Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-12-06, 14:46   #21
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Takk canisa. Jeg har skrevet den oppskriften ut, men hvor mye en er skvett fløte? 1 dl, en ts, ? Jeg har forresten ikke stavmikser.

1 dl kanskje? Jeg måler ikke opp. Før jeg kjøpte stavmikseren brukte jeg vanlig "stamper".

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-06, 12:22   #22
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

...Neste gang skal jeg ha i gulrot og koke alt ekstra lenge...

Husk bare at hvis du koker for lenge, forsvinner mye av smaken.

Selv bruker jeg så lite kokevann som mulig, kutter kålrot, litt gulrot og en potet (for konsistens) i ca. 2 x 2 cm terninger og koker møre - ca. 15 min.

Så moser jeg alt sammen med mye smør, en del ferskmalt muskatnøtt og godt med salt og nykvernet pepper; mindre salt dersom jeg har kraft eller sjy fra kjøtt eller fisk. Har jeg ikke noe av dette, bruker jeg litt av kokevannet.

Dersom du klarer å bruke godt med smør og krydderier og i tillegg smaker underveis, blir resultatet bra til slutt.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 12:01   #23
Misty
Håpefull eller håpløs....
 
Misty sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
Innlegg: 778
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Jeg koker 2 mellomstore kålroter og 2 gulrøtter møre, og moser dem med stavmikseren. Tilsetter en skvett fløte og krydrer med salt og pepper. Den blir knallgod!

Du gjør det på samme måte som meg, ikke rart den er god

__________________
Is`s nice to be important, but it`s more important to be nice...
(gutta mine, 03 og 05 )
Misty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 12:24   #24
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Hei

Jeg deler opp kålen i små biter og koker den godt.

Lager TYKK hvit saus av ca 5 dl melk, med godt med muskat.

deler opp kålrota med gaffel, så den ikke blir for finhakket og blander sammen med sausen, smaker etter med salt og pepper.

Bruker bare sausen så kålen blir "smurt".

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 12:45   #25
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Hei

Jeg deler opp kålen i små biter og koker den godt.

Lager TYKK hvit saus av ca 5 dl melk, med godt med muskat.

deler opp kålrota med gaffel, så den ikke blir for finhakket og blander sammen med sausen, smaker etter med salt og pepper.

Bruker bare sausen så kålen blir "smurt".

Er ikke dette mer kålstuing?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 15:42   #26
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg koker kålrabien i biter sammen med et par poteter og en gulrot i biter. Når alt er mørt, heller jeg av vannet og moser det godt med "stapper". Så har jeg i en stor klatt smør, fløte, salt og nymalt pepper og moser enda litt mer. Jeg syns den blir veldig god. Er ikke så veldig glad i den typen som lages med hvit saus.

Denne ligner veldig på min oppskrift. Den er helt nydelig.


Sist redigert av Frost : 29-12-06 kl 16:38.
Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 15:50   #27
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Himmel, jeg er dårlig på matlaging!

Det første jeg tenkte når jeg så overskriften på tråden var "Jøss! Kan man lage slikt selv?"



Men det ser jo ikke så himla vanskelig ut da...Kanskje jeg får tyvlåne en oppskrift jeg og...?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 21:58   #28
Ceridal
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 30
Ceridal har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg koker kålrabien i biter sammen med et par poteter og en gulrot i biter. Når alt er mørt, heller jeg av vannet og moser det godt med "stapper". Så har jeg i en stor klatt smør, fløte, salt og nymalt pepper og moser enda litt mer. Jeg syns den blir veldig god. Er ikke så veldig glad i den typen som lages med hvit saus.

Slik lager jeg den også. Syns den blir best slik.

Ceridal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 09:29   #29
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

1 svær kålrot
2 små gulrøtter
1 potet

kokes, og moses for hånd, med litt av kokevannet.

En klatt meierismør, salt, pepper og revet muskatnøtt.
Fløteslump.

Den blir god!

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 10:50   #30
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Kålrot OG gulrot, smør, fløte, pepper, salt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 11:19   #31
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

jeg lager ved hjelp av Toro.....

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 15:09   #32
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Kålrot OG gulrot, smør, fløte, pepper, salt.


Du bruker ikke pinnekjøttkraft altså, når du skal ha kålrotstappe til pinnekjøtt?

Og hvor mye gulrot bruker du? Hva stamper du med?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 15:16   #33
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

En stykk amo-mann!

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 15:24   #34
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Er ikke dette mer kålstuing?


Nei, det er mer Kålrabistappe!!!

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 15:26   #35
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

En stykk amo-mann!

Har du ham i stappa da eller?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-06, 15:33   #36
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Har du ham i stappa da eller?

Tja, kanskje det hadde gått. Han godtar ikke Toro sin, så da må han lage selv.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-06, 17:56   #37
Gulla
Superduperaktiv
 
Gulla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 579
Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Jeg moser med gaffel, liker at den er litt grov i konsistensen. Og blander med tynn, hvit saus spedd med melk og kokekraft. Ellers temmelig likt som alle andre i forhold til ingrediensene. (salt, pepper, sjy, gulrot..)

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 08:20   #38
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg koker kålrabien i biter sammen med et par poteter og en gulrot i biter. Når alt er mørt, heller jeg av vannet og moser det godt med "stapper". Så har jeg i en stor klatt smør, fløte, salt og nymalt pepper og moser enda litt mer. Jeg syns den blir veldig god. Er ikke så veldig glad i den typen som lages med hvit saus.

Eg trur denne må vere det eg skal prøve i dag. Så dytte den opp for å finne dne igjen seinare.

Mim, korfor bruke ikkje du potet? Er det en grunn liksom?

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 08:20   #39
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Du bruker ikke pinnekjøttkraft altså, når du skal ha kålrotstappe til pinnekjøtt?

Og hvor mye gulrot bruker du? Hva stamper du med?

Mim!!

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 10:45   #40
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg oppskrift på DIN kålrabistappe!

Jeg bruker:

kålrabi
1-2 poteter
margarin
salt
pepper
fløte

Kjempegod.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no