Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mye strøm bruker du PER dag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-22, 10:59   #21
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.339
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye strøm bruker du PER dag?

Synes noen her bruker veldig lite strøm ift. det vi gjør. I desember har det vært slik:


1. desember 84,59
2. desember 96,12
3. desember 73,72
4. desember 84,12
5. desember 88,69
6. desember 81,36
7. desember 90,03
8. desember 79,67

Det skal sies at det så og si alltid er folk hjemme p.g.a. hjemmekontor. Vi har 2 vaskemaskiner og tørketrommel som går ganske mye, vi er 5 voksne som bor her. Har varmekabler på badet, ellers varmepumpe og et par frittstående ovner. Enebolig fra 1990. Er ikke så veldig sparebevisst for tida.

__________________
Gutt/jente 99, gutt 01
Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 11:07   #22
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye strøm bruker du PER dag?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Eg tenkte det samme no når eg les gjennom denne tråden her. Eg har minimert klesvask ekstremt, kjører oppvaskmaskin 2 gongar i veka, denne veka har vi nesten ikkje hatt tid til å lage middag osv. Eg har ikkje vedfyring så det er nok litt av forklaringa hos meg men det har kanskje ikkje dokke heller?

Vi har vedfyring, men ikke tilgang på ved som REELT gir billigere varme enn strømmen. Vi har dog begynt å fyre så smått nå de siste par dagene, rett og slett fordi kulden kom. Og det gir jo en god varme.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 11:17   #23
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.438
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor mye strøm bruker du PER dag?

Vi har stor, gammel leilighet som har gulvvarme på to bad, kjøkken, to soverom og ganger. Termostatene på de enkelte rommene kan ikke settes lavere enn 18 grader. Vi merker virkelig at det er blitt kaldere. De fleste termostatene står på minimum, mens det står på 21 grader på bad og 20 på kjøkken. Det varierer veldig hvor mye vi har brukt per dag i desember, max var 95 kWh, minimum var 40 (bortreist). Gjennomsnittet er 55 så langt i desember. I fjor i desember sparte vi ikke, og hadde et gjennomsnitt på 91.

Gjennomsnitt november var 50, oktober 33 og september 22. Vi har vært sinnsykt flinke til strømsparing i år, har spart ca 40 %, men det blir vanskeligere nå som kulden kommer.


Sist redigert av liefje : 09-12-22 kl 11:27.
liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 11:19   #24
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye strøm bruker du PER dag?

Bor i gammel blokkleilighet, 75 kvm. Har varmekabler på badet, to panelovner med natt- og dagsenking (eller, nå oppdaget jeg at den ene står på 23 grader konstant, må programmeres på nytt), en oljeovn som står på av og til. I tillegg fyrer jeg med ved.
Kun jeg som bor her, har begynt å sjekke før jeg kjører vaskemaskin og tørketrommel (men av og til kommer utflytta barn innom og låner tørketrommelen).

Forbruk på ca 30-35 kWh pr dag.

Vi fikk nye tre-lags vinduer og balkongdører for to år siden, hadde sikkert vært høyere forbruk hvis ikke.
Ved for halvannen sesong kjøpte jeg inn i sommer for 1400 kr (en palle), men vedprisen har økt mye siden da.


Sist redigert av -ea- : 09-12-22 kl 11:24.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 11:19   #25
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye strøm bruker du PER dag?

Vi brukte gjennomsnittlig 64 per dag i november, 78 per dag hittil i desember og 57 hittil i år.

Enebolig med to boenheter. Vannbåren vann/vann anlegg i hovedetasjen. Totalt bor det 3-4 voksne og to barn i huset.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 11:21   #26
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.238
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor mye strøm bruker du PER dag?

Vi har gammelt trekkfullt hus, vi har varmepumpe, ikke de høyeste temperaturene (vært helt nede i 16 grader på stua) Har vært aktiv med ved, hugst fra egen tomt, og fyrer på kvelden når det er kuldegrader. Vi har snitt på 70 kWh per dag i desember. Ifjor i desember lå vi rundt 100-110 i julehelgen, da unnet vi oss litt luksus.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 11:24   #27
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.238
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor mye strøm bruker du PER dag?

Hvis vi skal spare mer, må vi stenge bruk av tv-stuen og kontoret. Og slutte helt
med tørketrommel.

Og vurdere skifte vinduer, som ganske sikkert ville betydd mye.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 11:26   #28
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye strøm bruker du PER dag?

om vi kunne hugget ved fra egen tomt så hadde jo fyring vært langt mer lønnomt enn vi som kjøper veden fra vedbilen, men, vel noe fyring blir et de neste ukene uansett. Det er kaldt ute, mange kuldegrader, og fyring på kvelden er lunt og godt.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 11:27   #29
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.553
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Sv: Hvor mye strøm bruker du PER dag?

Vi bruker mye strøm ser jeg.
I går var det 86 kWt.
Nytt hus, fyrer hovedsaklig med ved, har varmekabler på vaskerommet på rundt 20° C, i gangen er de på rett under 25°C og på badet er de på rett over 25°C.
Vi er to tenåringer og to voksne, dusjer mye pga trening, lager mat hver dag, vaskemaskin og oppvaskmaskin går daglig.

__________________
Nada er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 11:28   #30
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye strøm bruker du PER dag?

