Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Opera for nybegynnere?

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-18, 20:53   #41
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opera for nybegynnere?

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Billettsalg den 28. Jeg bare MÅ dit!

Jeg har videreformidlet til venninnen min som jeg alltid drar sammen med. Kan hun da, og vi får billetter så drar vi og.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-18, 21:14   #42
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Opera for nybegynnere?

Han sang nydelig, Pøblis!

Jeg så Orfeus og Everydike i Jo Strømgren sin regi for noen år tilbak - der var det en kontratenor som sang så vakkert at jeg omtrent falt av stolen og grein. Han er fra Australia og heter David Hansen. Det var et overskudd og en formidling av en annen verden.


(Kilde: youtube.com)

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-18, 21:19   #43
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Opera for nybegynnere?

Sorry spammer, men denn tråden gjør noe med meg. Händel må liksom være med når vi kommer inn på kontratenorer. De hadde sine glansdager i barokken.


(Kilde: youtube.com)


Ombra mai fu

(Kilde: youtube.com)

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-18, 21:33   #44
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opera for nybegynnere?

Nicket ditt er kanskje ikke helt tilfeldig Pamina?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-18, 21:42   #45
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.173
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Opera for nybegynnere?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

La Traviata går på nrk2 nå

Den var jeg på i går.

Jeg var, som operasjefen eller noe sa, operajomfru. Nå er jeg ikke det lengre.
Var litt usikker, men gledet meg sykt.
Altså, opera på tv og radio det kan bare gå og legge seg. Det å være der det var noe heeeeelt annet.
Nydelig faktisk.

Nå vil jeg på en ballett, og så en opera til.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-18, 21:42   #46
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.790
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opera for nybegynnere?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Nicket ditt er kanskje ikke helt tilfeldig Pamina?

Jeg har vært Papagena på nett tidligere.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-04-18, 21:43   #47
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Opera for nybegynnere?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Nicket ditt er kanskje ikke helt tilfeldig Pamina?

Kanskje ikke.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-18, 10:37   #48
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opera for nybegynnere?

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Mener du den med Atle Antonsen i en rolle? Hvis du mener den så så vi den på tv og ungene likte den godt de også. Det var en positiv overraskelse.

Jepp! Denne gangen er ikke Atle Antonsen med da, men samme morsomme oppsetning.
https://operaen.no/forestillinger/tryllefloyten-opera/

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-18, 11:25   #49
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opera for nybegynnere?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jepp! Denne gangen er ikke Atle Antonsen med da, men samme morsomme oppsetning.
https://operaen.no/forestillinger/tryllefloyten-opera/

Jeg så den med Atle Antonsen to ganger, den var kjempemorsom.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-18, 11:33   #50
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Opera for nybegynnere?

Den med Atle Antonsen begynte eldste og jeg se i går- morsom.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-18, 11:37   #51
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opera for nybegynnere?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg så den med Atle Antonsen to ganger, den var kjempemorsom.

Ja, jeg digga den. Det var Hiawatas introduksjon til opera, og det funket! Det var også min første opera som barn, men da i en mer klassisk versjon. Jeg syns nattens dronning var det mest fantastiske jeg kunne forestille meg, husker jeg.

Jeg har prøvd å introdusere Hiawata for et bredt spekter av kunst og kultur, og har gått inn for å velge gode, ikke for avanserte innganger, og heller bygget videre på det om noe har fenget. Funka ikke på ballett, burde ha valgt noe sprekere og mindre rosa enn Nøtteknekkeren.

Litt usikker på om Tryllefløyten vil være like morsom uten Antonsen, men jeg syns librettoen er fin og forståelig i denne versjonen, kostymer og scenografi fantastisk, og generelt en veldig god tolkning som sikkert vil fenge også uten ham.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-18, 12:16   #52
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opera for nybegynnere?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, jeg digga den. Det var Hiawatas introduksjon til opera, og det funket! Det var også min første opera som barn, men da i en mer klassisk versjon. Jeg syns nattens dronning var det mest fantastiske jeg kunne forestille meg, husker jeg.

