Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hjelp, jeg skjønner ikke bæret av mønsteret

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-07, 23:34   #1
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelp, jeg skjønner ikke bæret av mønsteret

Mulig jeg er alt for trøtt, men jeg har altså så lyst til å komme igang med bærestykket på As kjole, som jeg endelig har fått kommet igang med igjen.

Mønsteret sier:

Sitat:

Strikk ytterligere 1 omgang med svart og begynn deretter med mønster B slik: Strikk 1 rett med svart=midt bak, begynn ved pilen for valgt str. og strikk fra høyre mot venstre fram til klammeret, gjenta disse 32 maskene pinnen ut. Mønsteret skal begynne og slutte likt på hver side av den rette midtmasken. Strikk ferdig mønster B

1. 1 rett? Er bærestykket strikket som vrangbord??
2. Fra høyre mot venstre? Ja, er ikke det veien man vanligvis strikker? Hva mener de?
3. Pinnen ut? Jeg strikker på rundpinne. Mener de da til "skjøten" på siden eller til masken før midtmasken bak?
4. Den første runden i mønsteret er jo sort. Da mistet jeg poenget...
5. Hvor begynner jeg i runde to? På merket for 1 år eller på første maske i mønsteret? Og hvor begynner pinnen? Ved midtmerke eller ved skjøt?




Kjolen:

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)



Sist redigert av Hønni : 01-06-11 kl 20:14.
Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 00:49   #2
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, jeg skjønner ikke bæret av mønsteret

Fin kjole. Vet ikke om jeg klarer å svare på alt, det er litt vanskelig når jeg ikke har hele mønsteret, men skal prøve meg.


Sitat:

Strikk ytterligere 1 omgang med svart og begynn deretter med mønster B slik: Strikk 1 rett med svart=midt bak, begynn ved pilen for valgt str. og strikk fra høyre mot venstre fram til klammeret, gjenta disse 32 maskene pinnen ut. Mønsteret skal begynne og slutte likt på hver side av den rette midtmasken. Strikk ferdig mønster B

1. 1 rett? Er bærestykket strikket som vrangbord??
Dersom bærestykket strikkes som vrangbord, må det stå tydelig et eller annet sted i mønsteret. Kan det tenkes at det menes at denne masken midt bak skal strikkes svart gjennom alle omganger? Det blir kanskje seende penere ut.

2. Fra høyre mot venstre? Ja, er ikke det veien man vanligvis strikker? Hva mener de?
Fra høyre mot venstre er den veien du skal lese mønsteret.

3. Pinnen ut? Jeg strikker på rundpinne. Mener de da til "skjøten" på siden eller til masken før midtmasken bak?
Jeg forstår det slik at starten på omgangen er ved den svarte midtmasken. Pinnen ut betyr en omgang, altså til du er kommet tilbake til den svarte midtmasken.

4. Den første runden i mønsteret er jo sort. Da mistet jeg poenget...
Bare strikk den første omgangen sort.

5. Hvor begynner jeg i runde to? På merket for 1 år eller på første maske i mønsteret? Og hvor begynner pinnen? Ved midtmerke eller ved skjøt?
Begynn ved pilen for den valgte størrelsen, står det i mønsteret. Og så leser du mønsteret fra høyre mot venstre fra denne pilen. Når du er kommet fram til klammen, starter du fra pilen igjen, slik at rapporten gjentar seg. Pinnen begynner ved det svarte midtmerket. Når du strikker mønsteret, skal det bli symmetrisk omkring dette merket.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 10:30   #3
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg skjønner ikke bæret av mønsteret

ElinM, du er en knupp!

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.


1. 1 rett? Er bærestykket strikket som vrangbord??
Dersom bærestykket strikkes som vrangbord, må det stå tydelig et eller annet sted i mønsteret. Kan det tenkes at det menes at denne masken midt bak skal strikkes svart gjennom alle omganger? Det blir kanskje seende penere ut.

Det står ikke vrangbord noe stred, så du har sikkert rett.

2. Fra høyre mot venstre? Ja, er ikke det veien man vanligvis strikker? Hva mener de?
Fra høyre mot venstre er den veien du skal lese mønsteret.


Merkelig ting å skrive, jeg ville jo ikke lest mønsteret andre veien... De skriver det bare for å forvirre!


3. Pinnen ut? Jeg strikker på rundpinne. Mener de da til "skjøten" på siden eller til masken før midtmasken bak?
Jeg forstår det slik at starten på omgangen er ved den svarte midtmasken. Pinnen ut betyr en omgang, altså til du er kommet tilbake til den svarte midtmasken.

OK

4. Den første runden i mønsteret er jo sort. Da mistet jeg poenget...
Bare strikk den første omgangen sort.

5. Hvor begynner jeg i runde to? På merket for 1 år eller på første maske i mønsteret? Og hvor begynner pinnen? Ved midtmerke eller ved skjøt?
Begynn ved pilen for den valgte størrelsen, står det i mønsteret. Og så leser du mønsteret fra høyre mot venstre fra denne pilen. Når du er kommet fram til klammen, starter du fra pilen igjen, slik at rapporten gjentar seg. Pinnen begynner ved det svarte midtmerket. Når du strikker mønsteret, skal det bli symmetrisk omkring dette merket.

Det er vel omvendt? At jeg skal strikke klammen om og om igjen? Det er kanskje lettere å forklare når jeg har lagt ut mønsteret.



Jeg strikker altså første runde sort. Når jeg er ved midtmerket igjen, strikker jeg en runde fra 1 års merket frem til klammen, og strikker kun klammen frem til midtmerket igjen? Så begynner jeg på rad tre ved års merket osv.? Jeg skal altså aldri strikke mønsteret før 1 års merket?

