Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-13, 09:11   #41
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg deler Pøbelsara og legen sin skepsis. Til tross for at eg har betydeleg overvekt eg bør kvitte meg relativt raskt med med av helsemessige grunnar, vurderer eg ikkje lavkarbo. Eg vil ha eit sunt og bærekraftig kosthold, så for meg blir det å kutte ut grove kornprodukt og rotgrønnsaker uforsvarleg miljømessig. Eg trur ikkje at det å erstatte karbohydrater med fett kan vere bra for kroppen på lang sikt, heller. Personleg har eg trua på grovare, meir fiber og meir grønnsaker, mindre halvfabrikata og meir grønnsaksbasert mat frå botn av. Etter at eg la om kosten i denne retningen har eg gått ned fem kilo på 2,5 månad. Det er ikkje like raskt som lavkarbo, men det er i alle fall noko eg personleg kan leve med.



Ein spis jo mykje mindre bærekraftig mat på Lavkarbo enn andre diettar. Viss det skal vere nok mat til alle folk i heile verda, må vi spise mindre animalske produkt, ikkje meir.



For meg blir det meiningslaust å kutte ut grove kornprodukter, rotfrukter, bønner, linser og anna bærekraftig mat med kjøtt og egg, slik den globale befolknings-, mat- og resurssituajsonen er nå. I tillegg til det som går på CO2-utslepp i kjøttindustrien, har vi mengden bærekraftig mat som går med for å fore kyr, svin og kyllingar til mat- og eggindustrien. Når vi spis kjøtt av dyr fora på korn, istadenfor å spise kornet, blir 90% av energien borte på vegen, ifølge Grønn Hverdag. Å kutte ut desse matvarene er i mine auge heilt uforsvarleg etisk, både med tanke på miljø og med tanke på den totale mengda matresursar som skal fordelast på verdas befolkning. Vi må spise mindre animalske produkt, ikkje meir, viss det skal vere mat nok til alle.

Det er henta frå denne artikkelen. Her finn du og ei lang liste med oversikt over korleis det er kjøttindustrien som har finansiert mesteparten av forskninga (det som var kjend fram til 2011) som støtter opp om dietten. Eg lar meg i alle fall ikkje overbevise av studier finansiert av ein industri med så åpenbare interesser. Eg trur FHI er meir objektive.

(Og med det betviler eg ikkje skadeverknadane av dagleg inntak av store mengder sukker, som av mange blir framstilt som alternativet til lavkarbokosthold. Det er ikkje enten halvannan liter cola til dagen eller lavkarbo, som er dei to alternativa ein har).


Kjempebra innlegg, tankevekkende.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 10:16   #42
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.


Ein spis jo mykje mindre bærekraftig mat på Lavkarbo enn andre diettar. Viss det skal vere nok mat til alle folk i heile verda, må vi spise mindre animalske produkt, ikkje meir.



For meg blir det meiningslaust å kutte ut grove kornprodukter, rotfrukter, bønner, linser og anna bærekraftig mat med kjøtt og egg, slik den globale befolknings-, mat- og resurssituajsonen er nå. I tillegg til det som går på CO2-utslepp i kjøttindustrien, har vi mengden bærekraftig mat som går med for å fore kyr, svin og kyllingar til mat- og eggindustrien. Når vi spis kjøtt av dyr fora på korn, istadenfor å spise kornet, blir 90% av energien borte på vegen, ifølge Grønn Hverdag. Å kutte ut desse matvarene er i mine auge heilt uforsvarleg etisk, både med tanke på miljø og med tanke på den totale mengda matresursar som skal fordelast på verdas befolkning. Vi må spise mindre animalske produkt, ikkje meir, viss det skal vere mat nok til alle.

Det er henta frå denne artikkelen. Her finn du og ei lang liste med oversikt over korleis det er kjøttindustrien som har finansiert mesteparten av forskninga (det som var kjend fram til 2011) som støtter opp om dietten. Eg lar meg i alle fall ikkje overbevise av studier finansiert av ein industri med så åpenbare interesser. Eg trur FHI er meir objektive.

