Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengsel

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-21, 11:07   #1
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengsel

Det satte en støkk i meg da jeg tidligere denne uken fikk vite at den såkalte IS-kvinnen ble dømt til 3,5 år i fengsel. Jeg må innrømme at jeg ikke helt så det komme, og jeg forstår ikke hva retten har sett som ikke jeg har sett.

https://www.nrk.no/norge/kvinne-domt...-is-1.15479980

Slik jeg har forstått det, så ble loven hun er dømt etter innført etter at hun forlot landet. Hun har framholdt at hun ikke fikk lov til å reise tilbake. Hun har blitt mishandlet og muligens også seksuelt misbrukt. For å sikre seg og sine ungers sikkerhet har hun måttet gifte seg med nye menn når forrige mann ble drept.

Jeg føler at hun har stått i en håpløs situasjon som hun ganske riktig havnet i selv, men jeg klarer ikke helt å se hva hun kunne gjort annerledes annet enn, selvsagt, å ikke reise. Jeg syns det ser ut til at hun var i en tvangssituasjon.

Er det kun jeg som ser situasjonen slik?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 11:42   #2
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengsel

Hun har jo erkjent ekstreme holdninger, og hun dro av egen, fri vilje og giftet seg inn i Nusrafronten som var terrorlistet på den tiden hun dro. At situasjonen forverret seg mens hun var der (at IS ble formelt opprettet) er selvsagt utenfor hennes kontroll, men hun hadde da vitterligen både valgt side og bidratt ved å danne familie med en radikal kriger.

Jeg tviler ikke på at hun har stått i en håpløs (og grusom) situasjon hun ikke har klart å komme seg ut av, men jeg synes likevel det er riktig at hun ansvarliggjøres for det jeg mener var et valg om å dra til Syria og tilrettelegge for terror.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 11:59   #3
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengsel

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Hun har jo erkjent ekstreme holdninger, og hun dro av egen, fri vilje og giftet seg inn i Nusrafronten som var terrorlistet på den tiden hun dro.

Det er ikke ulovlig å ha ekstreme holdninger. Hun giftet seg med en som var i Nusrafronten som er på USA sin terrorliste, noe jeg heller ikke tror er straffbart. Å straffe hvem du gifter deg med framstår for meg som ganske spesielt og muligens også brudd på menneskerettigheter hva angår rett til for eksempel familieliv?

Og er det virkelig USA som skal bestemme hva som er straffbart for norske borgere? Jeg syns USAs handlinger rundt for eksempel Guantánamo bay og Edward Snowden ikke tilsier at det er der vi skal hente vårt moralske kompass.

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

jeg synes likevel det er riktig at hun ansvarliggjøres for det jeg mener var et valg om å dra til Syria og tilrettelegge for terror.

Er det å være husmor å tilrettelegge for terror? Er det å få barn å tilrettelegge for terror? I tilfelle syns jeg begrepet strekkes veldig langt. I tillegg, selvsagt, til at lovverket hun er dømt innenfor har blitt innført etter at hun dro og (slik jeg da har forstått det) etter at hun ytret ønske om å ikke være der mer.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 12:20   #4
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengsel

Nei, ekstreme holdninger er ikke ulovlig. Men terror er ulovlig. Og der er jeg enig med domstolen i at hun har tilrettelagt. Dette er i en gråsone, helt klart, med hva som var lov og hvordan Nusra var definert da hun dro. Men når hun har ekstreme holdninger, bruker tid i et ekstremt nettverk her hjemme først, og så drar til et land i borgerkrig for å "bygge og bo" med en aktiv kriger, da går hun jo lenger enn å være en passiv part i dette.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 12:21   #5
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengsel

