Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Etisk - skulle man latt være?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-16, 21:33   #181
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Problemene begynte selvfølgelig lenge før spiseforstyrrelsene. Jeg regner med at SMS er gjengitt ordrett i artikkelen: overhører (en jentes navn, red.anm.) i garderoben som sier Angelica kommer for sent. Jeg ble rasende. Den frekke ungen! Jeg sa til henne at for det første kom vi ikke for sent, for det andre kommer hun sent selv, for det tredje måtte vi vente på noen. Og det er lumpent å si sånt! Den ungen irriterer meg sånn.

Jeg må si at beskrevet oppførsel fra mor mht skolevei, lek og kommunikasjon med andre må ha gjort samspillet med barn og foreldre utfordrende for moren og barnet uten at reaksjoner nødvendigvis er mobbing.

Jeg sier ikke at hun er helt square, altså. Men jeg tror mange av oss har møtt sånne smågærne mødre, de som ikke klarer å forholde seg til at skatten ikke har det fantastisk hele tiden, de som er MITT BARN MITT BARN, hele tiden.

Å være forelder gjennom alvorlig sykdom krever ekstraordinære krefter og foreldrekompetanse. De fleste av oss slipper gudskjelov unna med å være bare sånn passe.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-16, 21:49   #182
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg sier ikke at hun er helt square, altså. Men jeg tror mange av oss har møtt sånne smågærne mødre, de som ikke klarer å forholde seg til at skatten ikke har det fantastisk hele tiden, de som er MITT BARN MITT BARN, hele tiden.

Å være forelder gjennom alvorlig sykdom krever ekstraordinære krefter og foreldrekompetanse. De fleste av oss slipper gudskjelov unna med å være bare sånn passe.

Jeg tror dette er litt over småsprø mitt-mitt barn, og dessverre for barnet fikk det store konsekvenser. At skole, barnevern og helsevesen eventuelt kunne gjort mer og granskes fratar ikke moren sitt ansvar. Hun gjemte barnet bort fra alle instanser de siste månedene og avsluttet all behandling lenge før det.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-16, 21:53   #183
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Nei, jeg er helt enig. Det var grov omsorgssvikt, nesten uansett hvilken versjon man tror på. Det er klart det barnet skulle vært innlagt.

Men det var OGSÅ systemsvikt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-16, 22:00   #184
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nei, jeg er helt enig. Det var grov omsorgssvikt, nesten uansett hvilken versjon man tror på. Det er klart det barnet skulle vært innlagt.

Men det var OGSÅ systemsvikt.

Ja, for systemet skulle forebygd eller ihvertfall avdekt denne omsorgssvikten.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-16, 23:18   #185
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Blant annet det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-16, 23:41   #186
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg sier ikke at hun er helt square, altså. Men jeg tror mange av oss har møtt sånne smågærne mødre, de som ikke klarer å forholde seg til at skatten ikke har det fantastisk hele tiden, de som er MITT BARN MITT BARN, hele tiden.

Å være forelder gjennom alvorlig sykdom krever ekstraordinære krefter og foreldrekompetanse. De fleste av oss slipper gudskjelov unna med å være bare sånn passe.

Det er klart det er tøft å være forelder til et barn som er alvorlig sykt, men man trenger ikke ekstraordinære krefter eller foreldrekompetanse for å sørge for adekvat medisinsk behandling for barnet sitt, altså. De aller fleste foreldre til alvorlig syke barn er helt ordinære folk, med helt gjennomsnittlige omsorgsevner, og man klarer seg greit likevel. Fordi man bare må.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 09:53   #187
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Jeg ser at jeg ikke helt klarer å forklare hva jeg mener, jeg skal se om jeg klarer å sortere litt bedre i det når jeg får fundert litt.

Og litt mal apropos og litt apropos: Jeg anbefaler denne, fra NRK, fra RASP-avdelingen på Ullevål (de som er innlagt med alvorlig spiseforstyrrelse): https://tv.nrk.no/serie/helene-sjekk...ng-1/episode-5

For mange med alvorlig psykisk syke barn (anoreksi, depresjon, angst, rus...) klarer IKKE å hjelpe barna gjennom det, tross at de er helt adekvate foreldre som ber om hjelp og skaffer barna behandling. Noen av dem havner på RASP, andre av dem dør. Og jeg mener fortsatt at det å stå i et sånt løp ikke er for de som er "kanskje innafor normalspekteret så lenge ting går på skinner, men tåler ikke ekstreme belastninger"-type foreldre.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 10:07   #188
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Men er det innafor å ikkje fortsette poliklinisk behandling når det er vilkår for utskrivelse frå sjukehus?

