Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-11, 18:05   #501
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Så du mener at om du ikke bruker denne ubundne tiden - jobber 37,5 timer per uke - så har du krav på overtid?

Jaja. Jeg håper dere ikke klager i tillegg altså - sånn er det ikke mange som har det.

Normen er at det brukes mer enn disse 4 timene per uke sett over ett helt barnehageår, noe vi ikke får overtid for (ikke at jeg syns det burde forandres altså).

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 18:10   #502
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hopper til slutten: Elin, du sier at du har mange kollegaer som er tidligere førskolelærere og lærere som nå har hoppet av for å jobbe i kabinen. Har du aldri undret deg et sekund på hva som får mennesker med verdens beste arbeidstidsordning til å slutte i jobben sin for å jobbe i et yrke der de ikke engang får tid til spisepause og heller ikke har fri på planlegginsdagene?

Nope. Det hadde hun aldri undret seg over.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 18:10   #503
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Normen er at det brukes mer enn disse 4 timene per uke sett over ett helt barnehageår, noe vi ikke får overtid for (ikke at jeg syns det burde forandres altså).

Men om man altså ikke bruker denne tiden, så får man betalt for den likevel? Så man kan jobbe normal uke og ende med avspasering eller overtid? Jeg ser faktisk bort fra at man bruker litt tid på å tenke på jobb utenom jobb - det gjør de fleste. Jeg tar som eksempel at man altså ikke gjør forberedende arbeid eller annet i tillegg - dette gjøres da ikke. Da har man krav på overtid for tid man altså ikke har arbeidet?

  Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 18:16   #504
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men om man altså ikke bruker denne tiden, så får man betalt for den likevel? Så man kan jobbe normal uke og ende med avspasering eller overtid? Jeg ser faktisk bort fra at man bruker litt tid på å tenke på jobb utenom jobb - det gjør de fleste. Jeg tar som eksempel at man altså ikke gjør forberedende arbeid eller annet i tillegg - dette gjøres da ikke. Da har man krav på overtid for tid man altså ikke har arbeidet?

Disse 4 timene disporerer vi selv ja. 33.5 timer per uke på avdeling, også overtid. Planarbeidet går litt i rykk og napp. Noen uker bruker enn kanskje 8-10 timer (når det er foreldresamtaler), og andre uker kun 2 timer. Dette styrer vi selv. Jeg har som sagt aldri hatt problemer med å fylle disse 4 timene, sånn sett litt på sikt.

De jeg kjenner som ikke brukte denne tiden til planarbeid ble ikke lenge i jobbene sine.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 18:17   #505
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Mulig jeg er dum her, men er disse fire timene ubunden tid noe som automatisk blir lønnet som overtid? Selv om man ikke nødvendigvis jobber disse timene denne uken?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 18:20   #506
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

De fire timene er ikke overtid. De er timer som ikke er bundet til arbeidsplassen. Altså kan førskolelærerne sitte med planleggingsarbeid hjemme disse fire timene. De lønnes ikke som overtid.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 18:23   #507
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Mulig jeg er dum her, men er disse fire timene ubunden tid noe som automatisk blir lønnet som overtid? Selv om man ikke nødvendigvis jobber disse timene denne uken?

4 timer er trekt ut fra arb.tiden. Disse disporerer vi selv. Vi kan bruke 10 timer til planlegging, eller 1 time. Det er opp til oss selv. Men det forventes jo at vi har planer i orden, forbereder osv. Det greier du ikke uten å bruke de 4 timene i snitt per uke altså. Bruker du mer enn 4 timer per uke får du ikke noe ekstra betalt. Er du mer enn 33.5 timer per uke på avdelingen skal det føres som overtid (selv om jeg vet om mange førskolelærere som er ganske runde i kantene der).

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 18:25   #508
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Okei, jeg misforsto. Heldigvis.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 19:13   #509
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.495
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Ikke alle førskolelærere vel? Men alle pedagogiske ledere.

Alle førskolelærerne. Også de som jobber som førskolelærer 2 har ubunden tid. Iallefall der jeg ha jobbet, og det er det som er beskjed fra utdanningsforbundet at alle skal ha.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 19:14   #510
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.495
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Så du mener at om du ikke bruker denne ubundne tiden - jobber 37,5 timer per uke - så har du krav på overtid?

Jaja. Jeg håper dere ikke klager i tillegg altså - sånn er det ikke mange som har det.

Jeg kan love deg at jeg bruker den. Det er sjelden et problem å få brukt den opp. Mer et problem til tider at jeg bruker mer enn 4 timer.

Det høres nesten ut som du tror at vi ikke jobber i disse timene, så det betyr vel at du ikke har helt oversikt over hva arbeidsoppgavene til en førskolelærer/pedagogisk leder er.