Men Lille Meg, det er da ikke tilfeldig at hun havnet der og fikk barn med en ekstremist. Det er jo en del av ideologien at kvinner innenfor de ekstreme delene av islam skal bidra til den islamske statens vekst ved å ivareta hus og hjem og tilføre nye gode muslimer som skal videreføre tankegodset. Jeg tror ikke vi skal være så naive at vi tenker på denne kvinnens handlinger og religiøse/politiske syn bare var å være en tilfeldig husmor gift med en ekstremist. Det å velge å rømme fra Norge og gifte seg med menn som var aktive islamister er i aller høyeste grad en ekstremistisk handling og det er jo deltakelse i terrorvirksomhet all den tid det er en essensiell del av byggingen av den staten de ønsker seg. At hun åpenbart fikk mye mer enn hun hadde kunnet forestille seg og at kvinner blir behandlet grusomt innenfor disse terrororganisasjonene er jo en sak for seg. Hun har lidd og hatt det fælt og nei hun kunne ikke sett det for seg når hun stakk, men hun stakk av ideologiske grunner og hennes tro på og støtte til en terrororganisasjon må jo sees på som det det er. Det er ikke lenger ekstreme holdninger når du flyr fra hjemmlandet ditt for å bli en del av kalifatet. Det er jo en ekstremistisk handling. Og det bør vel få konsekvenser?

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 12:23   #6
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengsel

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Det er ikke ulovlig å ha ekstreme holdninger. Hun giftet seg med en som var i Nusrafronten som er på USA sin terrorliste, noe jeg heller ikke tror er straffbart. Å straffe hvem du gifter deg med framstår for meg som ganske spesielt og muligens også brudd på menneskerettigheter hva angår rett til for eksempel familieliv?

Og er det virkelig USA som skal bestemme hva som er straffbart for norske borgere? Jeg syns USAs handlinger rundt for eksempel Guantánamo bay og Edward Snowden ikke tilsier at det er der vi skal hente vårt moralske kompass.



Er det å være husmor å tilrettelegge for terror? Er det å få barn å tilrettelegge for terror? I tilfelle syns jeg begrepet strekkes veldig langt. I tillegg, selvsagt, til at lovverket hun er dømt innenfor har blitt innført etter at hun dro og (slik jeg da har forstått det) etter at hun ytret ønske om å ikke være der mer.

Det er jo lover og regler mot å være passiv tilskuer til for eksempel vold, voldtekt etc. Man har hjelpeplikt eller hva det heter. Når mannen din banker barna straffes du og, om du passivt lot det skje. Man kan vel ikke dra med viten og vilje inn i terror, leke husmor og så reise hjem uten noen konsekvenser etterpå.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 12:24   #7
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengsel

Jeg er ikke sjokkert. Hun reiste med viten og vilje ned for å bidra i en terrororganisasjon. At denne terrororganiasjonen ikke viste seg å være det hun hadde tenkt, er knapt noe formildende omstendighet. Jeg tenker dommen er et viktig signal om ansvarliggjøring. Det er ikke forbudt å ha ekstreme holdninger, men veldig mange av dem er det forbudt å handle ut i fra. Det har hun i mine øyne gjort.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 12:32   #8
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.890
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengsel

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg er ikke sjokkert. Hun reiste med viten og vilje ned for å bidra i en terrororganisasjon. At denne terrororganiasjonen ikke viste seg å være det hun hadde tenkt, er knapt noe formildende omstendighet. Jeg tenker dommen er et viktig signal om ansvarliggjøring. Det er ikke forbudt å ha ekstreme holdninger, men veldig mange av dem er det forbudt å handle ut i fra. Det har hun i mine øyne gjort.

Dette Jeg synes dommen er helt på sin plass.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 12:48   #9
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengsel

Disse kvinnene gjør jo sitt for å tilrettelegge for mennene og en del sprer jo også propaganda for å lokke ned fler. Hun har i avhør sagt at hun ville delta i hellig krig.

https://www.nrk.no/norge/kvinne-domt...-is-1.15479980

Sitat:

Det har vært et spørsmål gjennom rettssaken om kvinnen visste hva hun dro til da hun forlot Norge desember 2012, og om det å være husmor i et IS-område er det samme som deltagelse i en terrororganisasjon.

Dommeren trakk fram sakkyndige i saken som har beskrevet kvinnenes rolle under IS.

– Kvinner skulle ha rollen som hjemmeværende koner og mor. De var ikke passive, men ble trukket frem som uvurderlige støttespillere som muliggjorde jihad. De ga grunnlag for at IS-rekruttene var høyt motiverte ved fronten, og de bidro til at det kom nye generasjoner med IS-rekrutter som kunne følge etter, leste dommeren fra sakkyndiges forklaring.

