Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Godbiter i Finnmark

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-15, 21:30   #21
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godbiter i Finnmark

Vi har også lurt litt på telt, for Nord-Norge er jo perfekt for villcamping, men vi har ikke bestemt oss enda.

Hva ville du valgt av Karasjok og Kautokeino, Isprinsessen?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-15, 21:35   #22
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Godbiter i Finnmark

Jeg ville valgt Kautokeino tror jeg, men Karasjok er ikke så langt unna Lakselv om dere skal kjøre fra Honningsvåg og inn Porsangerfjorden.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-15, 23:23   #23
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godbiter i Finnmark

Dere svipper fint innom begge steder, både Karasjok og Kautokeino. Nabobygder.
Juhls Silvergallery i Kautokeino er et must, ja.

Når er det myggsesong, forresten? Juni?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-15, 10:40   #24
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Godbiter i Finnmark

Hvis dere går for å dra videre med Hurtigruta til Kirkenes, vil jeg anbefale både Grense Jakobselv, Pasvikdalen og ikke minst en tur nedom Bugøynes. Da har dere fylt dagen i Sør-Varanger, og det er muligheter for overnatting på Bugøynes før dere reiser videre.

http://www.visitnorway.com/no/reisem...tveg-varanger/

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-15, 10:49   #25
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godbiter i Finnmark

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Dere svipper fint innom begge steder, både Karasjok og Kautokeino. Nabobygder.

Og som en kommentar til dette: merk deg at finnmarkinger har en helt annen avstandsforståelse enn østlendinger har. "Like borti der" kan godt innebære en times kjøring.

Jeg har vært i Finnmark en rekke ganger. Naturen er fantastisk, men at ting utover det ofte er relativt fort gjort.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-15, 12:11   #26
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godbiter i Finnmark

En times kjøring ER jo "like borti der", da.

:østlending:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-15, 12:13   #27
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godbiter i Finnmark

Opprinnelig lagt inn av Engasjert, her.

Hvis dere går for å dra videre med Hurtigruta til Kirkenes, vil jeg anbefale både Grense Jakobselv, Pasvikdalen og ikke minst en tur nedom Bugøynes. Da har dere fylt dagen i Sør-Varanger, og det er muligheter for overnatting på Bugøynes før dere reiser videre.

http://www.visitnorway.com/no/reisem...tveg-varanger/

Jeg har mer og mer lyst til å ta den avstikkeren, for det er veldig mye å se der.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-15, 12:14   #28
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godbiter i Finnmark

Din flisespikker.

De fleste fra det sentrale Østlandet vil ikke kalle en times kjøring "like borti der". Hvis du kjører i en time fra min hjemby, har du passert 4 ordentlige byer og har kommet deg til Oslos forsteder på en time.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-15, 12:16   #29
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godbiter i Finnmark

Viktig tips, Tjorven. Vi var på besøk hos venner i Australia. Da vist det seg at en liten kjøretur til stranda, var 2-3 timer i bil.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-15, 12:56   #30
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Godbiter i Finnmark

Jeg er oppvokst i Vardø og hadde selv ikke vært der på årevis før i sommer. Byen var mye mer sjarmerende enn jeg husket. Vill natur, lita bygd, pøbelkunst på slitne hus, festinga, heksemonument, masse måsereir overalt og mye annet å se på. Ganske eksotisk, med andre ord. Her er noen bilder fra da jeg og ungene var turister i hjembydga i sommer. Faktisk i juli. I juli er det også pomorfestival som var veldig koselig.


https://www.facebook.com/media/set/?
set=a.10154413441945529.1073741848.892570528&type= 1&l=84c47aae62


Jeg anbefaler også en kjøretur ut til Hamningberg hvis man først er på de kanter. Der er det veldig flott natur.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-15, 21:29   #31
Veritas
Det norske
 
Veritas sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 1.536
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Godbiter i Finnmark

Mens dere er på Nordkapp, ta gjerne en avstikker ned til Skarsvåg og gå stien over fjellet til Kirkeporten (20 min.). Vakkert!


__________________
04 ~ 07
Veritas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-15, 18:04   #32
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Godbiter i Finnmark

Hvordan ble turen deres?

Jeg har akkurat vært i Kirkenes i forbindelse med Kirkenes-dagene og slektstreff, har masse familie der, og merker at jeg er langt fra ferdig med Finnmark etter den turen jeg var på nå - skal så definitivt tilbake neste år (Kirkenes) og forhåpentligvis få med oss en haug på en familietur også (dro uten barn denne gang) mm. Kanskje du har noen tips nå, til hva som er verdt å få med seg. Jeg har fått mange anbefalinger av familien selvsagt, men det gjelder særs Sør-Varanger, og det er jo alltids noe de ikke har tenkt på.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-15, 18:11   #33
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Godbiter i Finnmark

Forøvrig var det en opplevelse å stoppe på Neiden Fjellstue for å spise realt god og hjemmeskavet lappebiff. Det skal gjentas!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-15, 18:23   #34
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godbiter i Finnmark

Turen ble helt magisk bra. Vi fikk sett Magerøya/Nordkapp (inkl. Kirkeporten), rein, fantastisk natur, Alta, Kautokeino, store mygg og store vidder.

Øst-Finnmark må vente til en annen gang, men jeg er helt sikker på at vi kommer til å reise nordover igjen.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-15, 19:09   #35
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Godbiter i Finnmark

Så flott! Dessverre at man ikke kan oppleve alt på en gang altså, men jeg er forelsket i det jeg har sett til nå. Rart med det, har aldri vært så langt nordover før, men allikevel har jeg en stor tilhørighet da min mor er fra Sør-Varanger og det har vært utrolig kjekt å endelig se/oppleve en del av alt det jeg har hørt om gjennom hele oppveksten. Ikke minst treffe enda flere fra en utrolig varm og vennlig familie som tar imot med åpne armer og er glad i deg "bare fordi".

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-15, 19:40   #36
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godbiter i Finnmark

Så fint å ha en koselig slekt å besøke!

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
ferie, finnmark


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no