Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bør rentefradraget fjernes?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-11, 20:04   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bør rentefradraget fjernes?

....


Sist redigert av Guava : 26-11-12 kl 22:08.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 20:14   #2
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Bør rentefradraget fjernes?

Støtter fjerning av rentefradrag. Ingen grunn til å subsidiere boligeiere med enorme summer. Disse pengene kan brukes til andre oppgaver i samfunnet. Det er idag et klasseskille mellom de som er innenfor og utenfor boligmarkedet. Jeg ønsker både fjerning av rentefradraget og innføring av eiendomsskatt. Støtter vår venn Jens Pikenes i hans betraktninger:
http://www.rolness.no/db_160208.html

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 20:39   #3
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bør rentefradraget fjernes?

Jeg blir ikke fornøyd om rentefradraget fjernes nei.

  Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 20:53   #4
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør rentefradraget fjernes?

neineinei! Ikke fjerne rentefradraget også - nå har de jo nettopp tulla med sykdomsutgiftsfradraget???

Jeps, hardt rammet.
Men klart, innføres de i vettuge støtteordninger på annet vis er det noe annet
*bill.mrk alenemor til funksjonshemmet barn*

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 21:05   #5
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør rentefradraget fjernes?

Det blir i såfall et klatre-opp-og-trekke-opp-stigen-etter-seg-tiltak. Kanskje vil det gi noe mindre økning i boligpriser, men det vil ikke akkurat gjøre det enklere å etablere seg. Jeg hadde merket det, helt klart, men ingen krise. Og jeg tror ikke at det hadde påvirket min adferd på boligmarkedet. Ikke nå, men det kunne hindret meg i å komme inn på boligmarkedet da jeg skulle kjøpe første gang.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 21:15   #6
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør rentefradraget fjernes?

Vi hadde klart det, men det ville merkes. Helt klart.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 21:18   #7
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.849
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør rentefradraget fjernes?

Nei det bør det ikke.
Jeg ville ikke vært så fornøyd om det ble fjernet.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 22:37   #8
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør rentefradraget fjernes?

Nei fjerne rentefradraget, det må de ikke!

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 22:41   #9
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør rentefradraget fjernes?

Jeg skjønner logikken. Rentefradraget er på mange måter en subsidiering av høye lån, noe som ikke minst bankene tjener på. Problemet er jo alle de som har gjort investeringsbeslutninger nå basert på at man har rentefradrag. Hvis rentefradraget skulle fjernes måtte man ha gjort det som en gradvis nedtrapping over veldig mange år, slik at folk får mulighet til å tilpasse seg endrede rammebetingelser. Man hadde som m^2 skriver trengt andre gode støtteordninger, og kanskje kunne man også ha hatt en øvre grense for rentefradrag, type at man får fradrag for den første millionen man har i lån men ikke for ti?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 23:02   #10
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør rentefradraget fjernes?

Jeg syns ikke det. Dessuten syns jeg noen burde seg ned å lage en skikkelig plan i stedet for støtt og stadig å komme med halvhjerta forslag for å stagge boligpriser.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 23:13   #11
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør rentefradraget fjernes?

I så tilfelle måtte det vært innført på nye lån, og så evt en opptrapping over en 10-årsperiode.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 10:33   #12
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør rentefradraget fjernes?

Jeg syns ikke det er en dum tanke. Jeg innrømmer glatt at jeg opplever det som "urettferdig" at de som tjener lite, og dermed ikke har mulighet til å ta høye lån, ender opp med å nesten betale mer skatt enn de som tjener mye og har mulighet til å ta opp høye lån. Det er noe som skurrer der.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 10:50   #13
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør rentefradraget fjernes?

Den tanken er hull i hodet spør du meg. Det har vært uttalt politikk i Norge siden etterkrigstida at flest mulig skal eie egen bolig og rentefradraget har vært ett av virkemidlene for å stimulere til boligkjøp. Det er også en måte å sikre at det spares betydelige summer i de tusen hjem. Med en befolkning som eldes og stadig høyere pensjonsforpliktelser, er det ikke godt å si hva som skjer med pensjonene i tiårene fremover. Fjerner man ett av de beste spareincentivene som finnes, er det som å pisse i buksa for å holde varmen. Jada det frigjøres noen penger akkurat nå, men det får man sannsynligvis betale for seinere.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 10:55   #14
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør rentefradraget fjernes?

Ikke dum og tenkt før. På slutten av 80 tallet ble rentefradraget resusert fra 40% til 28%. Det var dramatisk for noen husholdninger, renten var dessuten ca 15%. Støtter ideen og prinsppet, men fradraget kan ikke kuttes. Det må reduseres og i noen tilfeller kompanseres for. Vi er allerede et godt belånt folkeslag, kanskje mer enn anbefalt og det vil være store summer for enkelte husholdninger.

Det hadde kanskje vært bedre om dette hadde skjedd ca år 2000, mens renten var 10%, og bankene mer kritisk. Og vi er et annerledes land hvor de fleste eier bolig, vi har ikke et offentlig eller kommunalt leiemarked slik som i Sverige og Danmark, og prinsippet om å sitte på eid bolig er godt. Men inngangsbilletten er for høy, særlig i de områdene hvor folk flest jobber.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 10:58   #15
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør rentefradraget fjernes?

Jeg er enig med Nenne.

Ikke for fjerning av rentefradraget.

Og dersom det skal gjøres slike ting, må det gjøres gradvis. Kan ikke endre på forutsetningene til folk over natta slik at folk i verste fall blir husløse. Det er i hvertfall ingen velferdsstat verdig.

Selv hadde vi klart oss, men måtte jo strammet inn mer på andre områder.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 11:09   #16
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bør rentefradraget fjernes?

Det Nenne sa.

Så lurer jeg på noe. Vil ikke det å kutte rentefradraget gjøre at norske renter må presses nærmere nivået ellers i Europa? Eller roter jeg? (Jeg kan lite økonomi.)

  Svar med sitat
Gammel 25-11-11, 22:25   #17
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bør rentefradraget fjernes?

Det første steget i henhold til nordmenns gjeld knyttes til bolig, må være at det legges tilrette for en bred utbygging. Problemet igjen er at vi ikke har arbeidsledighet og byggebransjen har nok å gjøre.

For meg virker det blant annet som utbyggingen av store borettslag slik man så på slutten av 70-tallet og ut over 80-tallet nesten har stoppet helt opp? Her må stat og kommune legge tilrette for denne typen utbygging, og ikke bare legge byråkrati i veien...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 16:04   #18
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør rentefradraget fjernes?

Såvidt jeg vet er noe av poenget med rentefradrag at man skal ha en symmetrisk behandling av kapitalutgifter og kapitalinntekter. De pengene du tjener i rente skal beskattes like "hardt" som de pengene du taper i rente.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 18:22   #19
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør rentefradraget fjernes?

Jeg støtter forslaget om å sette et tak på fradraget. F.eks. 100 000, som tilsvarer et lån på mellom 2 og 3 millioner. Næringsdrivende, inkludert bønder, må ha andre regelverk.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 20:53   #20
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bør rentefradraget fjernes?

Sålenge såpass mange har så høy belåningsgrad så kan man nok ikke bare fjerne rentefradraget uten at økonomien får seg et karambasjokk, synsetenker jeg. Et tak slik Gajamor sier kan kanskje være gjennomførbart.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no