Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Skjermbildet på mac

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-11, 13:23   #1
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Skjermbildet på mac

Jeg har fått meg Macbook Air. Veldig lekker maskin, men jeg synes skjermbildet blir veldig smått. Skjermen er 13-tommers men fordi vinduene ikke fyller hele skjermen føles det ikke sånn. Jeg har funnet zoom-funksjonen under Window øverst på kontroll-linja, men får likevel ikke fylt hele skjermen med f.eks. Word-vinduet eller Safari-vinduet - det sistnevnte blir enda mindre enn Word-vinduet selv med full zoom. Er det noe jeg kan gjøre med dette for å få større skjermbilde?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 13:55   #2
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.471
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjermbildet på mac

Ja, i første omgang kan du ta tak nede i høyre hjørne og dra vinduet større. Er ikke sikker akkurat nå hva du kan gjøre for å få dette inn som standard (surfer på fon nå).

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 13:55   #3
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.389
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjermbildet på mac

Får du ikke dratt de ut med de små strekene lengt nede til høyre?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 13:56   #4
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.389
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjermbildet på mac

Og der svarte vi samtidig.

Og så kan du dra fingrene fra hverandre eller mot hverandre for å zoome inn/ut.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 13:59   #5
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skjermbildet på mac

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Ja, i første omgang kan du ta tak nede i høyre hjørne og dra vinduet større. Er ikke sikker akkurat nå hva du kan gjøre for å få dette inn som standard (surfer på fon nå).

Takk! Det hjalp ja, selv om det irriterer meg litt at det er så mye kommandolinje oppe og nede så hjelper det definitivt.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 13:59   #6
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skjermbildet på mac

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.


Og så kan du dra fingrene fra hverandre eller mot hverandre for å zoome inn/ut.

Fiffig!

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 14:55   #7
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skjermbildet på mac

Du kan gjøre docken min, evt få den til å "forsvinne" for så å dukke opp igjen når du tar pilen ned.
Ligger under systemvalg - dock.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 15:06   #8
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skjermbildet på mac

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Du kan gjøre docken min, evt få den til å "forsvinne" for så å dukke opp igjen når du tar pilen ned.
Ligger under systemvalg - dock.



Nå begynner det å hjelpe!

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 17:04   #9
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skjermbildet på mac

Hvilken oppløsning har du skjermen på?

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 17:17   #10
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skjermbildet på mac

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

hvilken oppløsning har du skjermen på?

1440 * 900

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 22:14   #11
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skjermbildet på mac

Du kan nok ta den ned et hakk da.
Jeg har 1280*800 på min.

Finnes under systemvalg - skjerm
Husk å lage spaces, det er utrolig praktisk!

Jeg har venstre hjørne nede: skrivebord og høyre hjørne nede: alle vinduer. Har ingenting på hjørnene oppe da de ofte kommer i veien for eple ikonet (når jeg eks skal skru av maskinen) eller når jeg bruker spotlight i høyre hjørne (til å søke etter filer, programmer o.l.)

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 22:16   #12
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skjermbildet på mac

Jeg har mye å lære! Tusen takk for innspillene, det tar litt tid å venne seg til alt det nye.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 22:43   #13
Ying
Kor e alle helter hen?
 
Ying sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Innlegg: 1.147
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skjermbildet på mac

Så flott. Her får jeg jo svar på de tingene som jeg også irriterer meg over. Jeg fikk Mac i går så her blir alle tips mottatt med glede.

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 23:04   #14
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skjermbildet på mac

Vist du går inn her:
http://www.apple.com/no/mac/

Og litt lengre nede står det:
Bli kjent med Mac.

Bytte fra PC til Mac? Lær det grunnleggende.


--


En veldig grei video


Jeg elsker multi touch flaten på macbooken (eller magic trackpad jeg har ved siden av..). Bruker fingrene uten å tenke meg om nå!



Iphoto er et veldig enkelt basic bildeprogram. Det sortere bilder etter dato og man legger det i hendelser man kan navne. Skal man ha et mer komplisert så kan man bruke aperture.



Trykker man f12 pleier wigdeter å komme frem. Her kan man sette forskjellige ting. Jeg har eks 3 huskelapper som jeg kan skrived ned ting på raskt, konverter (med valuta, temperatur, høyde, vekt, lenge o.l.), kalender, kalkulater, og værvarsel for byen min. Det finnes uendelig mange forskjellige!
Har og en som heter istatpro som "overvåker" maskinen og ser hvor varm maskinen er, hvor mye cpu programene bruker, hvor raskt internett er ++

alt lastes ned fra http://www.apple.com/downloads/dashboard/top50/


Vist ikke det kommer opp når du trykker f12 kan du trykke på fn knappen og f12.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 23:15   #15
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjermbildet på mac

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Takk! Det hjalp ja, selv om det irriterer meg litt at det er så mye kommandolinje oppe og nede så hjelper det definitivt.

Kommandolinje? Det er et vindu som alt foregår pr tekst/kommando. Tipper du mener docken?

Gå inn på system preferences og test litt der. Du finner innstiller for deg meste: Docken, spaces osv. Du kan legge til og fjerne programmer på docken ved å dra de ut av applikasjonsmappen og over på dokken.

Det er også en del snedige hurtigtaster, feks:

eple+shift+a (åpner applikasjonsmappen)
eple+f (åpner Finder)

eple+bokstav er ofte hurtigtast.

Du kan også forstørre og forminske vinduer ved å sette to fingre på musepaden og ta de fra hverandre eller sammen. Scrolle gjør du med 2 fingre, mens du styrer markøren med en.

Jeg syntes dette var litt irriterende i starten, men veldig kjekt når man blir vant.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no