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 10:09   #189
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Nei, tror jeg?

Ikke sikker på om jeg forstår spørsmålet?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 10:19   #190
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nei, tror jeg?

Ikke sikker på om jeg forstår spørsmålet?

Barne- og ungdomspsykiatrisk i Drammen sende bekymringsmelding til barnevernet, fordi mor ikkje fulgte opp det tilbodet ho fekk. Ved utskriving var det nokre vilkår til oppfølging, desse avslutta mora.

Eg tenker dette er det groveste her, og at det er meir enn å ikkje klare alt når barnet har spesielle behov.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.

Sist redigert av nokon : 24-11-16 kl 12:04. Årsak: Edit: fonen min har blitt håplaus.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 10:33   #191
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg tenker dette er det groveste her, og at det er meint enn å ikkje klare alt når barnet harspesuelne behov.

Her tror jeg du må rette opp litt. "Meir enn?" ("Har spesielle behov" skjønte jeg.)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"

Sist redigert av Bluen : 24-11-16 kl 11:16.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 11:07   #192
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Barne- og ungdomspsykiatrisk i Drammen sende bekymringsmelding til barnevernet, fordi mor ikkje fulgte opp det tilbodet ho fekk. Ved utskriving var det nokre vilkår til oppfølging, desse avslutta mora.

Eg tenker dette er det groveste her, og at det er meint enn å ikkje klare alt når barnet harspesuelne behov.

Ja. Det er jeg enig i. Det er derfor jeg mener, basert på bare det vi vet og har hørt, bør dømmes for omsorgssvikt.

Jeg spekulerer likevel i, hvis dette hadde vært et friskt barn som holdt seg frisk, så hadde hun kommet seg noenlunde gjennom barne- og ungdomstid, kanskje med noen hakk og skår og litt behov for terapi.

Det var ment som svar på HVs undring over om mor har vært veldig psykisk syk (jeg gjengir sikkert ikke helt korrekt). Det er en ganske stor skala på "god forelder" fra "fjern barnet derfra straks!!", via "ikke optimalt" "passe" til "strålende". Og det som er "ikke helt optimalt" kan bli "helt krise" når utfordringene blir større enn plankekjøring.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 11:18   #193
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Ikke sant, Poly? Og i slike saker som dette tilfellet, hvor båndene mellom mor og barn blir veldig sterke fordi de lever litt sånn oss-mot-resten-av-verden, blir det jo mer sårbart enn hvis det er to foreldre og flere folk involvert.

Jeg synes også dette likner veldig på omsorgssvikt. Tenk å være alene i måneder og ikke se hvor ille det var. For man SER BMI på 8,noe, altså.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 11:26   #194
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Jeg tror heller ikke det er mulig å ikke legge merke til at en 13-åring har BMI på 8, uten at det er noe fundamentalt galt. Hva som er galt, skal jeg ikke spekulere i, men en hvilken som helst normal/frisk/fungerende forelder hadde hamret på døra til lege eller sykehus lenge før det kom så langt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 12:04   #195
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Og når man får et behandlingsopplegg fra sykehuset som, hvis jeg kvalifisert gjetter, legges frem som "dette må dere følge 100%, ellers må barnet legges inn igjen. Dette er alvorlig. Dette kan man dø av", så FØLGER man det, og om man ikke får det til (for det er helt jævlig vanskelig), så tar man mot all hjelp. Selv om det er smertefullt og ubehagelig og kan innebære at barnet skal holdes fast og sondemates (og kanskje traumatisers for livet av DET). (Se det NRK-programmet. Det kan gi litt innblikk i hvor ekstremt vond og vanskelig denne behandlingen er)


En venn av meg jobbet på legevakten før, og sa at det er påfallende mange foreldre som ikke vil/orker å holde fast et barn som skal motta nødvendig behandling, fordi det er så fælt. Dette er vel en ekstremvariant av det, i en ekstremsituasjon.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 12:10   #196
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Her tror jeg du må rette opp litt. "Meir enn?" ("Har spesielle behov" skjønte jeg.)

