Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikkeoppskrift på ullkjole

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-08, 22:50   #41
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Strikkeoppskrift på ullkjole

Her er oppskrifta, så kan du jo sjå om du forstår...

Henta fra BabyDropskatalog nr 13

Kjole:
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4) år
Str i cm: 50/56- 62/68- 74/88 (86/92-98/104)
Materialer: Alpaca
100-100-150 (150-150) gr f.nr 0302, kamel
og bruk: Cotton Viscose
200-200-250 (250-250) gr f.nr 17, lys beige

DROPS Rundp nr 4,5 (40 og 80 cm) - eller den p du må ha for å få 18 m x 23 p glstrikk med 1 tråd i hver kvalitet på 10 x 10 cm.
DROPS Heklenål nr 4,5 (til kanter).
DROPS Lys treknapp, nr 503: 3 stk.



Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner rett.

Mønster: Se diag M.1. Diag viser mønsteret sett fra retten.

Felletips (gjelder ermhull): Det felles på innsiden av 3 kantm som strikkes i rille.
Alle fellinger skjer fra retten.
Fell slik etter 3 kantm: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over. Fell slik før 3 kantm: 2 rett sm.



Kjole: Kjolen strikkes rundt nedenfra og opp. Brett den lengste rundp dobbel (evt bruk 2 rundp med samme tykkelse) og legg opp 130-150-170 (190-210) m over 2 pinner nr 4,5 med 1 tråd i hver kvalitet (= 2 tråder) - dette gjøres for at oppleggskanten skal bli elastisk. Trekk den ene p ut og strikk rundt på p. Strikk 1 omg rett og 1 omg vrang, deretter strikkes M.1. Når M.1 er strikket 2 ganger i høyden fortsettes det med glstrikk. Når arb måler 24-29-34 (39-42) cm strikkes det 1 omg glstrikk samtidig som det felles 48-56-64 (76-84) m jevnt fordelt = 82-94-106 (114-126) m. Strikk 1 omg vr, 2 omg r, 1 omg vr, 1 omg r og 1 omg vr. Sett 1 merketråd i hver side av arb = 41-47-53 (57-63) m mellom hver merketråd. På neste omg felles det 6-8-8 (8-8) m i hver side til ermhull (dvs 3-4-4 (4-4) m på hver side av begge merketrådene). For- og bakstk strikkes videre hver for seg, arb måler ca 26-31-36 (41-44) cm.

Forstk: = 35-39-45 (49-55) m. Strikk glstrikk men de 3 ytterste m i hver side fortsettes i rille - se forkl over. Samtidig felles det til ermhull i hver side på hver 2.p - les Felletips: 1 m 4 ganger = 27-31-37 (41-47) m. Når arb måler 32-38-44 (49-53) cm settes de midterste 9-11-11 (11-13) m på 1 tråd til hals. Videre felles det til hals i hver side på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 2 ganger = 5-6-9 (11-13) m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 36-42-48 (54-58) cm.

Bakstk: = 35-39-45 (49-55) m. Les hele bakstk før det strikkes! Fell den midterste m midt bak av og strikk hver del videre for seg (= knappesplitt). NB: De 3 ytterste m mot midt bak strikkes nå i rille (de øvrige m strikkes i glstrikk med 3 m rille mot ermhullet).
1.del: = 17-19-22 (24-27) m. Videre felles det til ermhull i siden som på forstk = 13-15-18 (20-23) m. Når arb måler 34-40-46 (52-56) cm felles de ytterste 7-8-8 (8-9) m mot midt bak av til hals. Videre felles det 1 m på neste p mot halsen = 5-6-9 (11-13) m tilbake på skulderen. Fortsett med glstrikk og 3 m rille mot ermhullet til arb måler 36-42-48 (54-58) cm og fell av.
2.del: Strikk som 1.del men motsatt - NB: 1.p strikkes fra midt bak. Start med å plukk opp 1 m i den m som ble felt av midt bak og strikk denne sammen med 1.m på p, dette gjøres for å unngå at det blir et ”hakk” nederst i splitten.

