Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Ketogenbarn i bhg

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-09, 20:54   #41
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Teamor har mange gode innspill her. Enn sånn type diett krever ressursterke foreldre som ikke gir opp. Uansett hvor du henvender deg så vil ikke personer forstå hva du snakker om. Du må alltid regne med å måtte forklare nøye hvordan situasjonen deres er. Min datter har alltid hatt en ekstra ressurs i barnehagen og vi fikk barnehageplass med første prioritering selv om hovedopptaket var over. Vi flyttet til Oslo juli 2003 og søkte da om plass. På mirakuløst hvis så klarte de å finne plass til henne slik at hun begynte i barnehagen i august 03. Vi startet barnehageåret med å kalle inn Senteret for sjelde diagnoser (SSD), helsestasjon, fastlege og PPT i tilfelle vi skulle trenge deres hjelp senere. I tillegg var styrer og avd.ledere på alle avdelingene til stede. En slik diett er noe hele barnehagen må vite om da det har så store konsekvenser hvis noe blir gjort feil.
Og så klart dere har krav på 1.prioritering i barnehage. Dere har da mer behov for barnehage enn mange andre. Både pga av avlastning og pga av at dietten bør tas hand om av kompetente personer mens dere er på jobb/skole.
Vi som foreldre lærte opp personellet selv i utregning og veiing. Barnehagen forstod selv at dette er noe som ville kreve mer enn vanlig og søkte selv om ekstra ressurser. En barnehage er bare fornøyd med å få flere personer å spille på.

Her må du bare stå på for å få hjelp, det er ingenting som kommer gratis. Du må jobbe hardt for å få det du har krav på. Etter 6,5 år har vi enda ikke kommet i mål med alt. Nå holder vi på å søke avlastning, krangler med både Nav om hjelpestønad (dette har dere sannsynligvis krav på dere også) og hjelpemiddelsentralen. Vær OBS på at det er du som sitter på kunnskapen, ikke NAV eller noen andre. Og det er dere som foreldre som må sørge for å få ting gjort.

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 20:57   #42
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Opprinnelig lagt inn av dollypopp, her.

Ja det er sant.
Får høre med legen igjen i morgen.
Takk for hjelpen alle sammen.
Blir helt forvirra av alt papirarbeidet ol som følger med dette jeg.

Bare ta kontakt hvis du lurer på noe. Jeg sitter oppi mye av dette akkurat nå fordi vi strever litt med SFO og ressurser der.

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 21:27   #43
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Opprinnelig lagt inn av dollypopp, her.

Nav har ikke akkurat kunnskap nei.Vet du hva jeg fikk til svar da jeg sa at de var nødt til å få fart på søknaden om dekning til morsmelkerstatiningen hennes?"du får slenge en grandis i ovnene så lenge".....er det mulig å si sånt da?Holdt på å slå ned fyren jeg..

Vi har krav på både hjelpestønad og grunnstønad,legen skal fylle ut papirene med oss og sosionomen i morgen.
Søknaden til hjelpemiddelsentralen skrev jeg under på 11.november og i går fikk jeg bekreftelse på at de hadde mottatt den...
Enn så lenge funker den vekten vi har,men den er i hele gram og hun skal helst ha en med desimal.

Jeg er heldigvis flink til å mase,men tenk på de som ikke har foreldre som står på...er barna det går ut over.
Hadde jeg ikke mast hadde jenta vår vært hjerneskadet nå.
Jeg fikk beskjed om at hun bare drømte da jeg tok henne med til riksen etter de første anfallene.
Skulle gjerne dratt tilbake og fortalt de hvor alvorlig sykdommen hennes er.

Dette er helt hårreisende! Du burde absolutt klage på den behandlingen du har fått. Hva i all verden er det folk kan lire av seg å si?

Når det gjelder vekt så er det store problemer med hjelpemiddelsentralen. Hvertfall i Oslo. Det har vært et vedtak hos Nav sentralt hvor vekter ikke lenger er definert som hjelpemidler, men som behandlingsmidler. Dette gjør at de ikke lenger dekker dette. Vi har flere vekter, vi har en lommevekt som måler i desimal. Denne kan vi ha med oss på tur. Vi hadde to slike men den ene har blitt ødelagt. Hvis denne her konker ut så sliter vi skikkelig. Da må vi eventuellt kjøpe vekt hos Landgraff og Flintab selv. Lommevekten koster 1400 og kjøkkenvekten som vi skal ha koster nesten 6000. Åhh får lyst til å bare grine når jeg tenker på hvor vanskelig systemet skal være for oss som trenger hjelp.

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 21:34   #44
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Godt at du er klar for å ta kampen, man trenger å få andres erfaringer for å få motivasjon nok. Tenker jeg skal krangle litt med hjelpemiddelsentralen selv i morgen jeg. Jeg har egentlig bare lyst til å droppe det, er ikke helt klar for kampen, men kan liksom ikke det heller.

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-12, 22:09   #45
oddrun74
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 3
oddrun74 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Hei. Jeg ha nettopp fått denne diagnosen på min sønn etter 2 år med masing på leger. Lurer litt på hvordan det går med ditt barn etter start på diett og med barnehage. Vi skal på opplæring neste uke. Er veldig spent.

oddrun74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-13, 21:49   #46
3barnsmor
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 3
3barnsmor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Hei!ser dette innlegget er gammelt men prøver å skrive her. Ser at to av dere har barn med ketogen diett. Datteren min har vært under utredning siden hun var 4mnd og er nå 16mnd. De har trodd henne har cp men nå mener de hun kan ha glut1deficiency syndrom.hun har for lavt sukker i benmargsprøven og nå tester de genet. Hadde vært fint å snakke med andre som har barn med denne sykdommen.

3barnsmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no