(Og med det betviler eg ikkje skadeverknadane av dagleg inntak av store mengder sukker, som av mange blir framstilt som alternativet til lavkarbokosthold. Det er ikkje enten halvannan liter cola til dagen eller lavkarbo, som er dei to alternativa ein har).

En vanlig misforståelse er at lavkarbo betyr å kutte bønner, linser, rotgrønnsaker osv. Det stemmer at man gjør det på ketolyse som er en ren slankekur som varer noen måneder. Vanlig lavkarbo inneholder alt du nevner, for noen også litt grove kornprodukter.

Man skal ikke spise mer kjøtt på lavkarbo enn på vanlig kost, selv er jeg nesten vegetarianer. Man har et like stort ansvar for å være bevisst på hvor maten kommer fra som før man legger om og å strebe etter å spise bærekraftig mat gjelder alle. Dessverre finner man bevisstløse folk overalt og det er nok ikke slik at dette bar gjelder lavkarboerne. At noen står frem og har slanket seg 100 kg på egg og bacon så betyr jo ikke det at alle er slik, langt ifra.

Kortreist mat, økologisk mat og å utnytte maten fullt ut og kaste mindre gjelder for oss alle.

Jeg erfarer at folk som ser hva jeg (og mange andre "normale" lavkarbere) spiser så blir de overrasket, det er jo helt vanlig mat.

Hver og en må spise den maten som er riktig for sin kropp, det er ingen riktig eller gal vei. Det viktigste er kunnskap om hva man gjør og putter i kroppen.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 10:27   #43
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.772
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo

Er det så mange av de som lever på egg, bacon og fløte da?

Jeg spiste typisk litt omelett til frokost, salat til lunch, en kyllingfilet, fiskefilet eller kanskje en suppe til middag. Tilbehør var grønnsaker som var woket eller moset. I tillegg bakte jeg knekkebrød selv. Om jeg hadde hatt en brødskive sammen med omeletten eller egget til frokost, og laget potetmos i stedet for blomkålmos til middagen, hadde ingen tenkt over at jeg spiste annerledes tror jeg, de fleste la ikke merke til noe nå heller. Den største forskjellen var at det var null rom for snop, og det blir vel aldri hverken feil eller forurensende.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 10:39   #44
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lavkarbo

Nei, bacon er festmat i lavkarboverdenen min, jeg spiser jo lavkarbo selv om jeg tyner kaloriinntaket akkurat nå.

Vitenskapelige studier i favør av lavkarbo:
http://www.kostdoktorn.se/vetenskap

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 11:00   #45
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lavkarbo

Det er viktig å være klar over at begrepet lavkarbo favner mye. Det mange tenker når de hører begrepet lavkarbo, er lchf, men lavkarbo er mye mer enn det. Selv de som nå har begynt å snakke om grovkarbo snakker jo egentlig om lavkarbo, de har bare byttet ut begrepet fordi det er blitt belastende. Halverer man inntaket av karbohydrater i forhold til det myndighetene anbefaler, spiser man lavkarbo, men man er fortsatt langt unna lchf. Det er først når man kutter karbohydratene nesten helt, dvs til ca 5% at totalt energiinntak, at man kan tillate seg å spise "ubegrenset" med fett.

Lavkarbo for meg betyr i første omgang å bytte ut poteter med brokolli, bytte ut nudler med brokolli, bytte ut pasta og ris med grønnsaker, samt spise mer bønner. Det betyr å bytte ut "vanlig" grovbrød med hjemmebakt lavkarbobrød. Det betyr å bytte ut brødlunsjen min med en blandet salat. Litt mer omelett lager jeg også, som spises med grønnsaker til. Det betyr å lage mesteparten av maten fra bunnen av. Det betyr også at jeg ikke er redd for å tilsette fløte, creme fraiche etc. i suppene jeg lager. Det betyr å spise mer nøtter enn før, spesielt i tilfeller der jeg får lyst til å småspise. Og så betyr det å spise minimalt med godteri og sterkt begrense kakespising i forhold til det jeg gjorde tidligere.

