Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Svenskehandel - hva kjøper man?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-14, 15:44   #41
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Svenskehandel - hva kjøper man?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Svensk brød liker jeg ikke.

Og der kom jeg på at jeg har glemt å kjøpe med brød. (På vei til hytta og jeg liker heller ikke svensk brød.)

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 15:47   #42
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svenskehandel - hva kjøper man?

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Og der kom jeg på at jeg har glemt å kjøpe med brød. (På vei til hytta og jeg liker heller ikke svensk brød.)

Bak et deilig no knead-brød.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 15:50   #43
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Svenskehandel - hva kjøper man?

Jeg er mest ute etter økologiske varer som de ofte har mye bedre/mer utvalg av i sverige. Handler lite av de typiske billigvarene fordi det stort sett er "junk"

Handler ellers vanlig hverdagsmat

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 15:54   #44
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.249
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Svenskehandel - hva kjøper man?

Jeg handler ting som pasta, bønner, linser,kikerter, grillet paprika,, grillet squash, tapenade, importerte oster som feta, haluomni, mozzarella.

Jeg handler også ting fra ferskvaren som vegetar halvfabrikata og rotmos stuing o.l.

Min handlevogn pleier å være ganske anderledes enn de andre norske sine handlevogner for å si det sånn

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 16:09   #45
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svenskehandel - hva kjøper man?

Tallullah..liker du ikke noe svensk brød? Hva er galt med det?
Brød er en av de tingene vi kjøper med oss fra bakeriet i Åre.
Svensk konserveringsbakverk smaker ikke spesielt godt, men det gjør ikke norsk heller.

Tunnbrød kjøpt på torget i Østersund eller av lokal produsent er noe av det beste.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 16:29   #46
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svenskehandel - hva kjøper man?

Guava: jeg liker helst tysk rugbrød eller hjemmebakt med skikkelig skorper. Svensk brød er generelt for søtt og fint.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 18:36   #47
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svenskehandel - hva kjøper man?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Guava: jeg liker helst tysk rugbrød eller hjemmebakt med skikkelig skorper. Svensk brød er generelt for søtt og fint.

Ah sånn ja. Da tror jeg faktisk du kunne likt en del av den lokale baksten i Jämtland.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 18:45   #48
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Svenskehandel - hva kjøper man?

Brødene fra Åre bageri har jo ingenting med det de fleste tenker på som typisk svenske brød. Jeg liker egentlig ALT fra Åre bageri. Focacciaen, for eksempel. Og vaniljetrøfler fra sjokoladefabrikken! Og egentlig det meste fra sjokoladefabrikken.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 18:48   #49
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svenskehandel - hva kjøper man?

Det fins masse godt brød i Sverige!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 22:05   #50
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svenskehandel - hva kjøper man?

Noe sier meg at vi skal på Åre bakeri i morgen. Idag har vi vært på en reklamesession og så har vi badet. Og vært på en lokal pizzasjappe fordi det var fullbokket på hotellrestauranten og var i grunnen svært fornøyd med valget, billigere og bedre.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 22:09   #51
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Svenskehandel - hva kjøper man?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Bak et deilig no knead-brød.

Hjemmebakte rundstykker står i ovnen, bakt med Grahamsmjöl. Ikke helt sikker på hva det er, satser på at det ikke er alt for ulikt sammalt hvete.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 23:19   #52
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svenskehandel - hva kjøper man?

Grahamsbrød er litt luftigere og litt grovere enn kneipp. Veldig mye bedre enn svenskt brød.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 23:58   #53
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svenskehandel - hva kjøper man?

Men hvordan kan du kalle alt brød i Sverige for "svenskt brød" med spesielle egenskaper?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-14, 00:04   #54
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svenskehandel - hva kjøper man?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Men hvordan kan du kalle alt brød i Sverige for "svenskt brød" med spesielle egenskaper?

Fordi det aller meste svenskt brød er søtt og mer likt boller enn det man er vant med her. Det er jo ikke bare noe jeg sier, men en ganske utbredt oppfatning av bl.a nordmenn og dansker i Sverige som er vant med grovere brødtyper. Jeg syns det er vanskelig å finne brød jeg liker i Sverige og felles for brorparten av brød man får kjøpt og servert der er større sukkermengde og mindre grovt mel. Det er vel ikke kårni at ulike land har ulike brødtradisjoner? Det er da temmelig vanlig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-14, 00:08   #55
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svenskehandel - hva kjøper man?

Helt klart, men på samme måte som det fins alt fra den tørreste kneipen til håndlagde surdeigsbrød i Norge, så gjør det jo det i Sverige også. Jeg har spist veldig godt brød i Sverige, som slett ikke var søtt og bollete.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-14, 00:09   #56
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svenskehandel - hva kjøper man?

Vel, jeg har ikke det. Det er jo ikke like sterke brødtradisjoner i Sverige, og det er mye lengre mellom de skikkelig gode, grove brødene enn det det er har. Jeg syns det er ganske greit å da si generelt at svensk brød er søtere enn det norske og noe jeg ikke liker. Uten å ta høyde for ett bakeri på grensa til Trøndelag, liksom.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-14, 03:32   #57
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.940
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svenskehandel - hva kjøper man?

Te.
Karbonadedeig.
Rene, frosne kyllingfileter.
Ramlösa/Loka.
Speltmel.
Speltpasta.
Smågodt.
Parmaskinke.
Kokt skinke.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-14, 08:17   #58
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svenskehandel - hva kjøper man?

Jeg har ikke vært på det bakeriet på grensa til Trøndelag, men husker at jeg har spist/kjøpt godt grovt og ikkesøtt brød bl.a. i Stockholm, Gøteborg og Strømstad. Derfor kjenner jeg meg ikke igjen i sekkebetegnelsen "svensk brød". Det fins veldig mye forskjellig brød i Sverige også. Jeg er ikke glad i søtt bakverk som ikke "skal" være søtt, kan for eksempel ikke fordra pølsebrød og hamburgerbrød, så om det hadde vært bare sånt brød i Sverige så hadde jeg husket det som et sted jeg bare spiste knekkebrød.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-14, 08:22   #59
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svenskehandel - hva kjøper man?

Jeg er hun som"bare" spiser knekkebrød. (eller, sannheten er at jeg i grunn ikke særlig med brød, verken her eller der). Søsteren min, som bor i Stockholm, deler for øvrig min oppfatning". Det har selvsagt blitt bedre med årene, og litt lettere å finne artisanbakerier med ok brød, men brødutvalget i vanlig butikk syns jeg ikke er godt, nei.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-14, 13:48   #60
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.987
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svenskehandel - hva kjøper man?

Svensk brød på generell basis er ikke godt. Det er jeg enig i.

Vi har blitt flinke til å ikke kjøpe noe særlig "rart" i Sverige, men heller mye av ting vi vet at vi forbruker. Mest av alt karbonadedeig, bacon, kjøttboller (som ungene elsker) og rent kjøtt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no