Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Beste melkefri "fløte" til matlaging

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-15, 15:01   #1
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Beste melkefri "fløte" til matlaging

Vi er over på relativt melkefritt kosthold til 11-åringen igjen. Vi har funnet erstatninger for mye, men hva er den beste fløteerstatningen? I går brukte vi en havrefløte fra Oatly til fiskesuppe, men synes ikke konsistensen i suppa ble helt bra. Den klumpet seg etter at den var ferdig. Hvilken synes dere er best?

I tillegg lurer han på om det finnes en erstatning for ost som er god i kald tilstand, altså ikke smeltet. Til taco o.l. Har funnet en cheddar som er god til toast og ostesmørbrød, men han savner ost til taco.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 15:45   #2
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beste melkefri "fløte" til matlaging

Det er en ost de selger på Rema 100 (og på noen Coop butikker)....jeg husker ikke hva den heter, men kan finne ut av det. Den er visst god, men ganske dyr.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 16:36   #3
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beste melkefri "fløte" til matlaging

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Det er en ost de selger på Rema 100 (og på noen Coop butikker)....jeg husker ikke hva den heter, men kan finne ut av det. Den er visst god, men ganske dyr.

Dyr bryr vi oss ikke om bare det er en ost han kan spise Vi har nemlig en avtale på at om han holder seg melkefritt resten av uka kan han spise en liten sjokolade på lørdag

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 17:15   #4
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beste melkefri "fløte" til matlaging

Ang. fløte så vet jeg ikke for jeg bruker stort sett bare kokosmelk på boks.
Violife har ok ost. Beste jeg har smakt til nå.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 17:28   #5
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Beste melkefri "fløte" til matlaging

Lite tips til sjokolade http://www.iherb.com/Enjoy-Life-Food...-oz-32-g/32777

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 17:54   #6
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.836
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beste melkefri "fløte" til matlaging

Er det slik at han ikke kan spise melkeprodukter overhodet, eller gjelder det kun kumelk? Det finnes jo flere typer ost laget av andre typer melk så da kan man gå i ostedisken og spørre dem hva de anbefaler.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 18:47   #7
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beste melkefri "fløte" til matlaging

Har sett Wilmersburger anbefalt til taco o.l., det er nok den Taien snakker om som de blant annet har på Rema. Har ikke prøvd den selv. Til matlaging synes jeg Oatly har funket bra, men har ofte hatt det oppi helt til slutt og bare latt det koke raskt opp. Vet at mange synes soyafløte fungerer bedre, jeg er ikke så glad i smaken, men i mat med mye smak merkes den sikkert ikke.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 21:07   #8
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beste melkefri "fløte" til matlaging

Ja, Wilmersburger var det!
Den er visst veldig god. Mine venner bruker bare den, fordi den heller ikke inneholder soya (som flere erstatningsprodukter inneholder). De bruker den til taco, pizza, ostesmørbrød osv. Rett og slett alle de steder du normalt ville bruke ost. Både kald og varm.
Venninnen min sa at det var billigere å bestille den på nett, og at en da kunne få tak i revet ost også.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 21:42   #9
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beste melkefri "fløte" til matlaging

Violife inneholder heller ikke soya. En av grunnene til at jeg liker den.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 22:14   #10
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beste melkefri "fløte" til matlaging

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Violife inneholder heller ikke soya. En av grunnene til at jeg liker den.

Men den tror jeg ikke vi får tak i her? Eller?

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 22:16   #11
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beste melkefri "fløte" til matlaging

Jeg foretrekker Oatly matfløte. Tror du må ha vært uheldig om det klumpet seg, det har jeg ikke opplevd.

Vi bruker også wilmersburger kald, den selges ofte på Meny.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 22:21   #12
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beste melkefri "fløte" til matlaging

Jeg foretrekker også Oatly sin, men bruker tidvis GoGreen sin også. Den er fyldigere og jeg har ikke opplevd at den klumper seg. Hva angår ost fra andre pattedyr reagerer ofte melkeallergikere på dem óg.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 22:22   #13
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beste melkefri "fløte" til matlaging

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Jeg foretrekker også Oatly sin, men bruker tidvis GoGreen sin også. Den er fyldigere og jeg har ikke opplevd at den klumper seg. Hva angår ost fra andre pattedyr reagerer ofte melkeallergikere på dem óg.