Jeg har prøvd å introdusere Hiawata for et bredt spekter av kunst og kultur, og har gått inn for å velge gode, ikke for avanserte innganger, og heller bygget videre på det om noe har fenget. Funka ikke på ballett, burde ha valgt noe sprekere og mindre rosa enn Nøtteknekkeren.

Litt usikker på om Tryllefløyten vil være like morsom uten Antonsen, men jeg syns librettoen er fin og forståelig i denne versjonen, kostymer og scenografi fantastisk, og generelt en veldig god tolkning som sikkert vil fenge også uten ham.

Gutta mine ser på Nøtteknekkeren hvert år, de har sett den hhv 10 og 7 ganger. Men Tryllefløyten fikk jeg de ikke med på. De vil ikke høre på opera. Nøtteknekkeren har de sett hvert år siden de var 3-4 år, så det anser de som en tradisjon og blir med hvert år.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-18, 13:37   #53
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Opera for nybegynnere?

Vi så Tryllefløyten på tv. Jeg tror den ligger på NRK. Vi kal passe på å få sett hele hvis den gjør det. For mine er det en litt ufarlig inngang til det hele, vi har sett under halvparten til nå.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-18, 14:04   #54
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Opera for nybegynnere?

Tryllefløyten med AA er på ute NRK TV nå i kort periode.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-18, 15:17   #55
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Opera for nybegynnere?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Litt usikker på om Tryllefløyten vil være like morsom uten Antonsen, men jeg syns librettoen er fin og forståelig i denne versjonen, kostymer og scenografi fantastisk, og generelt en veldig god tolkning som sikkert vil fenge også uten ham.

Nå har jeg ikke sett versjonen med Antonsen, men for noen år siden dro jeg og en tysklærerkollega med oss en gruppe tyskelever på 17-18 år på Tryllefløyten på Deutsche Oper i Berlin. Noen av dem var fra musikklinja, men de fleste var fra vanlig stud.spes. og hadde aldri vært på opera før. De var ganske så negative, kan man trygt si. Oppsettingen vi så var rettet spesielt mot ungdom, for å rekruttere "nytt operapublikum", men gikk ikke på akkord med noe som helst verken musikalsk eller ellers (dog hadde de hentet inn en "hunky" amerikansk sanger som Papageno), og det var virkelig en stor suksess! Alle ST-elevene våre likte den, og et par var nesten i ekstase og mente det var det største de hadde opplevd. Så Tryllefløyten er nok generelt en opera som er velegnet som første møte med sjangeren.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-18, 15:22   #56
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opera for nybegynnere?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Så Tryllefløyten er nok generelt en opera som er velegnet som første møte med sjangeren.

Høres gøy ut! Ja, det er en veldig fin inngang, det er jo et skikkelig tullestykke, full av humor. Og det er veldig gøy når de greier å gjøre det relevant for barn og unge, over 200 år etter premieren.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-18, 15:22   #57
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Opera for nybegynnere?

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Tryllefløyten med AA er på ute NRK TV nå i kort periode.

Ikke tilgjengelig lenger.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-18, 13:02   #58
Tranyn
Nybegynner
 
Tranyn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2018
Hvor: Amsterdam
Innlegg: 3
Tranyn har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Opera for nybegynnere?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jepp! Denne gangen er ikke Atle Antonsen med da, men samme morsomme oppsetning.
https://operaen.no/forestillinger/tryllefloyten-opera/parhaat


Å, takk for informasjonen!

Tranyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-18, 14:16   #59
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Opera for nybegynnere?

Candide, av Bernstein settes opp i Bergen i månedskiftet oktober/november.
Det er første gang den settes opp i sin helhet i Norge.

Og så sier muligens ryktene at Peter Grimes settes opp i Operaen i november 2019.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no