Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-09, 13:22   #41
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Selvsagt kan du det, bare du tåler å få motsvar fra de som mener man dør uten melk. Ingen av oss her i huset drikker noe særlig med melk (vi voksne drikker det aldri, jeg takler det ikke). Jeg og mannen har ikke drukket melk siden vi gikk på barneskolen. Yngstemann her er nettopp avvent NAN og drikker litt helmelk men ikke mye. Det går mest i andre melkeprodukter. Tror neppe noen vil kalle noen av oss for underernærte eller feilernærte.

Jeg synes forresten melkehysteriet i Norge er litt morsomt.


Det var vel totalen i kombi med den andre tråden min som får meg til å tvile.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:25   #42
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Og jeg føler at jeg plutselig ikke kan starte tråder med spørsmål og bekymring lenger her på FP. Jeg trodde det var en grei ting å gjøre på et forum, men mulig jeg har tatt feil? Siden jeg samtidig har startet en føflekktråd også.

Det er klart det er greit at du starter sånne tråder. Det er absolutt det som er mye av poenget med forumet - det å kunne be om tips og erfaringer fra andre.

Men da må det jo også være greit om noen da råder deg til f.eks. å gå til lege? Eller å gjøre noe annet enn du i utgangspunktet hadde tenkt? Det er jo alltid sånn at starter man en tråd, så lever den sitt eget liv - selv om man i utgangspunktet bare ville fortelle om noe, kan det tenkes at folk begynner å debattere det man sier, og lufter man bekymringer, kan det tenkes at folk kommer med råd. Du synes vel det er greit med råd, gjør du ikke? Siden du spør etter dem?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:25   #43
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Du kan selvsagt legge ut spørsmål på FP, det var da voldsomt til overdramatisering. Men du må forvente at du får tilsvar når du spør om ting som dette, her får du mer enn bare pjuskesvar.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:27   #44
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Oatley havremelk bruker vi som erstatning for vanlig melk. Den er tilsatt kalsium.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:31   #45
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Og uten å gå inn i den "alle trenger melk!" - "nei, ingen trenger melk!"-debatten, så er det jo et poeng at dersom en unge (eller en voksen) faktisk er syk, eller har langvarige plagsomme symptomer uten å egentlig virke veldig syk, så bør man snakke med en lege. Såklart. Men hvis det er snakk om litt løs mage innimellom, så er det veldig vanskelig å finne ut noe ved å prøve litt sånn tilfeldig "prøver å kutte ut matvare X i en uke eller to og se hva som skjer". Det blir litt som usikre førstegangsmammaer som tror, hver gang babyen skriker, at den har vondt i magen på grunn av noe mammaen har spist - og så sier man "ah, jeg drakk kaffe med melk i går - eller spiste en banan, for den del - og da skrek babyen, men i dag drakk jeg ikke kaffe/spiste ikke banan, og nå skriker ikke babyen". Det skader jo ikke å si sånt, men dersom man blir bekymret, eller skaper bekymring hos barnet eller andre, så er det litt synd, for man bruker mye bekymringsenergi uten å egentlig komme noe nærmere svaret.

Det bønna forteller, er jo ellers at de ble anbefalt å kutte ut melk etter grundige utredninger, ikke at alle som er litt løse i magen av og til bør kutte melk.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:46   #46
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Jeg er mye enig med deg, Skilpadda. Du skriver veldig godt.

Men de utredningene var jo egentlig bare tull og ta sett fra vårt synspunkt. Ingenting slo ut, ikke melk heller. (Men vi fikk kanskje sjekket bort noenting, ikke vet jeg.)
Det som barnelegen kunne si var at en av tre kolikk-barn hadde kollik pga problemer med å fordøye melkeprodukter. Ellers var han like uviss som oss.

Nå hadde vi mye større problemer enn det virker som om HI har.
Men bedre nattesøvn er unektelig et gode, og hvis man får det; er det verdt å prøve å kutte melka mener jeg. Når det nå finnes gode erstatningsprodukter; som om ikke fullstendig, men i alle fall på langt nær; oppveier behovet for melk.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:49   #47
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Men de utredningene var jo egentlig bare tull og ta sett fra vårt synspunkt. Ingenting slo ut, ikke melk heller. (Men vi fikk kanskje sjekket bort noenting, ikke vet jeg.)

Det er klart det ikke er tull med utredninger selv om man ikke får noe klart svar. Som du selv sier, så kan man jo få utelukket en hel del ting, og det er jo kjempeviktig. Det kunne jo vært at ungen hadde en alvorlig intoleranse for noe annet, eller cøliaki, eller noe annet alvorlig, og det er veldig viktig å finne ut det. Man vil jo typisk sjekke for å utelukke de mest alvorlige (og de vanligste) tingene først.

