Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Baneheiasaken etter snart 20 år

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-21, 18:22   #21
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Det eg reagerer mest på i denne saka er håndteringa av DNA-beviset. Både på pressekonferanser på den tida drapet skjedde og under rettsaka var beskjeden frå polititet/påtalemyndighetene at dei satt på DNA-bevis som knytta Viggo Kristiansen til åstedet. Men det viser seg jo at dette ikkje var sant. Det einaste dei veit sikkert er at det er DNA frå ein anna mann enn Jan Helge Andersen.

Avhøra der Jan Helge Andersen endte oppe med å peike ut Viggo Kristiansen er også kritikkverdige. Han blei eigentlig servert ei anledning til å legge hovedansvaret over på ein anna.

I og med at desse to bevisa var såpass sentrale under rettsaka syns eg det er riktig at saka blir tatt opp igjen. Men eg er ikkje 100% overbevist om at Viggo Kristiansen er uskyldig.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-21, 19:03   #22
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Men det at folk bli frifunnet betyr jo ikke at de er uskyldig. Det betyr at bevisene ikke er sterke nok. Jeg kjenner bare to dommere, men de mener jo at de fleste sakene de får opp så tror "alle" i salen at de er skyldige, men det er bare ikke gode nok bevis og dermed må tvilen komme tiltalte til gode. Heldigvis.

Kjenner godt noen som har jobbet med den gamle dommen og dens innhold og logikk over en lengre periode så blir spennende å følge med.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-21, 19:39   #23
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Poeng, Vixen.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-21, 20:00   #24
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er usikker. Jeg har ikke hørt og lest alt som er laget om saken i det siste, fordi jeg oppfatter det som ekstremt biased, og laget av lekmenn som verken er politi, etterforskere, eller jusseksperter. Jeg oppfatter det som kampanjejournalistikk som (bevisst eller ubevisst) utelater informasjon som ikke støtter deres sak, og som også mistolker bevis.

Jeg mener selvsagt at folk skal ha mulighet til å få saken sin gjenopptatt, men jeg tror ikke det er nye beviser for at han er uskyldig her. Jeg tror det gamle bevis for at han er skyldig som er glemt, og som dermed ikke vektlegges like mye lenger.

Jeg tenker Tallulah har veldig mange gode poenger. Jeg leste (men greier dessverre ikke å finne den i farten) en artikkel som påtalemyndigheten skrev. Og jeg ble i alle fall overbevist om at VK var skyldig da jeg leste den. I tillegg ønsker påtalemyndigheten å ilegge VK forvaring.

Jeg er usikker på om media greier å ... hmm ... har litt problemer med å formulere meg ... gå ut av den modusen som er å støtte de som er "imot makta"? VK har jo virkelig kjempet for å få opp saken sin og prosedert mye i media (samme kan man jo si om Erik Jensen btw Der klarer jeg enda ikke å skjønne hvor pengene har tatt veien? Det å gjøre seg til kjeltring for et bad og en klokke? Er det mulig?). Jeg tenker at man får bare en side.

Dette med DNA beviset feks. Påtalemyndigheten i den saken sa at det måtte ha vært noen sammen med JA, både på grunn av tidsrammen og DNA-sporene. DNA-sporene utelukker heller ikke VK, selv om de ikke 100% identifiserer ham.

Tror uansett det er bra at saken gjenåpenes. 20 år er lang tid, viktig at det ikke bare blir VK som får si sitt i 20 år.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-21, 20:16   #25
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.439
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Jeg fatter ikke at politiets avhørsmetoder kunne være så hjelpeløst dustete for bare to tiår siden. Greit at forskningen går fremover på dette feltet, men folk (og politiet) hadde jo mulighet til å koble på hjernen på nittitallet også.

Nå er det kanskje politiets avhørstabbe og "short cut" som gjør at bevisrekken faller. Ikke fordi mannen nødvendigvis er uskyldig, men fordi bevisene ikke er mulig å rekonstruere så lenge etter. Kunne de ikke bare gjort det ordentlig første gang ...

Det er skikkelig skummelt at kriminalomsorgen går ut og sier at Kristiansen ikke er klar for tilbakeføring til samfunnet.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-21, 21:40   #26
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Jeg synes det er svært uheldig om gjenopptakelse trigges av markedsføringskampanje og ikke faktisk usikkerhet rundt bevisene. Og det er også svært uheldig om presset for å få pågripelse og dom for tyve år siden var utslagsgivende for dommen.

