Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Buljong uten smaksforsterkere?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-03-09, 16:02   #1
Matir
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 168
Matir er litt kul
Standard

Buljong uten smaksforsterkere?

Jeg tåler ikke smaksforsterkere i mat. (E621-E627)
Så da har jeg sett på nett etter buljong uten disse "ulumskhetene" i.

Men finner ingen nettbutikker som har disse, og vi bor "på landet" med mange timers kjøring til en by.

Så er her noen som vet av en nettbutikk som selger dette?
Gjerne økologisk

Matir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 16:34   #2
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Buljong uten smaksforsterkere?

Jeg har sluttet med buljong og bruker istede noe som heter Vitam körnig. Det er laget av gjærekstrakt, salt og vegetabilsk fett.

Bruker det i "alt" jeg ellers ville hatt salt eller ekstra smak i. Alt fra pølsevann, sauser, supper, marinader, kjøttretter osv.
Kjøper det i helsekost, men man får vel også kjøpt det på nett.

__________________


Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 16:48   #3
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.315
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Buljong uten smaksforsterkere?

Den einaste eg kan komme på som kanskje er uten er helios sin. Eg kan sjekke det litt seinare, meiner eg har ein ståande. Problemet var vel helst at den ikkje var så innmari god
Akkurat buljonger tåler eg faktisk så der kan eg bruke litt forskjellig. Håper og trur det er fordi det ikkje er så store mengden som er i maten.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 17:07   #4
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Buljong uten smaksforsterkere?

Har du fryser er mitt aller beste tips å koke kraft og fryse denne i isterningsposer. Da vet du 100% hva som er i buljongen, og du kan tilsette hva du vil av krydder.
Kan brukes til alt av supper og sauser, som ren drikke vet jeg ikke, men skulle tro det også gikk fint.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 17:42   #5
Matir
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 168
Matir er litt kul
Standard

Sv: Buljong uten smaksforsterkere?

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Har du fryser er mitt aller beste tips å koke kraft og fryse denne i isterningsposer. Da vet du 100% hva som er i buljongen, og du kan tilsette hva du vil av krydder.
Kan brukes til alt av supper og sauser, som ren drikke vet jeg ikke, men skulle tro det også gikk fint.

Jeg har kokt kraft og frosset ned, men det blir ikke det samme. Er for lite smak på det, synes jeg. Mulig jeg koker feil, ikke vet jeg.
(lærte det av en institusjonskokk som er så som så... )




Opprinnelig lagt inn av Tammen, her.

Jeg har sluttet med buljong og bruker istede noe som heter Vitam körnig. Det er laget av gjærekstrakt, salt og vegetabilsk fett.

Bruker det i "alt" jeg ellers ville hatt salt eller ekstra smak i. Alt fra pølsevann, sauser, supper, marinader, kjøttretter osv.
Kjøper det i helsekost, men man får vel også kjøpt det på nett.

Den der ser spennende ut!
Har du en nettadresse?




Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Den einaste eg kan komme på som kanskje er uten er helios sin. Eg kan sjekke det litt seinare, meiner eg har ein ståande. Problemet var vel helst at den ikkje var så innmari god
Akkurat buljonger tåler eg faktisk så der kan eg bruke litt forskjellig. Håper og trur det er fordi det ikkje er så store mengden som er i maten.

Heldig du, for buljong er noe av det jeg reagerer kraftigst på! *koko*
Venter på oppdatering angående Helios sin

Matir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 17:52   #6
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Buljong uten smaksforsterkere?

Helios sin har ingen smaksforsterkere nei. Vi bruker bare den og er veldig fornøyd.

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 17:59   #7
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Buljong uten smaksforsterkere?

Opprinnelig lagt inn av Matir, her.

Den der ser spennende ut!
Har du en nettadresse?

Du, det fant jeg ikke. Den jeg trodde jeg så, var visst ikke fungerende. Men de har det på de fleste helsekostbutikker og på Helios.

__________________


Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 19:00   #8
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Buljong uten smaksforsterkere?

De har flere typer på helsekosten. Vi har Helios sin grønnsaksbuljong, uten gjær med salt. Og Herbamare urtebuljong, uten salt men med gjær.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 19:13   #9
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Buljong uten smaksforsterkere?

Jeg bruker Helios sin. De tar dessverre kun inn grønnsaksbuljon der, men den fins til gjengjeld i versjon med og uten gjær og en uten salt. Den jeg har nå er uten salt. Det er faktisk ganske praktisk når man koker risottoer og koker inn sauser og slikt som vips triks plutselig kan bli for salt. Så salter jeg heller med mitt deilige maldonsalt til slutt.

Jeg har prøvd å få den lokale Heliosbutikken til å ta inn økologisk kjøtt- eller kyllingbuljong, men til nå uten positivt resultat. Jeg er veldig interessert hvis noen vet om (utenlandske) nettsteder som kan ha dette?

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 19:51   #10
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Buljong uten smaksforsterkere?

Knorr sin økologiske er helt uten noe. Kanskje den lokale matbutikken kan ta de inn?

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 19:56   #11
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Buljong uten smaksforsterkere?

Maggi har også en økologisk buljong uten smaksforsterkere.(Den er i glass) Den selges i vanlige butikker. Det er dog Nestle.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 12:52   #12
lilletroll
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 35
lilletroll har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Buljong uten smaksforsterkere?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg bruker Helios sin. De tar dessverre kun inn grønnsaksbuljon der, men den fins til gjengjeld i versjon med og uten gjær og en uten salt. Den jeg har nå er uten salt. Det er faktisk ganske praktisk når man koker risottoer og koker inn sauser og slikt som vips triks plutselig kan bli for salt. Så salter jeg heller med mitt deilige maldonsalt til slutt.

Jeg har prøvd å få den lokale Heliosbutikken til å ta inn økologisk kjøtt- eller kyllingbuljong, men til nå uten positivt resultat. Jeg er veldig interessert hvis noen vet om (utenlandske) nettsteder som kan ha dette?

Fant en blogg på svensk om kylling og kjøtt buljong, tror de selger det i sverige på butikkene der. http://matklok.se/2008/10/11/ekologisk-buljong/

lilletroll er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 19:24   #13
Matir
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 168
Matir er litt kul
Standard

Sv: Buljong uten smaksforsterkere?

Tusen takk for kjempemange gode svar

Skal se på helsekosten i nærmeste by, og finner jeg ikke der, skal jeg høre om butikken her kan ta inn Knorr sin!!!

Igjen, tusen takk for god hjelp!!!

Matir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 16:19   #14
Cilius
På flyttefot
 
Cilius sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Snart på landet
Innlegg: 143
Cilius er litt kulCilius er litt kul
Standard

Sv: Buljong uten smaksforsterkere?

Hvor får man kjøpt Knorr sin?

__________________
Lillemor født august 2004 og Rampetrollet født juni 2011
Cilius er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 17:26   #15
lilletroll
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 35
lilletroll har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Buljong uten smaksforsterkere?

Ellers er også Ultra/Centra gode på økologisk...

lilletroll er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-09, 18:53   #16
Cilius
På flyttefot
 
Cilius sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Snart på landet
Innlegg: 143
Cilius er litt kulCilius er litt kul
Standard

Sv: Buljong uten smaksforsterkere?

Da skal jeg sjekke både på Ultra og Mega - tusen takk!

__________________
Lillemor født august 2004 og Rampetrollet født juni 2011
Cilius er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no