Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Om endringer/omskrivninger/forkortelser i bøker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-12, 09:53   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om endringer/omskrivninger/forkortelser i bøker

Jeg leser en del eldre bøker, og ville bare skjekke opp om jeg har forstått en del ting riktig:

Når bøker blir over et viss antall år, så er de fritt vilt, og hvem som helst kan utgi dem. (Husker Kagge forlag hadde en slik "gratis" klassikerserie blant annet). Når bøkene er "fritt vilt" kan de også forkortes og oversettes "fritt". Oversettelsene eies på samme måte som de orginale verkene.

Jeg leter blant annet etter en bok som ble utgitt av "Det beste" forlaget(?), og det var en slik forkortet bok, nå vil jeg altså gjerne ha den uforkortete utgaven og lurer på om noen vet hvordan jeg kan vite hvilken bok jeg egentlig skal kjøpe. (noen som faktisk skjønte hva jeg spurte om? )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 10:01   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om endringer/omskrivninger/forkortelser i bøker

Opphavsretten gjelder vanligvis i 70 år etter opphavsmannens død, og det er den vanlige regelen for bøker også, mener jeg bestemt. Deretter blir de "fritt vilt", ja. (Det er sikkert noen unntak her altså, men det er den generelle regelen.)

Hvis du husker hva boken heter, eller hvem som har skrevet den, vil det jo være lettere å hjkelpe deg å finne den.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 10:03   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om endringer/omskrivninger/forkortelser i bøker

Ellers har Project Gutenberg veldig mange bøker der opphavsretten har gått ut, og de er vanligvis (?) i uforkortet utgave. (De jeg har lest har i alle fall vært det.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 10:07   #4
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Om endringer/omskrivninger/forkortelser i bøker

Tittelen er vel den samme på de forkorta bøkene hvis du husker den? Det burde vel også stå informasjon om orginaltittelen i Det Beste-utgavene? Jeg husker min far hadde en haug av bøker fra Det Beste-serien som vel er oversettelser fra det amerikanske Reader's Digest.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 10:27   #5
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om endringer/omskrivninger/forkortelser i bøker

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvis du husker hva boken heter, eller hvem som har skrevet den, vil det jo være lettere å hjkelpe deg å finne den.

Akkurat nå er det to bøker. Den ene husker jeg ikke navnet på i farten, den andre boken jeg lurer på er: "Drep ikke en sangfugl" (som er hovedboken i bokklubben denne måneden )

(Men jeg lurer litt på dette generelt sett, også, litt OK å vite hva jeg leser )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 10:33   #6
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om endringer/omskrivninger/forkortelser i bøker

Når det er snakk om oversettelser, så varierer det ofte veldig hvor tro de er opp mot originalen. Kanskje særlig når det er snakk om eldre bøker som har vært oversatt flere ganger.
Jeg skrev en oppgave om det da jeg studerte, og sammenliknet alle oversettelsene av Mark Twains Huckleberry Finn opp mot originalen. Det var temmelig varierende.
"Drep ikke en sangfugl" er bare oversatt en gang til norsk, så vidt jeg kan se, første gang i 1961 av Magli Elster, og sist i 2005.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 10:34   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om endringer/omskrivninger/forkortelser i bøker

To Kill a Mockingbird er en av mine favorittbøker.

Den bør absolutt leses i uforkortet utgave. Den er ikke gammel nok til at den er offentlig tilgjengelig, men den kan kjøpes for en billig penge på Amazon, eller for en noe dyrere penge på norsk, på Bokkilden.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 10:35   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om endringer/omskrivninger/forkortelser i bøker

Eller jeg kan lese innlegget skikkelig og få med meg at den er tilgjengelig i Bokklubben også.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 10:41   #9
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om endringer/omskrivninger/forkortelser i bøker

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

"Drep ikke en sangfugl" er bare oversatt en gang til norsk, så vidt jeg kan se, første gang i 1961 av Magli Elster, og sist i 2005.

Hvordan finner du ut det? :ivrig:

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Eller jeg kan lese innlegget skikkelig og få med meg at den er tilgjengelig i Bokklubben også.

Ja, men da på norsk. (Jeg leser nesten ikke på engelsk, men vurderer å gå over til mer orginale bøker - må nok tenke på det et par, tre år først, kjenner jeg meg selv rett. )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 10:47   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.395
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om endringer/omskrivninger/forkortelser i bøker

Så du vil ha den på engelsk? Da kan du kjøpte den fra Amazon. Den er lettlest på engelsk, og står på ungdomskolepensum i USA.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 10:51   #11
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om endringer/omskrivninger/forkortelser i bøker

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvordan finner du ut det? :ivrig:

Du kan søke i Nasjonalbibliografien, eller i Bibsys. (Nasjonalbibliografien var ikke tilgjengelig nå, av en eller annen grunn)

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 21:15   #12
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om endringer/omskrivninger/forkortelser i bøker

Project Runeberg er den skandinaviske versjonen av Project Gutenberg. Her er det også mange bøker tilgjengelege.

Det er ofte vanskeleg å finne ut om ei bok er forkorta eller ikkje (jfr. diksusjonen i klassiker-lesesirkel-tråden, om lengda på Oliver Twist). Eg har ganske lenge forsøkt å finne den originale Les Miserable på norsk eller engelsk, som inkluderer den seksti sider lange skildringa av Napoleonskrigen og slaget ved Waterloo (fordi eg er nerdete og vil lese dette), men eg klarer ikkje finne ho. Alle utgåvene eg har funne nå, er forkorta og dette er blant det som er tatt bort. Det er litt irriterande.

På den andre sida er det jo mange bøker, som for eksempel Robinson Crusoe og Gullivers reiser som har barnevennlig tematikk, men som ikkje er skrivne i ein like barnevennleg språkdrakt originalt. Og då er det jo fint at desse klassiske verka kan overleve i forkorta utgåve.

Men eg synest det burde vore opplyst om akkurat dette, når ein kjøper bøker.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no