__________________
Nå også med avatar

Sist redigert av polarjenta : 02-02-11 kl 19:26.
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 19:20   #511
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.495
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men om man altså ikke bruker denne tiden, så får man betalt for den likevel? Så man kan jobbe normal uke og ende med avspasering eller overtid? Jeg ser faktisk bort fra at man bruker litt tid på å tenke på jobb utenom jobb - det gjør de fleste. Jeg tar som eksempel at man altså ikke gjør forberedende arbeid eller annet i tillegg - dette gjøres da ikke. Da har man krav på overtid for tid man altså ikke har arbeidet?

Man bruker denne tiden. Det er ikke noe problem i det hele tatt å få fyllt opp det. Men selvsagt er det slik at jeg noen uker jobber mindre enn andre uker, men om jeg regner et snitt så jobber jeg iallefall ikke mindre enn 37.5 time. Så ja, om vi en uke har et personalmøte og jeg den uken kun har brukt 2 timer av min ubundne tid så skriver jeg overtid. Om jeg skulle begynne å regne slik du tenker så hadde det nok vært et taptsprosjekt for arbeidsgiver, for da skulle jeg skrevet mye mer overtid enn det jeg gjør. Jeg tror at de aller fleste førskolelærere bruker mer enn 4 timer til planarbeid slik at dersom ordningen hadde vært at vi skulle få overtid for det vi gjorde utenom arbeidstid så hadde det blitt dyrt for arbeidsgiver.
Og jeg skriver selvsagt ikke overtid dersom jeg enkelte dager jobber litt lengre.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 19:21   #512
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.840
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Eh. Har de full stilling fordelt på 33 timer per uke? Og hvis de jobber full tid så har de avspasering til gode? Altså - de 4,5 timene er jo ikke fri da. Så om de jobber 37,5 timer så betyr vel snarere det at de bare ikke har benyttet seg av ubunden tid - de har ikke tid å gå på altså.

Jeg er ikke førskolelærer men jeg antar at man blir lønnet for overtid dersom man er bundet til mer enn 33,5 timer i uka. De fire timene ubundet tid skal ikke regnes med her, sånn er det ikke for lærere heller. Jeg har ca 14 timer ubundet tid i uka, tror jeg. Husker ikke nøyaktig. 26 timer undevisning og noen timer bundet uten undervisning. Hvis jeg må undervise mer enn 26 timer, får jeg overtidsbetalt. Det andre må man gjøre uansett.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 19:24   #513
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.840
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men om man altså ikke bruker denne tiden, så får man betalt for den likevel?

Man MÅ bruke denne tiden. Det er jobben vår. Man får betalt for det. Nei, man må ikke gjøre rede for det, men er det så rart at man har en del arbeidstid som kan gjøres f.eks. hjemme? Det er jo hjemmekontor, som mange andre har også. Jeg synes det er helt merkelig å si noe sånt som "men om man ikke bruker denne tiden", for det er det samme som at jeg skulle stilt spørsmål om DU bruker hele arbeidstiden din.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 19:31   #514
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Selvsagt kan du som ped.leder droppe å bruke de fire timene med ubunden arbeidstid til noe fornuftig. Dette vil ganske snart gjenspeile seg i form av dårlig pedagogisk tilbud til barna, man fyller ikke kravene vi har å jobbe etter i rammeplan/lovverk, dårlig personaloppfølging - og veiledning av assistenter, lite fruktbare avdelingsmøter, man stiller dårlig forberedt på de utallige møtene med PPT, helsesøster, barnevern, ansvarsgrupper, hvilken instanse du nå ikke må møte i, eller rettere, man har ikke så mange sånne instanser å jobbe i fordi de barna som trenger ekstra oppfølging ikke blir fanget opp fordi ped.leder ikke gjør jobben sin på en ordentlig måte - og ganske snart, etter noen uker AS Ferie & Fritid aka ubunden arbeidstid, kommer klagene susende, og så blir du ganske så snart avslørt som udugelig.

Fire timer ubunden arbeidstid er faktisk ikke så mye som det høres ut som, og det blir temmelig mange timer gratisarbeid i tillegg når man har mange nok barn som trenger oppfølging utenom det ordinære.

Fire timer ubunden arbeidstid, til sammen med bunden, utgjør en normal 37.5 timers arbeidsuke. Noen bruker den ubundne tiden sin til å sitte på kontoret i barnehagen, dersom bedriften har et slikt sted, andre velger å sitte hjemme og jobbe, som på hvilket som helst annet hjemmekontor. Noen ganger har man mindre å gjøre, da blir det kanskje litt færre timer ei uke, men så tar man det igjen til gangs når det virkelig smeller om ørene på en. Tilsammen, er det nok arbeidsgiver som går i pluss, og ikke ped.leder hva timer nedlagt arbeid angår - ja om det er en ped.leder som gidder gjøre jobben sin, selvsagt.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 21:17   #515
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Jeg har lest gjennom tråden og må bare skrive noen ord om hva jeg sitter igjen med.

