Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva skal jeg lese mens jeg venter på George Martin?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-11, 23:57   #1
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Hva skal jeg lese mens jeg venter på George Martin?



Jeg skjønner at jeg nok må vente lenge, så hva skal jeg underholdes av i mellomtiden? Jeg er ikke så kjent i sjangeren, og vet ikke helt hvordan jeg skiller klinten fra hveten. Mye fantasy bærer litt vel mye preg av å være skrevet av Anne Holts litterære søsken.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 00:20   #2
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg lese mens jeg venter på George Martin?

Gjerne episk og lettere pomøst, og minst mulig romskip og sånt fjas.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 00:57   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg lese mens jeg venter på George Martin?

Jeg likte trilogien av Louis McMaster Bujold som blant annet består av The Hallowed Hunt. Det er ganske straight fantasy, i en verden som minner om Martins, med godt lagde personer (det siste er ett av mine primære krav i alle genrer). Og så kan jeg anbefale alt av Connie Willis, i grunnen; det er forsåvidt scifi, ikke fantasy, men ikke av den typen som primært handler om romskip. Jeg anbefaler alltid Doomsday Book, den er en slags kombinasjon av karakterdrevet scifi og historisk roman. Av de litt eldre, store er Ursula K. le Guin ofte god; Earthsea-serien (som begynner med A Wizard of Earthsea) er forsåvidt beregnet på barn/unge, men kan fint leses av voksne også.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.

Sist redigert av Skilpadda : 27-12-11 kl 12:17. Årsak: fikset stavefeil i et navn
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 09:55   #4
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal jeg lese mens jeg venter på George Martin?

Jeg benytter enhver anledning til å anbefale den morsomste norske fantasy-boka jeg har lest, iallfall av nyere dato: Tilfeldigvis. Arial Footlights forhistorie av Silje E. Fretheim. Du som er akademiker vil helt sikkert sette pris på sjangerformen, som er en slags mockumentary med fotnoter.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 11:57   #5
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg lese mens jeg venter på George Martin?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg likte trilogien av Louis McMaster Bujold som blant annet består av The Hallowed Hunt. Det er ganske straight fantasy, i en verden som minner om Martins, med godt lagde personer (det siste er ett av mine primære krav i alle genrer). Og så kan jeg anbefale alt av Connie Willis, i grunnen; det er forsåvidt scifi, ikke fantasy, men ikke av den typen som primært handler om romskip. Jeg anbefaler alltid Doomsday Book, den er en slags kombinasjon av karakterdrevet scifi og historisk roman. Av de litt eldre, store er Ursula K. le Guin ofte god; Earthsea-serien (som begynner med A Wizard of Earthsea) er forsåvidt beregnet på barn/unge, men kan fint leses av voksne også.

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg benytter enhver anledning til å anbefale den morsomste norske fantasy-boka jeg har lest, iallfall av nyere dato: Tilfeldigvis. Arial Footlights forhistorie av Silje E. Fretheim. Du som er akademiker vil helt sikkert sette pris på sjangerformen, som er en slags mockumentary med fotnoter.

Louis McMaster Bujold, Connie Willis og Silje Fretheim er notert.

Men jeg skjønner ikke helt rekkefølgen i den trilogien, Skilpadda. Kommer The Curse of Chalion først, så Paladin of Souls og sist The Hallowed Hunt, husker du det?

Doomsday Book er lastet ned fra Amazon.

Luftslottet: Sånn mens vi er inne på norsk fantasy, har du lest Song for Eirabu? Jeg ble fryktelig skuffet over den.


Sist redigert av Skilpadda : 27-12-11 kl 12:16. Årsak: fikset stavefeil i et navn
Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 11:58   #6
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg lese mens jeg venter på George Martin?

Doomsday Book!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 12:02   #7
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal jeg lese mens jeg venter på George Martin?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Luftslottet: Sånn mens vi er inne på norsk fantasy, har du lest Song for Eirabu? Jeg ble fryktelig skuffet over den.

Jeg begynte på den da den kom. Det sier vel egentlig noe, bare det.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 12:16   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg lese mens jeg venter på George Martin?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Men jeg skjønner ikke helt rekkefølgen i den trilogien, Skilpadda. Kommer The Curse of Chalion først, så Paladin of Souls og sist The Hallowed Hunt, husker du det?

Ja, det mener jeg stemmer. Jeg kjøpte en av dem tilfeldig, og oppdaget etter å ha lest den at det var nummer tre i en trilogi. Men det er forsåvidt tre mer selvstendige bøker enn det som f. eks. er tilfelle med serien til Martin, så det var ingen stor krise.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no