Riktig! Det har blitt vanskelegare å skrivne frå iPhone etter siste iOS-oppdatering.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja. Det er jeg enig i. Det er derfor jeg mener, basert på bare det vi vet og har hørt, bør dømmes for omsorgssvikt.

Jeg spekulerer likevel i, hvis dette hadde vært et friskt barn som holdt seg frisk, så hadde hun kommet seg noenlunde gjennom barne- og ungdomstid, kanskje med noen hakk og skår og litt behov for terapi.

Det var ment som svar på HVs undring over om mor har vært veldig psykisk syk (jeg gjengir sikkert ikke helt korrekt). Det er en ganske stor skala på "god forelder" fra "fjern barnet derfra straks!!", via "ikke optimalt" "passe" til "strålende". Og det som er "ikke helt optimalt" kan bli "helt krise" når utfordringene blir større enn plankekjøring.

Då er eg med! Og einig. Eg trudde du argumenterte for at vi må tåle at ikkje alle er perfekte foreldre. Og eg tenker at dette ikkje er innafor det vi kan skrive på den kontoen. Uavhengig av mors psykiske helse, er det foreldre sitt ansvar å sørge for helsehjelp til barn.

Men å spekulere i Munchausen by proxy (er ikkje det omvendt, altså å skade barnet for å få merksemd frå helsevesenet?) og liknande er det ikkje grunnlag for.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 12:15   #197
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Jeg har jobbet med barn, og da også barn med spiseforstyrrelser, og det er kjempevanskelig. Foreldrene ser sjeldent hvor alvorlig det er, fordi de velger å lukke øynene, om man kan si det på den måten. De vil gjerne ikke se hvor alvorlig det er fordi de da må se hvor tøff behandling barnet må igjennom. Jeg tror de bagatelliserer det hele for at barnet skal slippe den tøffe behandlingen, derfor er det svært viktig med innleggelse, tett behandling og et godt samarbeid. For det går jo ikke på at foreldrene ikke ser, ikke vil, ikke klarer, men fordi det er så himla tøft.

Foreldrene vet jo innerst inne akkurat hvor sykt barnet er, men det er mye lettere å overlate dette til helsevesenet og heller være mor og far. Og der jeg jobbet lot vi de være det. Og så tok vi den tøffe jobben. Da selvfølgelig i tett samarbeid. Vi lot mor og far få lov til å synes at dette er kjempetung, men vi bygget de opp slik at de klarte å fortsette dette hjemme.

Her har det jo tydeligvis skjedd noe som ikke skulle skje. Noen har feilet et sted på veien.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 12:21   #198
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.


En venn av meg jobbet på legevakten før, og sa at det er påfallende mange foreldre som ikke vil/orker å holde fast et barn som skal motta nødvendig behandling, fordi det er så fælt. Dette er vel en ekstremvariant av det, i en ekstremsituasjon.

Ja, det er traumatiserende for både barn og foreldre, :btdt: men for de aller, aller fleste så gjør man det jo likevel. Jeg har sagt flere ganger at den eneste gangen jeg virkelig har begått overgrep mot mitt eget barn, var på St. Olavs hospital, godt assistert av tre sykepleiere.

Jeg burde egentlig ikke diskutere dette, for jeg klarer ikke se vekk fra egne erfaringer, og de tilsier at jeg ikke har spesielt mye sympati for foreldre som ikke tar konsekvens av barnets sykdom og gjør det som skal til i situasjonen. Heldigvis så er de alle fleste foreldre i stand til å sørge for livsnødvendig medisinsk hjelp til barnet sitt, om de er aldri så middels omsorgspersoner.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 12:24   #199
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Heter det overgrep, forresten, eller er det bare relatert til seksualisert vold? (For det har altså aldri forekommet, må jeg nesten få presisere.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-16, 12:31   #200
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etisk - skulle man latt være?

Sympati er i grunnen irrelevant, tenker jeg. Jeg er opptatt av hvordan systemet kan bygges slik at når situasjonen gjør at "ikke optimal, men det holder vel"-omsorg går til "ikke adekvat i det hele tatt, i denne situasjonen", så skal det finnes et sikkerhetsnett for det barnet.

For de langt fleste "klarer ikke å holde barnet fast når det får sprøyte, for det er så fælt"-foreldre (som det er mange av) blir jo gudsjelov aldri satt i situasjonen "legg barnet din inn for tvangssondemating når det truer med selvmord dersom du gjør det".

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no