Jeg må innrømme at jeg er veldig overrasket over en del av de holdningene til læreryrket og førskolelæreryrket som kommer frem i denne tråden. Noen av de samme holdningene har jeg også møtt IRL, og for meg vitner det om hvor lite kunnskap det er blant folk. Har dette med høy og lav status å gjøre? Terskelen for å kritisere og stille spørsmålstegn til andre typer yrker opplever jeg er mye større. Jeg har hatt flere arbeidsforhold i privat sektor innenfor petroleum og IT, og nå jobber jeg som lærer. Jeg har aldri før opplevd så mange uvettige og smålige kommentarer til min arbeidssituasjon som etter at jeg ble lærer. Eksempel: Mange tar det som en selvfølge at jeg har valgt dette yrket fordi jeg får lang sommerferie.

Jeg vil tro det er fordeler og ulemper med alle yrker, og det er jo et valg man tar når man velger hvor man vil jobbe. At det skulle være så mange som tydeligvis har et problem med hvordan pedagogers yrkeshverdag er organisert og tilrettelagt hadde jeg aldri trodd. Diskusjonene preges jo veldig av at alle godene lærerne har trekkes frem og liksom skal mane til overtakknemlighet og ydymkhet. Mens de stakkars som måtte finne på å trekke frem utfordringene og ulempene ved yrket blir avspist med å være "sutrete og klagete".

For min del har jeg lært en viktig lekse:

Jeg unner de ansatte i mine barns barnehage alt det gode de kan oppnå i yrket sitt. Jeg vet at de materielle gevinstene er små sammenlignet med mange andre yrker men jeg håper at de har det godt i jobben sin. Hadde jeg bestemt skulle de gladelig fått en dag fri hvert eneste år som en takk for alt de tilbyr mine barn når jeg er på jobb. All den trøsten, omsorgen og lærdommen de gir barna mine er uvurderlig. Jeg SER at de jobber, jeg merker at de jobber, og de gjør så godt de kan. Jeg håper de skjønner hvor takknemlig jeg er for den jobben de gjør!

Når mine barn begynner i skolen (som er snart) vil jeg ta med meg denne holdningen dit. Og når læreren tar ferie, da vet jeg at han/hun er sliten, og jeg kommer til å unne vedkommende hver time av den! Når planleggingsdagene kommer skal jeg gladelig være hjemme med ungene for at lærerne skal få tid og rom til å planlegge en god skolehverdag for barna mine. Hvis læreren ser trøtt og uopplagt ut, og ikke møter meg med stormende entusiasme etter 6 timer med non-stop undervisning, for å diskutere mitt elskelige avkom, så skal jeg vise medfølelse og forståelse.

Kjenner jeg kunne skrevet langt akkurat nå, men lar det være før frustrasjonen tar overhånd. Den energien jeg har vil jeg bruke på ungene (mine og andres), så får utakknemlige og uvettige foreldre/voksne feie for sin egen dør.

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 21:18   #516
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.840
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Mulig jeg er dum her, men er disse fire timene ubunden tid noe som automatisk blir lønnet som overtid? Selv om man ikke nødvendigvis jobber disse timene denne uken?

Nei! De er ikke overtid. De blir lønnet på vanlig måte.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 23:54   #517
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Jeg har lest gjennom tråden og må bare skrive noen ord om hva jeg sitter igjen med.

Jeg må innrømme at jeg er veldig overrasket over en del av de holdningene til læreryrket og førskolelæreryrket som kommer frem i denne tråden. Noen av de samme holdningene har jeg også møtt IRL, og for meg vitner det om hvor lite kunnskap det er blant folk. Har dette med høy og lav status å gjøre? Terskelen for å kritisere og stille spørsmålstegn til andre typer yrker opplever jeg er mye større. Jeg har hatt flere arbeidsforhold i privat sektor innenfor petroleum og IT, og nå jobber jeg som lærer. Jeg har aldri før opplevd så mange uvettige og smålige kommentarer til min arbeidssituasjon som etter at jeg ble lærer. Eksempel: Mange tar det som en selvfølge at jeg har valgt dette yrket fordi jeg får lang sommerferie.

Jeg vil tro det er fordeler og ulemper med alle yrker, og det er jo et valg man tar når man velger hvor man vil jobbe. At det skulle være så mange som tydeligvis har et problem med hvordan pedagogers yrkeshverdag er organisert og tilrettelagt hadde jeg aldri trodd. Diskusjonene preges jo veldig av at alle godene lærerne har trekkes frem og liksom skal mane til overtakknemlighet og ydymkhet. Mens de stakkars som måtte finne på å trekke frem utfordringene og ulempene ved yrket blir avspist med å være "sutrete og klagete".