Montering: Sy skuldersømmene.

Hals: Strikk opp ca 40 til 54 m (inkl m fra tråden foran) rundt halsen på rundp 4,5 med 1 tråd i hver kvalitet (= 2 tråder). Strikk frem og tilbake på p fra midt bak. Strikk 1 p rett fra vrangen og 1 p rett fra retten, deretter felles det løst av med rett fra vrangen.

Heklekant: Hekle en avsluttende kant langs halsen og rundt begge ermhullene på nål 4,5 med 1 tråd i hver kvalitet slik: 1 fm i første m, * 4 lm, 1 st i den første av de 4 lm som ble heklet, hopp over ca 1,5 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-*.
Hekle 3 knapphulls-hemper ytterst langs venstre side av splitten på bakstk på nål 4,5 med 1 tråd i hver kvalitet. 1 knapphullshempe = 1 fm i første m, 3 lm, hopp over ca 1,5 cm, 1 fm i neste m. Klipp og fest tråden. Øverste hempe plasseres like under heklekanten i halsen. Sy i knappene midt på høyre knappesplitt slik at de passer med knapphullene.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 09:09   #42
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikkeoppskrift på ullkjole

Tusen tak Gri (Du har ikke skrevet av alt det der vel? )

Det ser ut som noe jeg kan klare faktisk! Men jeg ser at den strikkes av dobbel tråd alpacca og bomull/viscose? Leser jeg feil da? Er det noen steder hvor det ikke er dobbel tråd siden det er mer av bomullsgarnet, eller veier det bare mer?

Dere som har erfaring med strikking; vil det å velge å strikke kjolen i bare alpakka/ull gjøre den mindre pen/veldig annerledes? Og hvilket garn kan jeg velge da?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 09:13   #43
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkeoppskrift på ullkjole

Jeg ville strikket Vimsenkjolen i rødt jeg *for å gjøre ting enda mer komplisert*.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 09:36   #44
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikkeoppskrift på ullkjole

Nå vil jeg strikke mange kjoler

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 09:41   #45
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikkeoppskrift på ullkjole

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Njeeehhh.. for skarpt. Jeg liker egentlig sånne naturtoner tror jeg. Og lilla. Hrm... Hun får jo sikkert sitt eget ulltøy også. Kanskje det blir lilla kjole?



Jeg synes ofte det kan være vanskelig å få slike store flater med ensfarget strikk pene

Denne fargekombinasjonen likte jeg veldig godt. Holder på med samme kjolen selv, i lilla babyull, til en venninnes baby som er ventet i mars.

Hvor lang er denne kjolen egentlig på datteren din? Hva slags garn og farger (kode) er den strikket i?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 09:43   #46
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikkeoppskrift på ullkjole

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Denne fargekombinasjonen likte jeg veldig godt. Holder på med samme kjolen selv, i lilla babyull, til en venninnes baby som er ventet i mars.

Hvor lang er denne kjolen egentlig på datteren din? Hva slags garn og farger (kode) er den strikket i?

Jeg fant den på nett. Jeg er på utkikk etter mønster og kjoler selv, har ikke strikket noen kjole enda . Dette er imidlertid selekjolen fra Nøstebarn vet jeg.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 09:48   #47
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikkeoppskrift på ullkjole

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg fant den på nett. Jeg er på utkikk etter mønster og kjoler selv, har ikke strikket noen kjole enda . Dette er imidlertid selekjolen fra Nøstebarn vet jeg.

Aha, jeg er visst en overfladisk leser. Jeg tok denne kjolen for å være en av de mange som noen skrev de hadde lenger oppe i denne tråden. Husker du hvor du fant den?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 09:51   #48
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikkeoppskrift på ullkjole

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Aha, jeg er visst en overfladisk leser. Jeg tok denne kjolen for å være en av de mange som noen skrev de hadde lenger oppe i denne tråden. Husker du hvor du fant den?

