Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Prefiks i etternavn, stor bokstav i begynnelsen av setninger?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-14, 19:57   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.849
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prefiks i etternavn, stor bokstav i begynnelsen av setninger?

Jeg har selv et etternavn med både ett og to prefiks, men la meg bruke Uniteds Robin van Persie som eksempel for å anonymisere litt.

Van Persie scoret i 91. minutt!
van Persie scoret i 91. minutt!

Hva blir rett? For meg føles det helt, helt feil med stor bokstav i prefiks, uansett. Det ligger bare dypt i meg, men det KAN jo skyldes min store irritasjon over alle som på død og liv skal bruke store bokstaver. Enkelte har litt tungt for at det kan være små bokstaver også i navn.

I Norge er det for de fleste datasystemer vanskelig å ha flere enn ett ord i et etternavn, så prefiksene blir som regel plassert i mellomnavn-rubrikken. Rart at de får det til i andre land, egentlig.

Edwin van der Sar (uttales med kort a, ikke lang, som alle kommentatorer stadig gjør feil, han heter ikke van der Saar) er et annet eksempel som kanskje ligner mer på mitt navn:

Van der Sar scoret på overtid!
van der Sar scoret på overtid!

Og så legger vi mindre vekt på at van der Sar faktisk er målvakt.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
 

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no