Om han er skyldig eller ikke har jeg ingen formening om.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-21, 21:43   #27
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg synes det er svært uheldig om gjenopptakelse trigges av markedsføringskampanje og ikke faktisk usikkerhet rundt bevisene. Og det er også svært uheldig om presset for å få pågripelse og dom for tyve år siden var utslagsgivende for dommen.

Om han er skyldig eller ikke har jeg ingen formening om.

Akkurat dette.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-21, 23:10   #28
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Med tanke på hvor mange ganger de har sagt nei til gjenopptagelse o at vurderingen er på over 300 sider, og gjøres av proffe folk, så tror jeg ikke det er pga kampanje.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-21, 23:26   #29
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Med tanke på hvor mange ganger de har sagt nei til gjenopptagelse o at vurderingen er på over 300 sider, og gjøres av proffe folk, så tror jeg ikke det er pga kampanje.

Nei, det var litt ref HI om folkets rettsfølelse pga medietrykk jeg skrev det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-21, 10:12   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Jeg tenker det også er viktig å huske på at om dommen gjøres ugyldig nå, så betyr ikke det at han er uskyldig i denne saken heller. Det betyr bare at man ikke har nok bevis til å dømme ham.

Jeg hørte så vidt på en samtale om dette på P2 i dag tidlig, der det også ble tatt opp faren for at evt. vitner i en ny rettssak vil være så påvirket av alt som er skrevet til Kristiansens fordel at det vil være vanskelig å få en rettferdig og nøytral rettssak nå.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-21, 10:13   #31
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Det er jo ikke sikkert at det blir en ny rettssak heller. Påtalemyndigheten kan velge å gå for frifinnelse.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-21, 10:19   #32
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Påtalemyndighetene er i en skvis da, enten frifinnelse, eller en rettssak der det vil være tilnærmet umulig å føre en nøytral rettssak uten påvirkede vitner og lekdommere.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-21, 10:21   #33
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Ja, det er sikkert typisk en utfordring ved gjenopptakelsessaker. De har vel ofte hatt en del medieomtale.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-21, 10:36   #34
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Nei, det var litt ref HI om folkets rettsfølelse pga medietrykk jeg skrev det.

Jeg er nok ikke så flink til å formulere meg. For å utdype: alt som har kommet frem i media de snere årene viser jo at ting ikke er helt svart-hvitt. Han er faktisk ikke knyttet til åstedet, og avhørsteknikkene som ble brukt styrte Andersens forklaring i den retningen som passet med de faktiske funn. En fri forklaring fra Andersen lagt til grunn for rettssaken ville antagelig gitt et helt annet utfall. Dette synes jeg er nyttige opplysninger for "mannen i gata". Det påpekes i allefall i serien på Discovery+ at man har forsøkt å få "den andre siden" på banen, men at ingen vil uttale seg. Da er det klart at serien får slagside. Jeg synes allikevel at det er veldig nyttig at denne informasjonen kommer ut. Det har vært jusitsmord før i Norge, og det finnes jo en mulighet for at dette også er det (men også at det ikke er det).

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tenker det også er viktig å huske på at om dommen gjøres ugyldig nå, så betyr ikke det at han er uskyldig i denne saken heller. Det betyr bare at man ikke har nok bevis til å dømme ham.

Jeg hørte så vidt på en samtale om dette på P2 i dag tidlig, der det også ble tatt opp faren for at evt. vitner i en ny rettssak vil være så påvirket av alt som er skrevet til Kristiansens fordel at det vil være vanskelig å få en rettferdig og nøytral rettssak nå.

Nei (ref. til uthevet tekst), og dette vil jo hefte ved ham til evig tid. Men tenk hvis han er uskyldig. Det kan jo faktisk hende. Og da har jo også de forrige rettssakene og all dekningen i media bidratt til at han aldri får være et vanlig menneske, fordi så mange er overbevist om at han er skyldig.

Sett at han er uskyldig - da skremmer det vettet av meg at utfallet ble som det ble. Slett avhørsarbeid førte til Andersens forklaring som igjen førte til at han ble dømt. Hvis han er uskyldig er dette marerittet fra helvete.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-21, 10:40   #35
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Dersom VK er uskyldig går det en mann rundt å har vært skyldig i 20 år og aldri fått straff.
Det er også en skremmende tanke.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-21, 10:45   #36
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Dersom VK er uskyldig går det en mann rundt å har vært skyldig i 20 år og aldri fått straff.
Det er også en skremmende tanke.