På en blogg ettellerannet sted. Søkte på Nøstebarn ullkjole eller noe i den retningen .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 09:54   #49
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikkeoppskrift på ullkjole

Zol: Ellers så kan du også sy veldig enkle A-formede kjoler i ullfilt. Lillesøster her har stort sett en sånn på seg hver dag over ullundertøy (liker spesielt godt Janus sin naturvite body med blondekanter på armene). Jeg begynte å sy i sommer, så jeg er ikke særlig erfaren, men jeg klipper opp og syr et par sånne kjoler på et par timer (bruker mer om jeg syr på kantbånd, broderer på glassperler eller syr på heklede blomster - en venninne hekler de for meg).

Disse kjolene er veldig praktiske og ganske så søte .

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 10:04   #50
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikkeoppskrift på ullkjole

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Zol: Ellers så kan du også sy veldig enkle A-formede kjoler i ullfilt. Lillesøster her har stort sett en sånn på seg hver dag over ullundertøy (liker spesielt godt Janus sin naturvite body med blondekanter på armene). Jeg begynte å sy i sommer, så jeg er ikke særlig erfaren, men jeg klipper opp og syr et par sånne kjoler på et par timer (bruker mer om jeg syr på kantbånd, broderer på glassperler eller syr på heklede blomster - en venninne hekler de for meg).

Disse kjolene er veldig praktiske og ganske så søte .

Ja da jeg googlet i går så jeg noen slike og fant ut at jeg må prøve slikt også. Jeg er egentlig bedre på å sy enn å strikke. Hvor finner jeg mønster til slikt? (Greit å ha noe å gå ut fra).

Og noen som vet steder de selger ullfilt i Oslo?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 10:06   #51
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.940
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikkeoppskrift på ullkjole

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

På en blogg ettellerannet sted. Søkte på Nøstebarn ullkjole eller noe i den retningen .

Det tok meg ca. 5 sekunder å finne den bloggen. Mye annet flott der også.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-08, 12:16   #52
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikkeoppskrift på ullkjole

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Ja da jeg googlet i går så jeg noen slike og fant ut at jeg må prøve slikt også. Jeg er egentlig bedre på å sy enn å strikke. Hvor finner jeg mønster til slikt? (Greit å ha noe å gå ut fra).

Og noen som vet steder de selger ullfilt i Oslo?

Alle butikkene på Grønland selger ullfilt og de tar ca 200 kr meteren. På www.stoffogstil.no koster det ca 129. De andre sybutikkene i Oslo tar mye mer og har dårlig utvalg. Panduro har også men ganske dyrt.

Jeg vil anbefale deg å sjekke opp mønstrene til www.onion.dk. Panduro selger dem. De er utrolig enkle. Ellers så har jeg tegnet opp en A-formet kjole etter en annen lillesøster har. Dekor har jeg funnet på selv og variert fra kjole til kjole.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 16:01   #53
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikkeoppskrift på ullkjole





Da er disse to ferdigstrikket - i henholdsvis grønntoner og gammelrosa. Jeg vil strikke flere

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 16:11   #54
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikkeoppskrift på ullkjole

strikk den med blomsten! den var så fin.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 16:16   #55
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikkeoppskrift på ullkjole

Vurderer flere varianter av de fra Nøstebarn. Skulle bare ønske jeg klarte å komme på noen kreative fargevarianter/mønstre.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 14:37   #56
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikkeoppskrift på ullkjole

Jeg tror at det er flere fargevarianter i Nøstebarn-boka som kom før jul. Kan ikke si det sikkert, men det kom en ny oppskriftsbok med nye fargevalg og mønstre til gamle oppskrifter, hvis du skjønner hva jeg mener. Søte kjoler, forresten.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no