Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Etisk - skulle man latt være?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-16, 21:21   #41
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk- skulle man latt være?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Nei, eg veit det. Men det er det desse andre familiane må forvare seg mot.

Og det kan de gjøre uten å gå for langt selv.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 21:22   #42
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk- skulle man latt være?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg skjønner godt at disse foreldrene ønsker å fortelle sin side i forbindelse med den varslede boken (som jeg ser at aschehoug ikke har trukket seg fra å utgi),

Den kommer ikke ut på Aschehoug, men på et lokalt forlag i Bærum, ser jeg. Så jo, Aschehoug trakk seg.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 21:22   #43
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk- skulle man latt være?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Og det kan de gjøre uten å gå for langt selv.

Og det synes jeg de har gjort. De har fortalt sin versjon, og jeg synes slett ikke den bærer preg av beskyldninger eller hevnmotiv.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 21:22   #44
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk- skulle man latt være?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Og det kan de gjøre uten å gå for langt selv.

Det kan dei, men eg synest ikkje Budstikka går for langt i denne framstillinga.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 21:29   #45
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk- skulle man latt være?

Da er vi helt klart uenige der.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 21:29   #46
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk- skulle man latt være?

Så lenge det kommer ut en bok på onsdag eller når det er, hvor disse jentene fra Gullhaug høyst sannsynlig blir "hengt ut som mobbere", etter lengre tid med mobbevinkelen som den eneste "sannheten" spesielt etter at moren har kjørt det knallhardt i media (aviser, TV2, NRK) - der det åpenbart er flere måter å se det på så synes jeg det er helt greit å komme boka i forkjøpet med sin egen oppfatning av saken. Jeg syntes saken var litt vass mot moren, men samtidig synes jeg ikke saken bærer preg av bygdesladder.
Både moren og morens advokat har fått tilbud om å kommentere men har ikke ønsket å gjøre det.

Tragisk er det selvsagt uansett. Men man behøver ikke ødelegge _flere_ liv, liksom, ved å sette munnkurv på den ene siden av saken.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 21:31   #47
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk- skulle man latt være?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Den kommer ikke ut på Aschehoug, men på et lokalt forlag i Bærum, ser jeg. Så jo, Aschehoug trakk seg.

Ja, det ble en "ikke" for mye.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 21:31   #48
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk- skulle man latt være?

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Ser det ble litt uklart, budstikka skriver at jenta IKKE ble mobbet- det var mor som omtalte det som mobbing.

Strengt tatt er det de skriver at de rundt ikke har merket seg noen mobbing, og at hverken andre barn, lærere, assistenter eller foreldre har fått med seg denne mobbingen. Moren har da heller ikke varslet mobbingen når den etter sigende skal ha pågått, men kommet med det i ettertid.

Så de sier ikke at hun IKKE ble mobbet.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 21:32   #49
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk- skulle man latt være?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Og det kan de gjøre uten å gå for langt selv.

Og det syns heller ikke jeg at de gjør. Dette bidrar til å balansere bildet, og kaster lys over en del som har fremstått som litt pussig i den tidligere, ensidige dekningen av saken.

Uansett hvordan man vrir og vender på dette er det en enorm tragedie. Og det holder at en ungdom gikk med i en sak hvor de som burde ha fanget opp det som var i ferd med å skje dessverre ikke gjorde det. Det er ikke behov for enda flere ofre. Og spesielt ikke uskyldige ofre.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 21:37   #50
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk- skulle man latt være?

Og uansett hvordan man snur og vender på det så er dette et dødsfall som burde vært unngått. Så langt er skylden lagt på mobberne, jeg synes det er tydelig at saken er langt mer kompleks enn som så.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 21:44   #51
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk- skulle man latt være?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Det kan dei, men eg synest ikkje Budstikka går for langt i denne framstillinga.

Jeg er helt enig med deg.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 21:55   #52
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk- skulle man latt være?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Og uansett hvordan man snur og vender på det så er dette et dødsfall som burde vært unngått. Så langt er skylden lagt på mobberne, jeg synes det er tydelig at saken er langt mer kompleks enn som så.

Akkurat det er ganske selvfølgelig. Om hun så hadde blitt utsatt for grov mobbing, er det jo fremdeles mors ansvar å sørge for nødvendig helsehjelp, og det er ganske stor forskjell på et spontant selvmord ingen kunne forutsett og det å sulte ihjel. Førstnevnte kan ikke foreldre klandres for, i motsetning til sistnevnte når hun velger å isolere datteren fra hjelpeapparat og samfunn forøvrig.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 21:59   #53
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk- skulle man latt være?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Akkurat det er ganske selvfølgelig. Om hun så hadde blitt utsatt for grov mobbing, er det jo fremdeles mors ansvar å sørge for nødvendig helsehjelp, og det er ganske stor forskjell på et spontant selvmord ingen kunne forutsett og det å sulte ihjel. Førstnevnte kan ikke foreldre klandres for, i motsetning til sistnevnte når hun velger å isolere datteren fra hjelpeapparat og samfunn forøvrig.

