Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Passdilemma før tur til USA. Nytt pass eller ikke for fjortenåringen?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-17, 22:54   #1
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Passdilemma før tur til USA. Nytt pass eller ikke for fjortenåringen?

Vi reiser til USA i sommer. Vi har sendt inn ESTA-dokumentasjonen og fått den godkjent. Men nå har vi et lite (potensielt) problem.

Da vi kom tilbake fra påskeferie i England, sa vedkommende i passkontrollen på Gardermoen at vi burde vurdere nytt pass til fjortenåringen, for hun syntes ikke han lignet på bildet i passet. Bildet er tatt i 2014, og i tillegg til at han har forandret seg mye etter den tid, var han i utgangspunktet ganske ulik seg på passbildet. Men ingen har reagert på det før nå, og passet er gyldig til 2019. Vi tenkte likevel å prøve å ordne nytt pass til han før USA-turen for å være på den sikre siden, men vi har jo oppgitt passnummeret i ESTA-søknaden. Så da blir det jo kluss der, og det går vel ikke an å endre informasjonen der etter at søknaden er godkjent?

Hva ville dere gjort i en slik situasjon?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-17, 23:49   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passdilemma før tur til USA. Nytt pass eller ikke for fjortenåringen?

Kan han ikke søke esta på nytt, med nytt passnr?

Vi skal over i 2018 så jeg øver

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-17, 23:57   #3
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Passdilemma før tur til USA. Nytt pass eller ikke for fjortenåringen?

Det synes jeg var merkelig av de i passkontrollen å kommentere. Det som teller er jo om passet er gyldig eller ikke og de nye passene er nærmest umulig å lage kopier av. Så det skal nok mye til om de vil fatte mistanke om falskt pass på grunnlag av bilde som er ulikt, tenåringer forandrer seg voldsomt på kort tid og dette har de nok sett mange eksempler på. For at de i det hele tatt skal gjøre noe issue ut av dette må de jo fatte mistanke om forfalsket pass og motiv, tviler jeg sterkt på at de vil gjøre med dere. Og hvordan skulle de klare å bevise at passet er falskt? Det går jo ikke. Hadde overhode ikke bekymret meg.

(Hadde sønnen ditt hatt arabisk navn og utseende hadde jeg nok tenkt annerledes, dessverre).

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-17, 23:58   #4
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Passdilemma før tur til USA. Nytt pass eller ikke for fjortenåringen?

Nytt pass krever ny ESTA søknad og nye $14. Jeg hadde dratt på politistasjonen og spurt om nytt pass er nødvendig. Ungdom forandrer seg, men ser man en likhet hadde jeg ikke byttet pass. Tok han fingeravtrykk på siste pass? Hvis så er tilfelle hadde jeg ihvertfall droppet det.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 01:18   #5
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passdilemma før tur til USA. Nytt pass eller ikke for fjortenåringen?

Jeg traff en security-dame på Stokmarknes lufthavn en gang, som påpekte at lypsyl-tuben min burde ligge i sånn plastpose med zip-lås. Pekefinger og fy og fy, "sørg ihvertfall for at du ordner det neste gang du tar fly, så lar jeg det passere nå".

Flydd 15-20 ganger siden da, uten at noen har kommentert lypsylen min.

Hadde ikke brydd meg, med andre ord.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 04:01   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passdilemma før tur til USA. Nytt pass eller ikke for fjortenåringen?

Min 14-åring ligner overhodet ikke på sitt noen år gamle passbilde, da var han jo fortsatt en rundkinnet liten plutt, nå er han en skinnmager, svær slamp med bart.

Ingen problemer inn i USA for oss, i hvert fall.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 08:27   #7
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passdilemma før tur til USA. Nytt pass eller ikke for fjortenåringen?

Ring amerikanske ambassaden og hør, men jeg tror det skal gå helt bra. Det er ikke 14-åringer med foreldre de sjekker mest.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 08:33   #8
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passdilemma før tur til USA. Nytt pass eller ikke for fjortenåringen?

Vi hadde en interessant opplevelse i Moskva i påsken: Transittpasskontrollen sjekket først Secundas pass, slapp henne gjennom, fikk så inn Prima, stirret lenge og vel på både henne og passet, sa «Dette får jeg ikke til å stemme!», kalte tilbake Secunda og stirret enda mer på begge unger og begge pass før vi endelig slapp gjennom. Ungene er snarlike, og begge har et par år gamle bilder, så jeg kan jo forstå at hun ble litt forvirret. Men jeg akter ikke å skaffe nye pass før tida likevel.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 08:34   #9
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passdilemma før tur til USA. Nytt pass eller ikke for fjortenåringen?

(En gang gikk ungene gjennom kontrollen med ombyttede pass, ingen reaksjon fra kontrolløren. Men han var norsk, da. Russerne er en litt annen divisjon.)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 14:33   #10
Bean
Erfaren
 
Bean sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 1.108
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Sv: Passdilemma før tur til USA. Nytt pass eller ikke for fjortenåringen?

Det er vel fortsatt slik at et pass er bare gyldig så lenge eieren kan kjennes igjen på bildet. Står på på politi.no

__________________
2003 & 2006
Bean er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 14:38   #11
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passdilemma før tur til USA. Nytt pass eller ikke for fjortenåringen?

Argh! Vanskelig, altså. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Men om jeg skal dobbeltsjekke, er det best å kontakte passkontoret eller den amerikanske ambassaden? Eller begge?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 15:02   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passdilemma før tur til USA. Nytt pass eller ikke for fjortenåringen?

