Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Glutenfri nøtte-sjokoladekake

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-07, 14:50   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glutenfri nøtte-sjokoladekake

Denne kaka er fantastisk god, kanskje litt voksen smak på grunn av all den mørke sjokoladen, men de fleste barn jeg kjenner liker den godt også.

Til kaka:
300 g mørk glutenfri sjokolade av god kvalitet
175 g usaltet smør, skåret i terninger + litt ekstra til pensling
6 egg, skilt
115 g mykt, brunt sukker (kan også bruke honning i stedet, samme mengde)
1,25 dl yoghurt
250 g finmalte hasselnøtter (jeg har brukt skoldede mandler, har hørt at de ikke trigger allergi like lett?)
matfløte til servering, kan sløyfes

Til glasur:
100 g mørk, glutenfri sjokolade av god kvalitet, grovhakket
25 g usaltet smør, skåret i terninger

  1. Varm ovnen til 180 grader. Smør en 25 cm springform og kle bunnen med bakepapir.
  2. Legg 300 g av sjokoladen i en mellomstor bolle og sett den over en kjele med kokende vann. Rør til sjokoladen har smeltet. Tilsett 175 g smør, rør til det er godt blandet.
  3. Ha eggeplommer og sukker i en bolle og pisk til tykk eggedosis. Rør inn yoghurt og nøtter, tilsett den smeltede sjokoladen og rør godt.
  4. Stivpisk eggehvitene. Skjær 1/4 inn i røra først, deretter resten.
  5. Hall blandingen i formen og stek midt i ovnen i 60-70 minutter, til kaka har hevet seg godt og er gjennomstekt. Bruk kakepinne for å sjekke. Avkjøl den i formen.
  6. Når den er kald, ta formen og bakepapiret forsiktig av og legg kaka på et serveringsfat.
  7. Smelt i mellomtiden resten av sjokoladen i en bolle over vannbad og rør inn resten av smøret. Tilsett evt. litt melis for å gjøre den søtere.
  8. Smør glasuren utover kaka med en brevbladet kniv.
Kan serveres overhelt med matfløte, men det har jeg droppet. Det er godt å male ca. en håndfull av nøttene litt grovere.







__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-07, 14:59   #2
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glutenfri nøtte-sjokoladekake

Takk! Den skal jeg lage til sommerfesten i barnehagen, så det er litt for alle!

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-07, 15:01   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri nøtte-sjokoladekake

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Takk! Den skal jeg lage til sommerfesten i barnehagen, så det er litt for alle!

Gled deg! Det er en litt omstendelig prosess å lage den, jeg tror jeg brukte omtrent alle bollene i huset, men det var verdt det. Det er en ordentlig tung konfektkake med mye sjokoladesmak.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-07, 15:06   #4
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glutenfri nøtte-sjokoladekake

Mye sjokoladesmak er ikke me g i mot.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no