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 10:41   #4
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, jeg skjønner ikke bæret av mønsteret

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

ElinM, du er en knupp!




Jeg strikker altså første runde sort. Når jeg er ved midtmerket igjen, strikker jeg en runde fra 1 års merket frem til klammen, og strikker kun klammen frem til midtmerket igjen? Så begynner jeg på rad tre ved års merket osv.? Jeg skal altså aldri strikke mønsteret før 1 års merket?

Når du er ved midtmerket igjen, etter å ha strikket en omgang svart, begynner du som du sier ved 1 års-merket og strikker mønsteret fram til klammen. Er det 32 masker? Slik jeg forstår det, skal du så hoppe tilbake til 1 års-merket, og strikke de samme 32 maskene om igjen. Slik gjør du det hele omgangen ut. Da skal mønsteret gjenta seg flere ganger. Når du har strikket ut omgangen, begynner du på neste omgang også ved 1 års-merket. Etter 3-4 omganger begynner mønsteret å komme fram på arbeidet, og det er lettere å se om man gjør det riktig.

Den delen av mønsteret som er før 1-års-merket skal du ikke strikke. Det skal kanskje strikkes på noen av de andre størrelsene. Årsaken til at du starter ved 1 års-merket, er at mønsteret må gå opp med antall masker du har på pinnen, slik at det blir symmetrisk omkring midtmerket. Dette varierer med hvilken størrelse du strikker. (Dette er muligens opplagt, men jeg sier det likevel.)

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 10:45   #5
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg skjønner ikke bæret av mønsteret

Har lagt ut mønsteret i første innlegg.
Der er det merket av at de 32 maskene i klammen skal gjentas. Men jeg forso jo ikke fra hvor og når.

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 10:51   #6
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, jeg skjønner ikke bæret av mønsteret

Har du det klart for deg nå Hønni?

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 10:54   #7
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg skjønner ikke bæret av mønsteret

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Har du det klart for deg nå Hønni?

Nei, jeg klør meg fortsatt i hodet for hvor jeg skal begynne og slutte. :domm:
Men jeg skjønner det kanskje når jeg har strikket noen runder?

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 10:56   #8
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg skjønner ikke bæret av mønsteret

Det må være måten mønsteret er skrevet på. Jeg har jo strikket mer kompliserte ting.
Har jeg muligens mistet noen hjerneceller siden forrige mønsterprosjekt?

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 10:59   #9
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, jeg skjønner ikke bæret av mønsteret

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Nei, jeg klør meg fortsatt i hodet for hvor jeg skal begynne og slutte. :domm:
Men jeg skjønner det kanskje når jeg har strikket noen runder?

Ja. Prøv det. Du ser fort om det blir galt.

Det virker som om at mønsteret er gjort mer komplisert enn nødvendig ja. MEN du fikser det Hønni!!!

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 11:01   #10
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, jeg skjønner ikke bæret av mønsteret

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Ja. Prøv det. Du ser fort om det blir galt.

Det virker som om at mønsteret er gjort mer komplisert enn nødvendig ja. MEN du fikser det Hønni!!!


Det virker som om mønsteret starter midt bak og der du starter mønsteret for den aktuelle størrelse, finner du på mønsterarket. Det er denne starten som du begynner med fra midt bak....eh...klønete sagt, men du forstår sikkert. Så følger du mønsteret for din størrelse hele veien. Da kommer du likt ut på begge sider med utg.pkt midt bak.

Dette ser du fort.

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 11:03   #11
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, jeg skjønner ikke bæret av mønsteret

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Det må være måten mønsteret er skrevet på. Jeg har jo strikket mer kompliserte ting.
Har jeg muligens mistet noen hjerneceller siden forrige mønsterprosjekt?

Neida. Slapp av! He he! Det er mange mønstre som er gjort mer komplisert enn nødvendig. Et tips kan være å ta kopi av mønsteret og rett og slett stryke over den delen av mønsterarket som du ikke skal bruke for den aktuelle størrelse du strikker. På den måten kan det ihvertfall være letter å følge med på "ditt" mønster.

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 11:20   #12
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, jeg skjønner ikke bæret av mønsteret

Det virker som om det mønsteret du strikker etter, sier ting flere ganger på forskjellige måter for å forsikre seg om at den som strikker har forstått det. Fører til at du blir litt forvirret og tror det er mer komplisert enn det er.

Du skal ikke strikke mønsteret før 1-årsmerket, nei. Det mønsteret er der for større str. for ikke å få halve mønster osv., må jo gå opp med antall masker. Lykke til. Fin kjole.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 11:24   #13
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, jeg skjønner ikke bæret av mønsteret

Hønni, så mønsteret du hadde lagt ved. Du skal starte ved pila for 1 år, strikke hele mønsteret ut, så gjenter du de 32 maskene, passer på at merket midtmaske er midt foran, strikker de 32 maskene til slutten av omgangen som er den svarte masken.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 11:30   #14
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg skjønner ikke bæret av mønsteret

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Neida. Slapp av! He he! Det er mange mønstre som er gjort mer komplisert enn nødvendig. Et tips kan være å ta kopi av mønsteret og rett og slett stryke over den delen av mønsterarket som du ikke skal bruke for den aktuelle størrelse du strikker. På den måten kan det ihvertfall være letter å følge med på "ditt" mønster.

Smart!

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 21:52   #15
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp, jeg skjønner ikke bæret av mønsteret

Har du funnet ut av det nå? For jeg orker ikke å lese alt det der om alt er i orden.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 22:10   #16
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, jeg skjønner ikke bæret av mønsteret

Jepp! Nå er jeg halvveis!

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no