Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor finne info om krigsfangenskap i Norge under krigen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-17, 01:55   #1
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Hvor finne info om krigsfangenskap i Norge under krigen?

Min farfar satt fengslet under krigen. Min morfar var i straffarbeid/tvangsarbeid på Oterøy. Jeg aner ikke hvorfor, og de ville ikke fortelle.

Finnes det noe register med slike opplysninger?

__________________
07 og 10

Sist redigert av Pelle : 26-01-17 kl 11:02.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-17, 07:42   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor finne info om krigsfangenskap i Norge under krigen?

Oterøy eller Osterøy?

Er det leiren på Espeland (Osterøy)så kan du finne mye informasjon ved å Google espeland leir.

Oterøy (Kragerø?)har jeg ikke sett på lister over utplasserte fanger.

Arkivverket har nå lagt ut mye frigitt materiale fra krigen som kan være verd å ta en titt på.
Historielaget der hvor han var utplassert er også et sted å lete.
Jeg har funnet mye info på den måten da jeg skulle skrive om utplasserte fanger her.




http://arkivverket.no/arkivverket/Te...krig-1940-1945

http://www.espeland-fangeleir.no

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-17, 08:11   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor finne info om krigsfangenskap i Norge under krigen?

Espeland leir er ikke på Osterøy. Den ligger i Arna, i Bergen kommune.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-17, 08:15   #4
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor finne info om krigsfangenskap i Norge under krigen?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Espeland leir er ikke på Osterøy. Den ligger i Arna, i Bergen kommune.

Hadde ikke de utplasseringer på Osterøy?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-17, 08:31   #5
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor finne info om krigsfangenskap i Norge under krigen?

Et sted å begynne er å finne hvilken leir eller lokal myndighet som tvangsplasserte ham.

En del ble sendt til beslaglagte prestegårder nær leiren, ergo koblet jeg espeland og Osterøy.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-17, 08:41   #6
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor finne info om krigsfangenskap i Norge under krigen?

Ja, det finnes, men det kan innebære en del leting om ikke arkivene er digitalisert ennå. Pappa har funnet en hel del om både farfar som var i flyktningeleir i Sverige og siden i marinen i England, og om morfar som satt på Grini for salg av illegale aviser.

Ettersom jeg har fortstått er mange av krigsarkivene både godt bevart og detaljert. Det går for eksempel an å spørre på et av bibliotekene om de kan peke retning. Eller bruke noen kvelder på å snoke rundt inne på Arkivverket som Guava linker til om det eventuelt ligger noen scannede kilder du kan jobbe deg gjennom.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-17, 09:46   #7
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor finne info om krigsfangenskap i Norge under krigen?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hadde ikke de utplasseringer på Osterøy?

Det aner jeg ingenting om, det kan godt hende.
Eneste jeg vet om Osterøy og andre verdenskrig er at Saborg og Bjørn West holdt til der.
Espeland ligger jo også i Indre Arna, som er så langt vekk fra Osterøy man kommer i det som nå er Arna bydel.
Osterøy er jo en innlandsøy, så den er ikke like strategisk plassert heller.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-17, 09:53   #8
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor finne info om krigsfangenskap i Norge under krigen?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Det aner jeg ingenting om, det kan godt hende.
Eneste jeg vet om Osterøy og andre verdenskrig er at Saborg og Bjørn West holdt til der.
Espeland ligger jo også i Indre Arna, som er så langt vekk fra Osterøy man kommer i det som nå er Arna bydel.
Osterøy er jo en innlandsøy, så den er ikke like strategisk plassert heller.

Det er jeg klar over. Kollega er derfra, så skal spørre om ikke det var utplasseringer. Utplasseringer var ikke på strategiske steder, mer der de kunne sette folk i arbeid. I området lokalt her var det større leir ett sted men utplasseringene var ofte på beslaglagte gårder i en radius rundt, litt sånne satellitter som hørte til hovedleieren.

Dvs om det er Oterøy så må det selvsagt letes andre steder.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-17, 10:03   #9
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor finne info om krigsfangenskap i Norge under krigen?

Jeg tror det var Otrøya i Molde-traktene.

Takk for gode innspill ellers. Hvis noen vet noe om denne øya og tvangsarbeid, må de gjerne skrive her:-) Jeg tror blant annet han laget påskekyllinger i gips (??!!)

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-17, 10:16   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor finne info om krigsfangenskap i Norge under krigen?

Min morfar var 17 år da krigen brøt ut, og mot slutten av krigen så ble han sendt på arbeidsleir. Slik jeg forstod det så hadde han ikke gjort noe galt, men de trengte noen til å bygge en vei for å bedre kontrollere grensa mot Sverige (han bodde i et grenseområde). Så de kommanderte ut en gjeng med unge menn i rett alder. Han var i god fysisk form, og hadde nettopp vunnet fylkesmesterskap i sykling da han ble kalt ut. Han lurte på om det kunne være en sammenheng. Egentlig hadde han jobb på en fabrikk (som det var planen at han senere skulle eie), men han måtte få "permisjon" fra jobben. De ble visstnok behandlet greit, men maten var et sørgelig kapittel, i følge bestefars beretninger. Han var ingen fan av pasta, for det mente han at han hadde fått mer enn nok av på denne "leiren".



Men du snakker kanskje om noe annet enn dette?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-01-17, 10:52   #11
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor finne info om krigsfangenskap i Norge under krigen?

Det kan godt hende det var noe liknende. Jeg vet liksom ingenting. Jeg vet at de i flere år etterpå reiste tilbake dit på ferie fordi han ble kjent med folk i området, muligens bodde de på en gård der mens han var i arbeid. Og jeg vet ikke noe om hvorfor han ble sendt dit.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-17, 11:01   #12
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor finne info om krigsfangenskap i Norge under krigen?

Bestemor ble sendt på gård for å skrelle poteter til tyskerne, tror ikke det var fordi de mente hun hadde gjort noe galt, heller fordi de trengte poteter.

Hun sa de ble behandlet pent - men det var jo ikke straffearbeid - det blir kanskje noe annet?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-17, 11:02   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor finne info om krigsfangenskap i Norge under krigen?

Neket: Det er det bestefar fortalte også. At de ble utkommandert til arbeid, men ellers greit behandlet.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-01-17, 11:03   #14
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor finne info om krigsfangenskap i Norge under krigen?

Kanskje det var tvangsarbeid. Jeg rettet i HI. Jeg er som sagt ikke sikker.
Hvis bare disse gamle kunne ha fortalt folk ting mens de levde. *sukk*

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-17, 11:04   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor finne info om krigsfangenskap i Norge under krigen?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Kanskje det var tvangsarbeid. Jeg rettet i HI. Jeg er som sagt ikke sikker.
Hvis bare disse gamle kunne ha fortalt folk ting mens de levde. *sukk*

Jeg var hele 24 år da bestefar døde, så jeg legger mer skyld på meg selv for ikke å ha spurt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-01-17, 11:16   #16
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor finne info om krigsfangenskap i Norge under krigen?

Otrøy i Midtsund?

Da kan du kanskje finne noe interessant i publikasjoner lokalt:

http://midsundhistorielag.org/index....forfattararkiv

Du kan kanskje sende epost og spørre der? Lurt å gjøre nå mens det fremdeles kan finnes folk som husker.

Noe finnes alltids nedskrevet , men mye kunnskap går tapt når folk dør.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no