Hvis du kontakter noen myndigheter, så kommer de til å si at reglene tilsier at man må ligne på bildet sitt for å komme inn i landet. Men hvor sannsynlig er det at de nekter en 14-åring innreise når han skal dit på noen dagers ferie med foreldrene sine (og i tillegg kommer fra Norge)?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 15:07   #13
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Passdilemma før tur til USA. Nytt pass eller ikke for fjortenåringen?

Jeg synes du skal sjekke. Da jeg jobbet i politiet, var det veldig viktig for dem at folk lignet på passbildene sine. Men det er klart at jeg jobbet mest med etterlysninger, da.

Jeg ville ikke ha undervurdert myndighetene i USA. Jeg tror de er absolutt kapable til å nekte innreise.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 15:19   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passdilemma før tur til USA. Nytt pass eller ikke for fjortenåringen?

Dette blir som å ringe til legevakta og spørre om man skal komme inn. Det er ingen her, verken på FP, politihuset eller ambassaden som kan fortelle deg hvordan en passkontrollør i USA kommer til å reagere. Så du må avgjøre selv: Kommer dette til å stresse deg såpass at du vil bestille et nytt pass, eller syns du han er såpass lik seg selv at du regner med at det kommer til å gå bra.

For ja, man har et ansvar selv for at man likner på passet sitt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 15:42   #15
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passdilemma før tur til USA. Nytt pass eller ikke for fjortenåringen?

Sånn sett burde jeg også ha nytt pass. Jeg er mye tynnere og har langt hår nå. Men det er nå likevel MEG mye mer enn det jeg synes guttungen er på bildet.

Litt av problemet er at det er ikke ledige passtimer hvor vi bor, ser det ut som. Får ikke bestilt time.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 22:09   #16
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passdilemma før tur til USA. Nytt pass eller ikke for fjortenåringen?

Jeg spurte mannen min som ofte tar det sikre før det usikre og som har reist inn (og ut) av USA sikkert 50 ganger. Han skulle ikke gjøre det for en norsk 14-åring som reiser ned foreldrene. Han tror også at de har biometriske måter å måle ansiktet på om det trengs.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 22:16   #17
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.642
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passdilemma før tur til USA. Nytt pass eller ikke for fjortenåringen?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Dette blir som å ringe til legevakta og spørre om man skal komme inn. Det er ingen her, verken på FP, politihuset eller ambassaden som kan fortelle deg hvordan en passkontrollør i USA kommer til å reagere. Så du må avgjøre selv: Kommer dette til å stresse deg såpass at du vil bestille et nytt pass, eller syns du han er såpass lik seg selv at du regner med at det kommer til å gå bra.

For ja, man har et ansvar selv for at man likner på passet sitt.

Enig, og jeg ville byttet pga siste setningen. Amerikanerne kan være vanskelige og det blir ditt problem hvis de slår seg vrange.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 22:35   #18
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passdilemma før tur til USA. Nytt pass eller ikke for fjortenåringen?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Sånn sett burde jeg også ha nytt pass. Jeg er mye tynnere og har langt hår nå. Men det er nå likevel MEG mye mer enn det jeg synes guttungen er på bildet.

Litt av problemet er at det er ikke ledige passtimer hvor vi bor, ser det ut som. Får ikke bestilt time.

Jeg fikk akkurat time 11. mai.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 23:08   #19
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passdilemma før tur til USA. Nytt pass eller ikke for fjortenåringen?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg fikk akkurat time 11. mai.

Hvordan? Jeg får bare beskjed om at det ikke er noen ledige datoer.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-17, 23:22   #20
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Passdilemma før tur til USA. Nytt pass eller ikke for fjortenåringen?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det synes jeg var merkelig av de i passkontrollen å kommentere. Det som teller er jo om passet er gyldig eller ikke og de nye passene er nærmest umulig å lage kopier av. Så det skal nok mye til om de vil fatte mistanke om falskt pass på grunnlag av bilde som er ulikt, tenåringer forandrer seg voldsomt på kort tid og dette har de nok sett mange eksempler på. For at de i det hele tatt skal gjøre noe issue ut av dette må de jo fatte mistanke om forfalsket pass og motiv, tviler jeg sterkt på at de vil gjøre med dere. Og hvordan skulle de klare å bevise at passet er falskt? Det går jo ikke. Hadde overhode ikke bekymret meg.

(Hadde sønnen ditt hatt arabisk navn og utseende hadde jeg nok tenkt annerledes, dessverre).

Synes ikke det er merkelig i det hele tatt jeg. Ja, det er viktig at passet er gyldig, og at det er vanskelig å forfalske dagens pass, men det er veldig viktig at man faktisk har et bilde som viser at det er DEG som er på bildet. Er de i tvil, så kan man faktisk bli nektet innreise til landet.

Barns pass har kort gyldighetstid nettopp pga dette, og selv om gyldighetstiden forlenges jo eldre barnet blir, så bør man passe på at bildet fortsatt viser at det er samme person.

Hadde jeg fått denne beskjeden før en tur til USA, så hadde jeg gjort hva jeg kunne for å faktisk fått byttet pass. Usikker på hvordan dette stiller seg med tanke på ESTA søknaden for barnet, men det hadde jeg tatt en telefon til den amerikanske ambassaden om. Vil tro det bare er en formalitet som de raskt endrer når nytt passnummer foreligger.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no