Vi bor i 100 år gammel bygård, men med ganske godt isolerte vinduer (og et tannlegekontor rett under leiligheten som er med på å varme opp for oss), og nå i desember har vi brukt 35-45 kWt per dag, ser jeg. Varmtvann er felles i huset, og vi har ikke elbil. Vi har ikke fokusert så veldig på å spare, og har varmet opp og brukt vaske- og oppvaskmaskin (og tørketrommel) som vanlig; burde nok være flinkere til å i alle fall kjøre dem på billigere tider av døgnet.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 11:35   #31
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.382
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye strøm bruker du PER dag?

November, mellom 50 og 90 per dag. Det har blitt endel kaldere her nå, så nå ligger vi på over 110.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 11:42   #32
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor mye strøm bruker du PER dag?

Ca 25-28
Leilighet 70kvm. Ikke særlig isolert.

Kjennerelt kaldt inne da jeg ikke liker varme. Inkludert kaldt bad. Men strømmen går. Kun to oppvarmet rom (18 og 14 grader)

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 12:36   #33
Unicorn
Står på egne ben
 
Unicorn sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Innlegg: 1.339
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Sv: Hvor mye strøm bruker du PER dag?

Liten leilighet, ligger på ca 30 hver dag nå som det er minusgrader ute. Har innetemperaturen lavere enn jeg liker, både i stue og på bad. Minsten har fått oljeovn på rommet, han skal slippe å fryse.

__________________
Unicorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 12:40   #34
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye strøm bruker du PER dag?

Leilighet 85 kvm.

Det går gradvis oppover til tross for veldig aktiv strømsparing. Vaskemaskin hver 14 dag, samme med oppvaskmaskin. Dusjer kort bare et par ganger i uka nå, bruker mye kaldere vann enn før og har 18 grader i leiligheten. Ingen mulighet for fyring. Snitt i desember er like under 14 kwt per dag.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 12:47   #35
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye strøm bruker du PER dag?

Prøver å spare inn på det jeg kan. Alle her er flinke og tar hensyn.
Har hatt lav strøm tidligere i høst og har vært forsiktig. Har jo vært mildt så lenge så det har gått fint. Vi ventet lenge med å sette på varme i stua.

Men nå har det blitt mye kaldere så har satt opp gulvvarmen og i stua.
Oktober, i snitt 37kw
November, i snitt 50 kw pr dag.
Desember, sålangt 62kw. Uæææææ.

Er også åååså lei av å tenke på strøm. Gutta mobber meg og lurer på om vi har råd til å sette på stekovnen og om vi har råd til at de tar en dusj. Bare tuller men det er jo litt læring også, at de tenker igjennom hva vi bruker strøm på. Jeg tåler å bli mobbet.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 13:00   #36
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye strøm bruker du PER dag?

Guttungen min er ikke helt i godt humør for tiden og forsøkte seg på at han kan dusje på skolen etter gym heller enn å dusje hjemme, dersom vi ringer tannlegen og får av den strengen bak tennene som han fikk på i går når den faste strengen ble tatt av. (han nekter å dusje kort. Han er sint på oss for tiden)

Særlig. Jeg står heller i at han dusjer dyrt. Han får ikke sabotere resultatet nå som vi har holdt på med dette u snart to år, og har fått av strengen. Da fullfører vi!

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 13:09   #37
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.238
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor mye strøm bruker du PER dag?

Malama, skjønner godt at han er frustrert med så dårlig kommunikasjon fra reguleringstannlegen. Han er så vidt jeg kan se i den aller verste stengt for ombyggingsalderen. Pust med magen og la han få lufte skuffelsen ut. Du har min medfølelse

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 13:14   #38
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye strøm bruker du PER dag?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Malama, skjønner godt at han er frustrert med så dårlig kommunikasjon fra reguleringstannlegen. Han er så vidt jeg kan se i den aller verste stengt for ombyggingsalderen. Pust med magen og la han få lufte skuffelsen ut. Du har min medfølelse

Ja, han må bare få det ut, i hyling, dusjer og whatnot. Det går over.

Klem mottas, det trengs, men vi stå i det, det går bra. Han bare. Ja, jeg håper han kommer ut som den gutten jeg engang hadde, i en modnere versjon, på andre siden av denne ombyggingsfasen. Og at det ikke er så mange år til. Helst bør han våkne og ta i et tak på skolen ganske snart. Han har helt greie karakterer, men når ambisjonen er 5+ så må man faktisk gjøre LITT utover minimum for å ikke bli skuffet.
Det har ikke med strømforbruket å gjøre da, i det minste.

Men ja, han kommer til å dusje på oss et stort strømforbruk i dag, og det får være greit.
Spå sak lvi utnytte kulden til å lage islykter til å ha på trappa, det er jo kaldt så lenge fremover at de kan vare lenge. Og det helt uten å bruke strøm

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 13:40   #39
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.015
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor mye strøm bruker du PER dag?

Jeg synes vi er flinke med strømmen, og snittforbruket var 54 kw i november. Nå er snittforbruket 64, og ligget rundt 80 de siste dagene. Enebolig på 210 kvm, varmekabler på i største badet og i gangen. Jeg jobber hjemme og fyrer mye i peisen. Ifjor fikk jeg forbruket kraftig ned, og trenden fortsetter i år.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 14:23   #40
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye strøm bruker du PER dag?

70 kwt når vi lader bil, ca 35-40 ellers.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no