For min del har jeg lært en viktig lekse:

Jeg unner de ansatte i mine barns barnehage alt det gode de kan oppnå i yrket sitt. Jeg vet at de materielle gevinstene er små sammenlignet med mange andre yrker men jeg håper at de har det godt i jobben sin. Hadde jeg bestemt skulle de gladelig fått en dag fri hvert eneste år som en takk for alt de tilbyr mine barn når jeg er på jobb. All den trøsten, omsorgen og lærdommen de gir barna mine er uvurderlig. Jeg SER at de jobber, jeg merker at de jobber, og de gjør så godt de kan. Jeg håper de skjønner hvor takknemlig jeg er for den jobben de gjør!

Når mine barn begynner i skolen (som er snart) vil jeg ta med meg denne holdningen dit. Og når læreren tar ferie, da vet jeg at han/hun er sliten, og jeg kommer til å unne vedkommende hver time av den! Når planleggingsdagene kommer skal jeg gladelig være hjemme med ungene for at lærerne skal få tid og rom til å planlegge en god skolehverdag for barna mine. Hvis læreren ser trøtt og uopplagt ut, og ikke møter meg med stormende entusiasme etter 6 timer med non-stop undervisning, for å diskutere mitt elskelige avkom, så skal jeg vise medfølelse og forståelse.

Kjenner jeg kunne skrevet langt akkurat nå, men lar det være før frustrasjonen tar overhånd. Den energien jeg har vil jeg bruke på ungene (mine og andres), så får utakknemlige og uvettige foreldre/voksne feie for sin egen dør.

Til dette har jeg bare en ting å si, er det ikke normalt med fordommer mot de fleste andre yrkesgrupper også, zeppelin? Nok en gang uttrykker man seg som om lærere er den eneste og siste yrkesgruppen på jordkloden som folk har fordommer mot.

Man må faktisk tåle at folk har fordommer mot det yrket man har valgt, UANSETT hvilket yrke det gjelder. Jeg må daglig tåle "Dere er da bare høytbetalte servitører i lufta", "kaffe eller te?", "Dere bare streiker dere" osv osv. og slik går no' dagan

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 07:10   #518
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.853
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Til dette har jeg bare en ting å si, er det ikke normalt med fordommer mot de fleste andre yrkesgrupper også, zeppelin? Nok en gang uttrykker man seg som om lærere er den eneste og siste yrkesgruppen på jordkloden som folk har fordommer mot.

Man må faktisk tåle at folk har fordommer mot det yrket man har valgt, UANSETT hvilket yrke det gjelder. Jeg må daglig tåle "Dere er da bare høytbetalte servitører i lufta", "kaffe eller te?", "Dere bare streiker dere" osv osv. og slik går no' dagan

Det ville aldri blitt en lignende og like lang tråd om flyvertinner eller jurister feks. Hva kommer det av?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 07:33   #519
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.702
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Til dette har jeg bare en ting å si, er det ikke normalt med fordommer mot de fleste andre yrkesgrupper også, zeppelin? Nok en gang uttrykker man seg som om lærere er den eneste og siste yrkesgruppen på jordkloden som folk har fordommer mot.

Man må faktisk tåle at folk har fordommer mot det yrket man har valgt, UANSETT hvilket yrke det gjelder. Jeg må daglig tåle "Dere er da bare høytbetalte servitører i lufta", "kaffe eller te?", "Dere bare streiker dere" osv osv. og slik går no' dagan

Nja, det tror jeg går mer på dine egne demoner enn andres oppfatning. Jeg har aldri tenkt noe over arbeidsoppgavene til flyvertinner, men regner med at det er mer enn å servere passasjerene. Det er du som hele tiden trekker "jeg-er-jo-flyvertinne"-kortet.

Jeg har opplevd svært mange fordommer mot ansatte generelt i skole og barnehage, spesielt forbauser det meg at mange foreldre ikke ser funksjonsforskjellen til en førskolelærer og en assistent.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 07:40   #520
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av M&M, her.

Ok? Mulig jeg ikke tenker jeg da...
Men dette var faktisk nytt for meg... Jeg trodde planleggingsdag var en dag der de ansatte var på jobb for å planlegge!
Hadde jo vært greit dersom de ansatte hadde gitt beskjed om dette da, så de slipper spekulasjoner. Men det er vel bare jeg da...

Det er som de andre sier veldig vanlig at man tar en avgjørelse på at det er greit. Det er sjeldent man informerer foreldrene om hvordan man har tenkt å legge opp planleggingsdagene. Vi har pleid å jobbe inn inneklemte planleggingsdager feks med å jobbe en hel lørdag.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker, planleggingsdag

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no