Jeg tror ikke dette er så selvfølgelig for moren, og det er det som preger hennes fremstilling av saken. En viss balansering, som den i Budstikka, er dermed ikke uberettiget.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 22:54   #54
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Jeg leste denne artikkelen i formiddag, og jeg syns den var usmakelig. Jeg forstår behovet for å komme med sin versjon som mobberne har, spesielt om beskyldningene føles helt feile og urettferdige. Men den utleverer et menneske som ikke kan imøtegå historien, hun er nemlig død og i tillegg mindreårig. Man bør heve seg over beskyldninger som kommer fra mennesker i ubalanse, slik denne moren åpenbart er. Og jeg syns derfor ikke denne artikkelen burde vært trykket, i like som Helen Førlands intervju i budstikka rett etter hendelsen.

Jeg tipper kildene og aktuelle familier er svært gjenkjennelige for lommebøkene.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 23:09   #55
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Jeg synes ikke den døde er utlevert på noen som helst måte, hun omtales knapt og omtales kun som et barn som ikke har det bra.Og det er vel fakta, all den tid det endte som det gjorde. Sakens kjerne er jo hvem som bidro til at dette barnet hadde det så ille at det gikk så forferdelig galt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-16, 10:54   #56
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Jeg leste saken i går og synes den er godt balansert i forhold til at jenta ikke hverken karakteriseres eller omtales noe særlig i det hele tatt. Jeg synes Budstikka klarte den balansegangen bra. Jeg synes og så de fikk frem noen flere viktige poenger, bla at jentene som ble fremhevet som mobbere av mor, faktisk var 6-9 år i perioden denne mobbingen skal ha foregått. Jeg har lest kommentarfeltene etter at saken har vært omtalt, og folk har værtnådeløse og brølt i ganske fæle ordelag om barna. Senest etter at foreldrene fikk publisert et innlegg i Aftenposten hvor de ba pressen komme med en unnskyldning til barna, ble det lynsjestemning i kommentarfeltet.
Jeg begynte å lese artikkelen med en litt vond følelse, men syntes de hadde balansert bra. Og jeg reagerte allerede saken ble kjent på hvordan familien gikk nådeløst ut og beskyldte andre for å ha forårsaket dødsfallet. Det hørtes urimelig ut å rette en rasende pekefinger mot andre barn når mor og datter hadde vært helt alene i månedsvis før hun døde.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 20-11-16 kl 11:17.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-16, 11:04   #57
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Det Pøbelsara sa.

Det som kjem fram i saken er både at mor ikkje har klart å vise til konkrete eksempler på mobbing og at det er fire år mellom kontakt mellom dei andre jentene og dødsfallet. I dei tidlege framstillingane verka det som om mor flytta for å skjerme jenta. Men antallet flyttinger og tiltak som har vore satt inn tyder jo på at dette ikkje stemmer.

Eg tenker og at det at mor flytter mellom kommuner og bydeler er etter bekymring til barnevernet. Eg har vore borti denne tendensen i jobbsamanheng sjølv, kor bekymringsmelding fører til flytting. Eg tenker jo litt systemkritikk rundt dette med at det kommunale barnevernet ikkje kan utlevere informasjon eller følgje opp bekymring på tvers av kommuner. Det går definitivt utover barn som blir utsatt før tilleggsbelastninger ved mange flyttinger. Eg synest ikkje avisa går for langt, ved å vise til korleis mor trekk seg unna bekymring ved avstand/ skulebytte/ flytting. Det er faktisk eit stort problem i dei tilfellene det skjer.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-16, 12:58   #58
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Med tanke på at moren nå gir ut en bok uka som kommer, så syntes jeg artikkelen er HELT riktig.

Moren virker som en person som kan trenge å beskyttes litt mot seg selv. Jeg tror hun er velmenende, men at hun er en person som lett havner i konflikter og at hun av uvisse årsaker ikke ser ting helt som de fleste. Når hun går ut å antyder at jenter på 6-9 år er skyld i datterens død.. 4 år etter at de hadde kontakt, så trenger vi se litt flere nyanser.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-16, 13:06   #59
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Det Pøbelsara sa.

Det som kjem fram i saken er både at mor ikkje har klart å vise til konkrete eksempler på mobbing og at det er fire år mellom kontakt mellom dei andre jentene og dødsfallet. I dei tidlege framstillingane verka det som om mor flytta for å skjerme jenta. Men antallet flyttinger og tiltak som har vore satt inn tyder jo på at dette ikkje stemmer.

Eg tenker og at det at mor flytter mellom kommuner og bydeler er etter bekymring til barnevernet. Eg har vore borti denne tendensen i jobbsamanheng sjølv, kor bekymringsmelding fører til flytting. Eg tenker jo litt systemkritikk rundt dette med at det kommunale barnevernet ikkje kan utlevere informasjon eller følgje opp bekymring på tvers av kommuner. Det går definitivt utover barn som blir utsatt før tilleggsbelastninger ved mange flyttinger. Eg synest ikkje avisa går for langt, ved å vise til korleis mor trekk seg unna bekymring ved avstand/ skulebytte/ flytting. Det er faktisk eit stort problem i dei tilfellene det skjer.

Kan barnevernet verkeleg ikkje gje info vidare til andre kommunar? Det er vel noko som skulle vore endra på, bl a med tanke på slike saker som dette, der ein kan mistenke at folk flytter for å komme unna?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-16, 13:08   #60
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Uten at jeg vet hva boka handler om, så syns jeg det er utrolig rart at en journalist og forfatter sammen med et forlag gir ut en bok som kun formidler én side i en så alvorlig sak som dette, med svært unge mennesker involvert.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no