Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Selvbestemt abort fram til uke 22

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-21, 22:29   #1
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvbestemt abort fram til uke 22

SVs landsmøte vil ha selvbestemt abort fram til uke 22.
https://www.nrk.no/norge/vil-ha-selv...ker-1.15469837

Som foreldreforum kan vi ikke unngå å debattere dette!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-21, 22:35   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22

Å det er så vanskelig. Og så trist.
Men jeg er egentlig ikke uenig. Mulig vi bør ha nemd, men da er det i så fall legen som bør møte/stille. Kvinnen utfører jo ikke inngrepet. Og så lenge legen sier ja, så bør det være nok.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-21, 22:39   #3
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.015
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22

Jeg tenker at uke 22 er alt for sent. Og tror det vil bli et stort problem for helsepersonell som skal utføre abortene, potensielt på helt friske foster, så tett på når foster er nok utviklet til å overleve en fødsel. Jeg hadde ikke klart det.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-21, 22:42   #4
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Jeg tenker at uke 22 er alt for sent. Og tror det vil bli et stort problem for helsepersonell som skal utføre abortene, potensielt på helt friske foster, så tett på når foster er nok utviklet til å overleve en fødsel. Jeg hadde ikke klart det.

Tenker du at det er mer problematisk for helsepersonell dersom de må gjøre det uten en nemd avgjørelse? Det er ingen ting som tyder på at det blir flere senaborter eller flere «ubegrunnede» senaborter av å fjerne nemdene.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-21, 22:42   #5
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22

Jeg synes intuitivt at det er problematisk med abort så sent. Selvbestemt eller ei. Samtidig skjønner jeg at det kan være ekstreme situasjoner der det vil være riktig (fare for mors helse eller ikke levedyktig foster f.eks). Kanskke det Floksa skisserer kan være riktig da, jeg vet ærlig talt ikke. Jeg tror jeg ville ha stemt mot det vedtaket om jeg var på landsmøtet.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-21, 22:44   #6
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.015
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Tenker du at det er mer problematisk for helsepersonell dersom de må gjøre det uten en nemd avgjørelse? Det er ingen ting som tyder på at det blir flere senaborter eller flere «ubegrunnede» senaborter av å fjerne nemdene.

Ja, det tenker jeg.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-21, 22:50   #7
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.227
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22

Jeg syns det er så leit at Erna og Ropstad ikke klarte å la abortloven stå urørt, nå kommer det både svært liberale og konservative forslag. Vi var så heldige som hadde en lov som fikk lov til å sette seg i flere ti år..

Når det gjelder dette forslaget, så syns jeg selvbestemt abort så sent i svangerskapet bør unngås, og ville ikke stemt for. Hvor mange aborter per år har vi etter uke 18 tro, det kan ikke være mer ennmaks enn håndfull tipper jeg. Syns det er fint at man må møte i nevnd, så blir terskelen høyere. Jeg syns uke 22 er svært nære å kunne overleve, og da begynner det å bli feil i forholdet til livets ukrenkelighet.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-21, 22:57   #8
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22

Jeg tror det er greit p huske på at en fødsel kan settes igang når som helst i et svangerskap om det oppdages at fosteret ikke lav leve utenfor livmoren eller om mors liv er i fare. Men etter uke 22 heter det vel fødsel, og ikke abort.
Av alle som møtte i nemd de siste årene er det kun snakk om svært få som får nei, og de aller fleste senaborter er svært syke fostre eller mødre i ekstremt vanskelige livssituasjoner.
Jeg har brukt en del tid på å lese statistikk om dette fordi magefølelsen sa så innmari NEI mens folk jeg oppfatter som fornuftige og fine sa ja.
Og så lenge vi faktisk tillater abort til uke 22 så bør mor ha siste ordet. Uansett.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-21, 23:04   #9
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.754
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22

Nå er det vel sånn at vi alt har abortgrense i uke 22, men da er det en nemd som må godkjenne det. Dette med nemd høres jo helt fryktelig ut å måtte igjennom. Om hvor mange vil fjerne fosteret i uke 22 dersom vi fjerner denne nemden? Kan ikke evt kvinnens lege bestemme?

Intuitivt synes jeg at uke 22 er fryktelig sent. Dette er fryktelig vanskelig.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-21, 23:07   #10
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.015
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22

Det er vanskelig. Hvordan er statistikken for land som har tilsvarende lovgivning i dag? Er det høyere tall, eller er de sammenlignbare med de vi har i Norge i dag?

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-21, 23:14   #11
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.443
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22

Dette er så vanskelig! Jeg kjenner at det stritter i mot meg at det skal være fritt fram å abortere friske, levedyktige fostre fram til 22 uke. Samtidig, hvis det skulle skje at en gravid kvinne virkelig, virkelig ønsker abort i uke 21, da er vel omstendighetene så ille at det antagelig er riktig at hun får bestemme selv?

At de som er gravide med syke fostre må via en nemd mener jeg er fullstendig hårreisende. De bør få muligheten til å rådføre seg med ulike eksperter og spesialister, men at et nemd skal godkjenne å fjerne et foster som ikke er levedyktig, eller som utgjør en fare for mors liv, det er meningsløst.