Jeg mener at alternativet i såfall er at den (ene) skyldige allerede er sluppet fri etter å ha sonet i mange år.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-21, 10:50   #37
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Han er faktisk ikke knyttet til åstedet, og avhørsteknikkene som ble brukt styrte Andersens forklaring i den retningen som passet med de faktiske funn. En fri forklaring fra Andersen lagt til grunn for rettssaken ville antagelig gitt et helt annet utfall. Dette synes jeg er nyttige opplysninger for "mannen i gata". Det påpekes i allefall i serien på Discovery+ at man har forsøkt å få "den andre siden" på banen, men at ingen vil uttale seg. Da er det klart at serien får slagside. Jeg synes allikevel at det er veldig nyttig at denne informasjonen kommer ut. Det har vært jusitsmord før i Norge, og det finnes jo en mulighet for at dette også er det (men også at det ikke er det).

Det er ting som dette jeg mener ikke nødvendigvis stemmer helt. TV-seriene og podkastene er laget av folk som skal lage underholdning, og det er laget av folk som ikke er utdannede etterforskere, politi, åstedsgranskere eller advokater. De gir ikke nødvendigvis et riktig bilde av saken og bevisene. Det så vi jo tydelig i Bertheussen-saken, der mediene i lang tid hang seg på forsvarernees påstander om at det ikke fantes "bevis", bare "indisier".

Jeg mener at jeg leste en kommentar fra folk som jobbet med saken for en tid tilbake, der de tilbakeviste mye av det som støttespillerne av Kristiansen mener er bevis. De viste også til at presset på dem for å uttale seg til TV og podkaster er massivt, og når de avslår så blir det tatt til inntekt for at det er noe muffens. Men mange av disse folka jobber nå med andre ting, noen er døde og noen er pensjonert. Det er ikke bare å hente dette fram igjen. Det krever mye arbeid.



Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Men tenk hvis han er uskyldig. Det kan jo faktisk hende. Og da har jo også de forrige rettssakene og all dekningen i media bidratt til at han aldri får være et vanlig menneske, fordi så mange er overbevist om at han er skyldig.

Sett at han er uskyldig - da skremmer det vettet av meg at utfallet ble som det ble. Slett avhørsarbeid førte til Andersens forklaring som igjen førte til at han ble dømt. Hvis han er uskyldig er dette marerittet fra helvete.

Ja, jeg er selvsagt enig i dette. Hvis det er slik, så er det virkelig fryktelig.

Det som irriterer meg veldig med true crime er at de ofte setter likhetstegn mellom "ikke nok fellende bevis" og "uskyldig", for det stemmer jo faktisk ofte ikke. Jeg hørte for en tid tilbake på en podkast om en fryktelig sak fra sørstatene der det var begått virkelig store feil, og en mann satt i fengsel på 13 året for noe han faktisk ikke var dømt for. Men også her syns jeg programlederne gikk for langt i å mene at han var uskyldig. Det var det faktisk umulig å utlede fra det som ble lagt fram. Og på andre siden satt det mennesker som hadde mistet det kjæreste de eide. Da syns jeg man bør fokusere mer på feil som er gjort og legge ansvaret på politi og påtalemyndighet, ikke vurdere skyldspørsmålet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-21, 10:50   #38
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg mener at alternativet i såfall er at den (ene) skyldige allerede er sluppet fri etter å ha sonet i mange år.

Nå skjønte jeg ikke hva du mente? Man vet med sikkerhet at det var to gjerningsmenn. Om den andre ikke er VK så går det en mann rundt å har gjort dette uten å ha blitt straffet. Og da er et annet spørsmål hvorfor JHA skulle ha dekket for denne personen om tatt med seg VK i fallet. Hva skulle motivet for dette være?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-21, 10:51   #39
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Men altså, finnes det opptak fra disse avhørene med Andersen? For det er virkelig helt horribelt om de virkelig har avhørt ham på dem måten.

Ellers håper jeg virkelig at han er skyldig. Det er jo horribelt om han ikke er det.

Men av og til dømmes nok uskyldige. Og av og til sipper skyldige fri. Jeg er enig i prinsippet om at det er bedre å la en skyldig slippe fri enn å la en uskyldig sone.

Men det må jo bli ny rettssak? Hvis myndigheten har tro på at han virkelig er skyldige så må de jo kjøre ny sak? Å bare slippe ham fri er jo mer eller mindre en innrømmelse av at bevisene ikke holder.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-21, 10:53   #40
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Dersom VK er uskyldig går det en mann rundt å har vært skyldig i 20 år og aldri fått straff.
Det er også en skremmende tanke.

Det er jo en teori om at han var alene om det? Jeg mener jeg leste i avisen at det var funnet spor av delvis DNA fra opp til 4 menn, og at det kunne tyde på at DNA-sporet var forurenset.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no