til å se en eneste grå nyanse. Det er svart-hvitt alt ting. Det er helt fint at de i de minste er blitt 25 år eller noe deromkring og forhåpentligvis har bodd hjemmefra lenge nok til å styre egen økonomi. Til å ha kjent på at fellen ikke strekker lenger, at for å ha råd til noe må man prioritere vekk noe annet. Hvis de strever med å få ukelønna til å strekke til, bør de ikke gå direkte inn i en posisjon der de skal være med på å vedta statsbudsjett, foråsiresånn.

Men jeg er helt med på hims poeng om større mangfold. Jeg er bare ikke sikker på at aldersspenn er det største problemet.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 15:45   #7
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er politikerne så unge?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det kjenner jeg at jeg er veldig uenig i. Unge mennesker har sterke meninger, men er som oftest ute av stand til å se en eneste grå nyanse. Det er svart-hvitt alt ting. Det er helt fint at de i de minste er blitt 25 år eller noe deromkring og forhåpentligvis har bodd hjemmefra lenge nok til å styre egen økonomi. Til å ha kjent på at fellen ikke strekker lenger, at for å ha råd til noe må man prioritere vekk noe annet. Hvis de strever med å få ukelønna til å strekke til, bør de ikke gå direkte inn i en posisjon der de skal være med på å vedta statsbudsjett, foråsiresånn.

Det var litt av en generalisering av unge mennesker.

Det finnes mange ansvarlige og kompetente unge mennesker som har flyttet hjemmefra for lenge siden, som har god kontroll på økonomien sin og som lager egen mat og vasker sine egne klær. På samme måte som det finnes folk som er dobbelt eller tre ganger så gamle som slett ikke er like ansvarlige og kompetente.

Jeg tror det er lurt med en spredning, både aldersmessig og kunnskaps- og kompetansemessig. Og jeg syns det er litt ekstra viktig å ha med unge mennesker fordi de i større grad enn oss må leve med de valgene som tas.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 15:48   #8
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er politikerne så unge?

Jeg vil mye heller ha spredning på kompetanse enn alder. Og jeg vil ha politikere som har deltatt i arbeidslivet en viss del. Jeg vet om unge politikere som er kjempeflinke til å støtte eldresaker, og jeg vet om eldre politikere som snakker varmt om ungdomsgreier.

Jeg har større problemer med et storting som stadig vekk fjerner seg fra gjengs befolkning, det være seg permisjonsretigheter, pensjonsrettigheter, kantinepriser og smittevern.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 15:53   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er politikerne så unge?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Til å ha kjent på at fellen ikke strekker lenger, at for å ha råd til noe må man prioritere vekk noe annet.

Nå har vi jo en statsminister som ikke forstår dette, så det er jo interessant å forvente det av andre politikere. Sånn ellers synes jeg du kom med en helt utrolig kjip nedvurdering av unge mennesker.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 16:01   #10
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er politikerne så unge?

Det er ikke en nedvurdering. Jeg synes det er fantastisk med unge menneskers engasjement og iver og ønske om å få til ting og tro på at de kan, men de er ikke gode på å se den andre sida av saken. Det er svart-hvit-tenking og veldig lite "på den ene siden og på den andre siden". Jeg har oppegående, engasjerte, politiske interesserte ungdommer i huset og det er skikkelig gøy å diskutere med dem, men jeg tror ikke at de er i stand til å styre landet riktig ennå, selv om to av dem i grunnen kunne velges inn på Stortinget.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 16:01   #11
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.932
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er politikerne så unge?

Det er ikke et enten-eller, Pelle. Det er rett og slett snevert å si. Vi trenger både politikere med ulik kompetanse og unge politikere og politikere med ulike erfaringer hva gjelder kjønn osv. Erfaring er ikke til hinder for å stå på talerstolen å si til 19-årige kvinner at de burde komme seg hjem og føde unger. Slik en 45-åring gjorde da jeg var 19 år i kommunestyret.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 16:03   #12
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.932
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er politikerne så unge?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Nå har vi jo en statsminister som ikke forstår dette, så det er jo interessant å forvente det av andre politikere. Sånn ellers synes jeg du kom med en helt utrolig kjip nedvurdering av unge mennesker.

Veldig enig.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 16:48   #13
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er politikerne så unge?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Det er ikke et enten-eller, Pelle. Det er rett og slett snevert å si. Vi trenger både politikere med ulik kompetanse og unge politikere og politikere med ulike erfaringer hva gjelder kjønn osv. Erfaring er ikke til hinder for å stå på talerstolen å si til 19-årige kvinner at de burde komme seg hjem og føde unger. Slik en 45-åring gjorde da jeg var 19 år i kommunestyret.

Jeg sa ikke at det var enten eller?
Jeg er bare ikke så opptatt av alder (det er egentlig litt litt feil, jeg mener flere UNGE bør inn i kommunalpolitikken), mer opptatt av erfaring. Og med erfaring, så mener jeg all slags erfaring - ikke nødvendigvis erfaring fra å ha levd lenge. De på 19 har også masse erfaring, som de på 70 mangler. Innvandrere har erfaring som jeg ikke har osv. Politikere som kun har vært dette (og jeg har møtt noen) - synes jeg ikke er bra hvis det blir for mange samlet på et sted.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 17:21   #14
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.932
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er politikerne så unge?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg vil mye heller ha spredning på kompetanse enn alder. (...)

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg sa ikke at det var enten eller? (...).

Jeg oppfatter "jeg vil mye heller ha..." som enten/eller.

Selv har jeg vært inn og ut av aktiv politikk siden 1982. Som ung var det vanskelig å bli tatt seriøst pga av utsagn som ditt "jeg vil heller ha ..". Som ung kvinne var det ekstra vanskelig bli tatt seriøst fordi jeg ikke ønsket barn.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-21, 00:35   #15
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er politikere så unge?

Det forstår jeg. Skriftlig på mobil er nok ikke det samme som muntlige utsagn eller uttrdninger. Men jeg forysår det kan misforst

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no