– Den sakkyndiges vurdering er dekkende for det faktum retten legger til grunn, sa dommeren.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 13:01   #10
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.997
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengsel

Terrorfinansiering er straffbart, jeg syns ikke det er urimelige at andre former for terrorfasilitering også er straffbart.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 14:03   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengsel

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg er ikke sjokkert. Hun reiste med viten og vilje ned for å bidra i en terrororganisasjon. At denne terrororganiasjonen ikke viste seg å være det hun hadde tenkt, er knapt noe formildende omstendighet. Jeg tenker dommen er et viktig signal om ansvarliggjøring. Det er ikke forbudt å ha ekstreme holdninger, men veldig mange av dem er det forbudt å handle ut i fra. Det har hun i mine øyne gjort.

Så godt kan det oppsummeres hva jeg mener om denne saken.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 14:08   #12
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengsel

Jeg er enig med Niobe og mange andre. Håper det kan få ungjenter til å tenke seg om en gang eller to.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 14:14   #13
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengsel

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg er enig med Niobe og mange andre. Håper det kan få ungjenter til å tenke seg om en gang eller to.

Jeg også. Vi vet også at kvinner har bidratt til å rekruttere flere kvinner og unge jenter, og målet er herlig krig. Jeg synes dommen er på sin plass.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 14:30   #14
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengsel

Hun har bidratt svært aktivt til å rekruttere andre, blant annet de søstrene fra Bærum, hvis jeg husker riktig. Etter at hun hadde kommet ned dit og godt visste hva hun gjorde.

Åsne Seierstad har fulgt rettsaken og rapportert i Morgenbladet (tror jeg det var). Det er ganske tankevekkende.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 14:31   #15
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengsel

Enig med Niobe, Luftslottet, Milfrid m.fl.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 14:40   #16
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.345
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengsel

Niobe oppsummerer greit det jeg mener om saken.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 14:46   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengsel

Her ser du ut til å bli stående ganske alene, Lille Meg.

Jeg mener at hun var klar over hva hun meldte seg inn i ved å reise. Det ble garantert mye tøffere og vanskeligere enn hun hadde forestilt seg, men hun var allikevel med på å bidra til at mennene hennes kunne fortsette som IS-soldater og dermed bedrive bestialske terrorhandlinger. Og nå er det konstatert i retten av begge deler, både være IS-kriger og å bistå IS-krigere regnes som terrorhandlinger i norsk rettsvesen.

Jeg mener forsvaret skjøt seg selv litt i foten ved å kalle dette menneskehandel. Hun hadde dratt dit helt frivillig. At det var vanskelig/umulig å komme seg hjem rettferdiggjør allikevel ikke annet enn at dette var en frivillig avreise.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 14:52   #18
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengsel

Jeg tviler ikke et øyeblikk på at hun har hatt det skrekkelig. Det tror jeg mange som har "havnet i kriminalitet" har, av ganske varierte grunner og omfang. Det betyr ikke at det er lov.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 14:53   #19
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengsel

Og at mannen hennes kom til å bestemme over henne, slik at hun ikke hadde mulighet til å velge å reise hjem igjen, vel, det må hun jo ha visst da hun dro?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 15:22   #20
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: IS-kvinnen dømt til 3,5 års fengsel

Jeg ser at jeg står alene, og det får jeg vel bare leve med, men hun dømmes altså av en lov som kom etter at hun dro. Det er et viktig prinsipp at en lov ikke skal ha tilbakevirkende kraft.

Jeg ser at flere her sier at hun visste hva hun gikk til. Til det er det å si at det er jo helt opplagt at hun ikke visste hva hun gikk til? Jeg tror ikke hun var klar over at hun kom til å få en ekstremt kontrollerende og voldelig ektefelle, og jeg tror ikke hun var klar over at hun kom til å fullstendig miste råderett over eget liv. Slik jeg har forstått det, så ble det ganske raskt klart at hun ønsket å forlate, men ikke fikk mulighet til det, og at hun ikke selv hadde råderett over eget liv.

Mener dere alle her at det er riktig å dømme henne for noe hun selv ikke kunne ha forhindret? Eller mener dere hun skulle ha forhindret dette før loven trådte i kraft ved å la være å i det hele tatt dra?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no