Jeg tror jeg lander på at jeg syns det er ok med selvbestemt abort fram til uke 16, og at det ikke er noen grense eller nemd involvert hvis det er snakk om syke fostre.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-21, 23:17   #12
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.443
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22

Her er forøvrig et nyttig innlegg i debatten:
https://www.dagsavisen.no/nyheter/in...ll-senaborter/

Hvis vi begynner å tilby alle kvinner ultralyd i uke 12 så vil antallet senaborter synke betraktelig.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-21, 23:51   #13
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22

Sv sitt vedtak sier ingenting om hvor mange uker man skal kunne ta abort. Det forholder seg til lover og forskrifter, som setter grensa ved levedyktighet. Det er i dag 22 uker, men kan endres. Vedtaket sier at det ikke skal være nemnd - kvinnen skal avgjøre selv. Men hun skal ha tilgang på god bistand og veiledning.

Jeg er mot abort. Da er de mest effektive tiltaka:
-enkel tilgang på prevensjon (helst med langtidsvirkning - mannlig sterilisering er det mest effektive)
-god seksualopplæring som inkluderer grensesetting
-bra støtteapparat for gravide og foreldre, særlig for de med funksjonshemma barn

De absolutt minst effektive tiltaka mot abort:
-moralske prekener og påføring av skyld ig skam
-gjøre det vanskelig eller ubehagelig å få trygg abort
-tilbakeholdelse av informasjon om fosteret

På bakgrunn av dette er jeg for vedtaket som sv har gjort.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 06:21   #14
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22

Eg syns vi skal la lova vere slik den er no.
Eg er ikkje så sikker på at det ikkje vil bli økning i seinaborter dersom vi innfører sjølbestemt abort fram til veke 22. Terskelen kan bli lavare når ein fjerner nemndene.
Det er vel uansett ikkje snakk om at kvinner i dag må møte fysisk opp og stå og forsvare seg foran ei nemnd. Kvinnene møter aldri denne nemnda, så eg har litt vanskelig for å forstå kva som er så fælt med den.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 06:34   #15
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Det er vanskelig. Hvordan er statistikken for land som har tilsvarende lovgivning i dag? Er det høyere tall, eller er de sammenlignbare med de vi har i Norge i dag?

Statistikken fra sammenlignbare land viser en noe lavere andel senaborter når det er selvbestemt abort til uke 18-22. Altså blir det færre senaborter når kvinnen får bestemme selv. Men det _kan_ ha sammenheng med tidligere ul. Evt at man sparer noen dager på å slippe nemdnehandling. Mange stedene kan man ikke få behandling i nemd i helger og ferier (jul/påske)

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 07:22   #16
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22

Jeg skulle gjerne ha sett noe statistikk før jeg tok stilling til dette, men uten det tror jeg at heller mest mot Timar sine forslag.
Har selv tatt abort før uke 12, og jeg skjønte fort at jeg var gravid. Men det er det jo ikke alle som gjør så det kunne kanskje vært greit å utvide grensen for selvbestemt litt.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 07:45   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.951
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22

I min tidlige ungdom var jeg i et kristent miljø, men retten til selvbestemt abort kjempet jeg hardt og innbitt for. Det var lett når abortgrensen var ved uke 12. Da veier fosteret i underkant av 20 gram, og er virkelig bittelite.

Moren min var i tillegg operasjonssykepleier og fortalte at langt de fleste abortene ble utført lenge før den tid.

Jeg tror nok at det vil være snakk om et svært lite antall aborter som ønskes utført mellom ukene 12 til 22 med mindre fosteret er sterkt skadet eller det er fare for mors liv (som jeg har all mulig forståelse for). Men jeg synes det er trøblete at muligheten oppstår.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 08:01   #18
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

I min tidlige ungdom var jeg i et kristent miljø, men retten til selvbestemt abort kjempet jeg hardt og innbitt for. Det var lett når abortgrensen var ved uke 12. Da veier fosteret i underkant av 20 gram, og er virkelig bittelite.

Moren min var i tillegg operasjonssykepleier og fortalte at langt de fleste abortene ble utført lenge før den tid.

Jeg tror nok at det vil være snakk om et svært lite antall aborter som ønskes utført mellom ukene 12 til 22 med mindre fosteret er sterkt skadet eller det er fare for mors liv (som jeg har all mulig forståelse for). Men jeg synes det er trøblete at muligheten oppstår.

Muligheten oppstår ikke. Den er der allerede.
Om jeg husket rett så er det under en håndfull som får nei av nemda pr år. Altså 2-3 stk. Vi har nemdbehanding uten at det har noen praktisk betydning. Da bør den fjernes.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 08:24   #19
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.596
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Muligheten oppstår ikke. Den er der allerede.
Om jeg husket rett så er det under en håndfull som får nei av nemda pr år. Altså 2-3 stk. Vi har nemdbehanding uten at det har noen praktisk betydning. Da bør den fjernes.

Dette er viktig å huske når man diskuterer landsmøtevedtaket i SV. Det er ikke spørsmål om muligheten for abort eller ikke, men om kvinnen skal forsvare valget overfor en nemnd.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 08:28   #20
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22

Jeg var helt for fjerning av nemdene frem til uke 18. Jeg er vel blant mange som synes at det er mer krevende med tanken på abort frem til uke 22.

Men, da er det vel bare abort på grunn av fosterets levedyktighet og/eller mors helse? Og jeg har ingen grunn til å mene at noen skal bære frem et barn som ikke kommer til å leve, eller som kommer til å leve et kort og smertefullt liv. Og i hvert fall ikke at noen skal sette egen helse på spill.

I utgangspunktet tenker jeg at abort må være kvinnens valg. Men jeg håper jo at man får mer og mer hjelp og støtte jo lengre svangerskapet det er. Spørsmålet er hva som er hjelp og støtte.

Jeg synes at det er et vanskelig spørsmål. Men jeg kan ikke skjønne noe annet enn at nemdene er et tungvint mellomledd og fullstendig bortkastet bruke av travle legers tid.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no