Det blir lite karbohydrater til vanlig på dette kostholdet, men høres dette så usunt og farlig ut? Er fråtsing i grønnsaker, samt en liten økning i fettinntak, så ille?

I henhold til kostholdsanbefalningene som sier at man skal spise 50-60% karbohydrater sier det seg selv at når man kutter drastisk i karbohydratene øker andelen fett, selv i tilfeller der man ikke en gang spiser mer fett enn før. Men for at energiinntaket ikke skal bli for lavt, må man øke fettinntaket litt i forhold til tidligere. Slik er det bare.

Når det gjelder lavkarbo må man bare bestemme seg for hvem man vil tro på. Jeg var litt i tvil til å begynne med jeg også, på grunn av den massive skepsisen blant enkelte, men jeg merker jo hva dette kostholdet gjør med meg. Jeg har derfor valgt å tro på de som anbefaler kostholdet. Det høres helt logisk ut for meg at et kosthold med redusert inntak av karbohydrater er bedre for kroppen. Jeg har også sett flere eksempler på at såkalte fagfolk som er negative til kostholdet, faktisk ikke vet hva de snakker om da de kommer med feilinformasjon, og det gjør meg skeptisk. Jeg har også stor tro på at et kosthold som er mer likt det vi spiste i "tidenes morgen" er mer tilpasset kroppen vår enn all den foredlede maten vi spiser i dag.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 12:41   #46
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarbo

Rune Blomhoff har ledet arbeidsgruppa som har oppsummert verdens forskning på matvarer og helseeffekter, og samlet det i en foreløpig kostrådsrapport, og 13 kostråd til den friske norske befolkningen. Ifølge rapporten som nå er offentliggjort for innspill, er det usannsynlig at totalt inntak fett øker risikoen for hjerte og karsykdommer. Likevel anbefaler de foreløpige rådene å begrense mettet fett, og det totale inntaket av fett i kosten.

Det er fremdeles grunn til å begrense mettet fett selv om forskningen tyder på at det i seg selv ikke gir hjerte- og karsykdommer, mener Blomhoff. Han begrunner dette blant annet med at matvarer med mye fett ofte inneholder mye energi. - Matvarer med høy energitetthet øker risiko for overvekt og fedme.


Dette fant jeg her.

Slik jeg forstår det så anbefaler helsedirektoratet fortsatt at vi skal begrense fett i kosten, men altså ikke pga hjerte/kar sykdommer. Rådet består, men begrunnelsen er endret. Fett er energitett og kan gi fedme, derfor bør det begrenses. Det er ikke så enkelt som at fett gir økt kolesterol og økt kolesterol gir hjerte/karsykdom.

Det snakkes såvidt om ulike typer fett som kan være mer eller mindre bra for oss. Industrielt fremstilt transfett er vel eksempel på noe vi bør holde oss unna, selv om det ikke er nevnt spesifikt i artikkelen.

  Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 12:44   #47
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarbo

Man skulle dermed tro at det ikke skulle være noe problem for mange å ha et høyere fettinntak så lenge de opplever å gå ned i vekt og ikke opp.

  Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 12:52   #48
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarbo

Det virker som det er langt mindre skepsis mot lavkarbo i Sverige enn her. Der skal sykehus nå kunne begynne å servere lavkarbokost til innlagte pasienter som ønsker det av "medisinske årsaker."

Kalmar landsting vara på väg att bli först med att servera LCHF-mat på sina sjukhus. Efter klagomål från en patient med typ-1 diabetes (som fick svårkontrollerat blodsocker av sjukhusmaten) så kom ett potentiellt mycket viktigt svar. Landstinget – som har som målsättning att servera Sveriges bästa sjukhusmat – meddelar att patienter inlagda på sjukhus som av ”medicinska skäl” önskar strikt lågkolhydratkost ska kunna beställa det!

Fant det her.

  Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 13:53   #49
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Viss det skal vere nok mat til alle folk i heile verda, må vi spise mindre animalske produkt, ikkje meir.
...
I tillegg til det som går på CO2-utslepp i kjøttindustrien, har vi mengden bærekraftig mat som går med for å fore kyr, svin og kyllingar til mat- og eggindustrien. Når vi spis kjøtt av dyr fora på korn, istadenfor å spise kornet, blir 90% av energien borte på vegen, ifølge Grønn Hverdag.
...
Det er henta frå denne artikkelen. Her finn du og ei lang liste med oversikt over korleis det er kjøttindustrien som har finansiert mesteparten av forskninga (det som var kjend fram til 2011) som støtter opp om dietten. Eg lar meg i alle fall ikkje overbevise av studier finansiert av ein industri med så åpenbare interesser. Eg trur FHI er meir objektive.


På samme måte som kjøttvareindustri finansierer forskning som de håper vil gavne dem så gjelder akkurat det samme for kornvareindustri.

Klipper litt fra en kronikk i Ytring som jeg synes var fin:

Noreg er eit grasland. Berre tre prosent av arealet vårt kan nyttast til åkerproduksjon, medan heile 39 prosent er klassifisert som open fastmark – fjell, vidder og andre område med lav vegetasjon. Dette vert ofte nytta som argument for å ete kjøt i Noreg: Vi har lite plass å dyrke grønsaker, frukt og bær på, men store areal kor drøvtyggjarane våre kan gjere om gras, lyng og kratt til menneskemat. Vi har hardføre rasar av ku og sau som finn vegen opp bratte bakkar og set godt med pels til vinteren. Dyr med fordøyingssystem som er skapt for tunge karbohydrat.

Likevel et vi stort sett kjøt som aldri har sett eit grasstrå. Fjørfe (i hovudsak slaktekylling) og svinekjøt utgjer 72,3 prosent av kjøttkonsumet i Noreg i 2011. Kyllingforbruket er meir enn dobla på 15 år. Fôret gris og kylling omset til kjøt kjem så og sei berre frå innkjøpte åkervekstar; korn og soyabønner vi fint kunne ete som dei var. Produkta har inga tilknyting til garden, og bonden vert redusert til ein omformar av vegetabilsk til animalsk protein.


Kyr, geit og sau kan ikkje konkurrere med gris og kylling på verken tilveksthastigheit eller metanutslepp, men dei kan ete seg mette på røsslyng og fjellbjørk heile sommaren slik at vi kan sette poteter og plante kål i åkeren. Slik skundar dei seg passe sakte mellom jord og bord utan å gå i vegen for verken eplehagar eller solbærfelt. Men desse dyra er ikkje produktive nok. Så lenge kraftfôrprisen er låg, arbeidstimane dyre og kosthaldsråda hyller kvitt kjøt vert botnlinja fort raud for norske drøvtyggjarar.


Til slutt, før du les vidare, lukk auga og tipp kor stor del av den globale matproduksjonen som kryssar landegrenser. Klar? Ok. Svaret er ti prosent. Trass i multinasjonal agroindustri, landgrabbing, komparative føremon, handelsorganisasjonar og tollrestriksjonar – småskalajordbruket står for 80 prosent av matproduksjonen på planeten. Sjølv om vi sym i pengar her i nord kan vi ikkje lene oss på verdsmarknaden og forvente at den skal gjere oss mette. Vi har eit ansvar for å forsyne oss sjølv med mat, og norske gardar er eit riktig og viktig innslag i dette biletet.

  Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 23:45   #50
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo

Datt ut av denne tråden for lenge siden jeg..
Den sporet litt av.

Flott med forskjellige meninger og råd.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-13, 01:06   #51
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lavkarbo

Jeg økte fettinntaket mitt betydelig da jeg la om til LCHF, og fikk BEDRE resultater på blodprøver, bl.a. på kolesterol. Jeg tar jevnlig blodprøver siden jeg må spise ganske ketogent, og de blir bare bedre og bedre. Good enough for me.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no