Våre nærmeste venner er allergiske og deres sønn er VELDIG allergisk, men de tåler Wilmersburger helt flott!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 22:32   #14
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beste melkefri "fløte" til matlaging

Jeg kan egentlig ikke så mye om det lengre, men på den tiden jeg jobbet på Voksentoppen senter for astma og allergi var det Odense Erlet som gjaldt når det var snakk om fløteerstatning.

Men det er jo en stund siden jeg jobbet der, og jeg tar definitivt høyde for at det nå er kommet produkter som er bedre på markedet.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 22:34   #15
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beste melkefri "fløte" til matlaging

Ja, Wilmersburg er vegansk. Den tåler vi óg. Det var et svar til en annen som foreslo ost fra andre dyr enn kuer.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-15, 22:42   #16
Penelope
Superaktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 473
Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Sv: Beste melkefri "fløte" til matlaging

Vi bruker Oatly havrefløte til all matlaging som erstatning for fløte og melk (Sper ut med vann som erstatning for melk).

Når det gjelder ost til pizza etc. er bøffel-mozarella også et alternativ.

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-15, 00:41   #17
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beste melkefri "fløte" til matlaging

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Er det slik at han ikke kan spise melkeprodukter overhodet, eller gjelder det kun kumelk? Det finnes jo flere typer ost laget av andre typer melk så da kan man gå i ostedisken og spørre dem hva de anbefaler.

Det vet jeg faktisk ikke, det er melkeprotein han reagerer på.

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Har sett Wilmersburger anbefalt til taco o.l., det er nok den Taien snakker om som de blant annet har på Rema. Har ikke prøvd den selv. Til matlaging synes jeg Oatly har funket bra, men har ofte hatt det oppi helt til slutt og bare latt det koke raskt opp. Vet at mange synes soyafløte fungerer bedre, jeg er ikke så glad i smaken, men i mat med mye smak merkes den sikkert ikke.

Da skal jeg lete etter Wilmersburger, bruker den å ligge sammen med annen ost i kjøledisken?

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Jeg foretrekker Oatly matfløte. Tror du må ha vært uheldig om det klumpet seg, det har jeg ikke opplevd.

Vi bruker også wilmersburger kald, den selges ofte på Meny.

Meny har vi ikke, men skal sjekke på Mega.

Opprinnelig lagt inn av Penelope, her.

Vi bruker Oatly havrefløte til all matlaging som erstatning for fløte og melk (Sper ut med vann som erstatning for melk).

Når det gjelder ost til pizza etc. er bøffel-mozarella også et alternativ.

Han har funnet en som fungerer bra til smelting, en Cheddartype.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-15, 00:48   #18
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beste melkefri "fløte" til matlaging

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Men den tror jeg ikke vi får tak i her? Eller?

Uhm, aner ikke. Spør Dixie. Hun vet garantert!

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-15, 01:02   #19
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beste melkefri "fløte" til matlaging

Oj, en cheddartype uten melkeprotein? Men det er kanskje soya i den da?
Ungen her liker ikke wilmersburger. Hun syns den er for skarp. Men i Sverige selger de en kokos-basert ost, husker ikke helt, mener den heter noe a la "jeezly"-ish, og den er veldig mild og god. Kjøpte på hypermat.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-15, 01:58   #20
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beste melkefri "fløte" til matlaging

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Oj, en cheddartype uten melkeprotein? Men det er kanskje soya i den da?
Ungen her liker ikke wilmersburger. Hun syns den er for skarp. Men i Sverige selger de en kokos-basert ost, husker ikke helt, mener den heter noe a la "jeezly"-ish, og den er veldig mild og god. Kjøpte på hypermat.

Den er nok soyabasert ja.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no