Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikking av sokker

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-08, 13:00   #1
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Strikking av sokker

Er det noe jeg bør huske på, eller få med meg?

Jeg må si at det er lenge siden jeg prøvde sist, og da gav jeg opp. Siden pinnene hele tiden ramlet ut. Noen tips i forhold til det?

Kanskje noen har en virkelig god måte å starte på?

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 13:14   #2
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Strikking av sokker

Jeg har begynt å legge opp på alle fire pinnene, før la jeg opp på en og så overførte maskene til fire pinner.

Mot pinneutglidning kan jeg bare anbefale bambuspinner, de er lettere og maskene sitter bedre på, og maskene glir like lett.

Hvis du synes det er vanskelig å plukke opp masker til hæl, er det veldig greit å strikke en hæl med forkorta rader... Skal se om jeg finner en lur oppskrift på det.

Og mitt aller beste tips; legg opp og begynn på neste sokk med en gang du er ferdig med den første. På den måten har jeg unngått flere enslige sokker.

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 13:16   #3
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Strikking av sokker

Hvis du bare ser på hælen her, så er det sånt jeg mener:
http://garnstudio.com/lang/no/visopp..._id=42&lang=no

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 13:18   #4
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Strikking av sokker

Pinnene ramler ikke ut om du strammer tråden nok.
Dessuten er det ikke noe vanskelig å strikke hæl heller, har god oppskrift om du vil ha.
Du klarer det lett som en plett!

  Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 14:07   #5
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikking av sokker

Ta et søk på magic loop på internett (her f.eks, scroll ned til magic loop) - det er helt genialt og ingen pinner som kan gli siden man bruker en lang rundpinne å strikke rundt på, med en spesiell metodikk. Det høres merkelig ut (og mormor holdt på å gå i bakken da hun så det), men det er veldig effektivt og ikke-fiklete, og kan brukes til de minste små babyjakke-ermer. Anbefales!
Jeg strikker litt slakt, så pinnene rauser alltid ut når jeg strikker med strømpepinner+det er et mareritt å ta med seg noe sted. Nå har jeg alltid sokkestrikketøy liggende i bagen uten noe problem

Jeg har også lagt meg til å veie til og dele garnet i to, også strikker jeg fra tåa og opp til det er tomt for garn. Da blir det ikke noe restegarn! Men det kan bli neste leksjon


Sist redigert av m^2 : 23-03-08 kl 14:16.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 14:17   #6
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikking av sokker

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

Kanskje noen har en virkelig god måte å starte på?

Uansett hvordan du skal strikke sokken kan du legge opp på en litt lang og god rundpinne, også heller flytte over etterpå. Hvis du i tillegg bruker etpar størrelser opp på rundpinnen slipper du at kanten øverst blir stram.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 15:23   #7
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Strikking av sokker

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

Kanskje noen har en virkelig god måte å starte på?

Når jeg legger opp legger jeg to pinner mellom, evnt, begge endene av rundpinnen. Da blir ikke den øverste kanten så stram. Hvis jeg skal strikke med 4 pinner legger jeg opp alle på en pinne, og fordeler etterpå. Men nå tror jeg jammen jeg skal prøve Magic Loop, det så jo helt genialt ut for en som har angst for flere enn to pinner! Takk m^3!

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 16:09   #8
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikking av sokker

Jeg tør ikke tenke på å strikke en hæl engang
Den magic loop saken så veldig fin ut. Jeg skal virkelig vurdere det, når jeg får begynt.

Dette blir veldig spennende.. Jeg får komme tilbake til dere når jeg har fått begynt.

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 18:15   #9
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikking av sokker

Få igang sokken du, så kan vi hjelpe deg med hælen når du kommer dit! Det er ikke så vanskelig som det høres ut til: når du sitter med strikketøyet i hendene er det mye lettere å se hva det er snakk om

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 19:24   #10
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Strikking av sokker

Trust me, å strikke hæl er IKKE vanskelig! Det klarer du med litt rettledning. Strikk vrangborden så lang du vil ha den, så fikser vi resten når den er klar

  Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 21:52   #11
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikking av sokker

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Trust me, å strikke hæl er IKKE vanskelig! Det klarer du med litt rettledning. Strikk vrangborden så lang du vil ha den, så fikser vi resten når den er klar

Optimistisk nå

Jeg burde vel _egentlig_ bekymre meg for å ikke få to like sokker, eller få til tåa. :svelger tungt:

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 23:44   #12
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Strikking av sokker

Skal hjelpe deg jeg - det er ikke vanskelig altså. Tåa er enda enklere enn hælen igjen, så you go ahead girl!

  Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 08:41   #13
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Strikking av sokker

Sokker er enkelt. Det er det første jeg lærte å strikke, med ordentlig tå og hæl. Du begynner, vi hjelper deg videre.

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 11:38   #14
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Strikking av sokker

Sokker er egentlig noe av det enkleste som finnes. Bortsett fra pulsvarmere som bare er strikket som en firkant og sydd sammen. Og bortsett fra skjerf også da...

Det er også mange oppskrifter ute på veven som forteller deg hvordan du skal strikke hæl og felle av til tå. Mange her inne har sine oppskrifter memorerte (inkl meg) - så det er bare å spørre!
(Bare husk å skrive ned hva du gjorde med den første sokken, så kommer de til å bli like.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 20:41   #15
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Strikking av sokker

Strikket sokker for sørste gang for ikke lenge siden, og skønte ikke bæra av oppskrifta da jeg begynte. Men jeg fulgte oppskrifta maske for maske, og det ble faktisk hæl av det Så det viste seg med andre ord å ikke være så håpløst.
Og så kan du jo bare spørre her når du lurer Lykke til!

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 23:05   #16
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikking av sokker

Jeg trenger en hæl oppskrift, så sett i gang å del

Jeg har litt problemer med noen av de beskrivelsene/ forkortelsene her, så jeg trenger t skje forklaring.

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 23:13   #17
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Strikking av sokker

Hvor mange masker strikker du?
Det vanligste er å strikke hæl over halvparten.

  Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 23:14   #18
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikking av sokker

Jeg har 36 masker og bruker eller skal bruke nå 4,5 pinner.

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 23:18   #19
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikking av sokker

Her står det :

Strikke to omganger glattstrikk. På neste omgang strikkes hælen fram og tilbake over pinne 1 og 4. (?) Strikk 14 p. (?) obs, fell på første p 1 m til 17 m og øk 1 m på siste p. ( dobbel ??)
På neste p (= retten ) strikkes 11 m, 2m r sm i bakre maskebue, 1 r, snu, ta 1 m løs av, 5 vr, 2 vr sm, 1 vr, snu osv. osv.. Totalt greskt med andre ord..

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 07:39   #20
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Strikking av sokker

Pinne 1 og 4, vil si første og siste pinnen i forhold til de rdu begynte, hvis du har 4 pinner. Punktet du begynte på skal være midt bak, altså litt hæl på hver side.
De neste 14 omgangene skal du bare strikke fram og tilbake på disse to pinnene, og la de to andre pinnen vente (de bare henger der).
Resten er en forklaring på hvordan du skal felle når du strikker fram og tilbake på hælen. Jeg skjønte heller ingenting, men fulgte det bare. Det blir en hæl faktisk
Hvis du har fordelt maskene jevnt på 4 pinner, har du tilsammen 18 masker på de to pinnne som skal bli hæl. Det er disse du starter å strikke fram og tilbake. Annenhver omgang rett / vrang, og felling underveis.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no