Det er ganske synd hvis folk synes en undersøkelse eller utredning er bortkastet dersom den ikke gir utslag. "Nei, den kreftprøven var det jo helt meningsløst å ta, for jeg hadde jo ikke kreft," liksom.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:50   #48
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

..men jeg må innrømme at jeg ikke helt ser logikken i å kutte ut melk som drikke, og ikke i andre matvarer. Er det melkeallergi er det nok med bare bittelitt melkeprotein, og er det laktoseintoleranse, bør man jo holde seg unna alle melkeprodukter som kan inneholde laktose.

Vel for oss (og andre vi kjenner) så er dette en gradvis utvikling. Melk i mat tåles til en viss grad. Og den graden øker ettersom barnet blir eldre.
Jeg trodde det var kjent stoff.
Jeg håper at minsten ved skolealder skal tåle en del melk.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:50   #49
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Og så har det litt å gjøre med hvordan fastlegen stiller seg til sammehengen mellom ernæring og helse. Jeg har vært ute for mye rart, og fastlegen min har veldig lett for å avfeie ting. Da jeg kom inn med eldste som i lange tider hadde hatt diaré og mageproblemer trykket han litt på magen hennes og sa at det var vanlig med psykiske mageproblemer i den alderen. Ikke noe mer. Og da jeg spurte om melk kunne være årsaken, sa han at det trodde han ikke kunne være problemet men jeg kunne jo sjekke det ut. Og det gjorde jeg, og ungen ble helt ny. Selv om hun fikk smør og yoghurt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:50   #50
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Men sånn i forhold til diagnoser og slikt, så kan det jo ved f.eks. cøliaki være helt riv ruskende galt å kutte ut gluten før prøve er tatt. For da må man innføre det igjen og det kan bli mye, mye verre. Og det vil vi jo ikke ha noe av!

Men å kutte litt ned på inntaket, er en helt annen ting. Det går jo an å prøve å bytte ut en og annen yoghurt med fruktmos? De kommer jo i samme beger, og poden på straks 5 liker fortsatt Hipp sin fruktmos.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:53   #51
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er klart det ikke er tull med utredninger selv om man ikke får noe klart svar. Som du selv sier, så kan man jo få utelukket en hel del ting, og det er jo kjempeviktig. Det kunne jo vært at ungen hadde en alvorlig intoleranse for noe annet, eller cøliaki, eller noe annet alvorlig, og det er veldig viktig å finne ut det. Man vil jo typisk sjekke for å utelukke de mest alvorlige (og de vanligste) tingene først.

Det er ganske synd hvis folk synes en undersøkelse eller utredning er bortkastet dersom den ikke gir utslag. "Nei, den kreftprøven var det jo helt meningsløst å ta, for jeg hadde jo ikke kreft," liksom.

Jeg er klar over jeg formulerte meg litt krasst
Men for oss så var det tydelig at det ikke var noe alvorlig galt, for han la godt på seg, god og rund.

Men det mest vanlige er faktisk å kutte melk.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:55   #52
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Gluten blir litt annerledes ja, og om ungen er gjennomsiktig og sykelig tynn så hadde jeg nok vegret meg litt mer kanskje. Men nå har ikke Peder det problemet.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 14:09   #53
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Vi har gjort det du tenker på, Nessie. Vi har ikke konferert med lege, men jeg hørte med helsesøster.

Det var faktisk her inne jeg fikk tips om hva som kunne være galt da poden begynte med grøt og umiddelbart begynte med grønne diarebleier. Vi gikk over til kokegrøt laget på vann, sammen med morsmelk, og diareen var borte umiddelbart.

I dag ser vi at han nok har stor aktivitet i magen, det byttes flere bleier med fast innhold hver dag. Men det er kun de gangene han har vært utsatt for melk at innholdet er etsende og flytende. Risengrynsgrøt er uaktuelt, resultatet er en grinete unge med klart vondt i magen - helt til det kommer ut i andre enden. Melk som drikke vil han ikke ha, heller ikke ville han noen gang ha erstatning. Min (høyst personlige, uvitenskapelige) mening er at han merker hva som gir magevondt. Han kan heller ikke ha yoghurt, men der styrer nok lysten på det søte over fornuften... . Dermed tilbyr vi aldri det, dersom broren får, får han et glass frukt (jordbær/banan-glassene er ganske rimelige).

Nå tåler han greit industrifremstilt grøt, så vi kjører på det hver kveld og enkelte morgener, i tillegg til at han har fri tilgang til ost i fast form. Enkelte ganger får han varmebehandlet melk, som i fiskegrateng. I tillegg forsøker jeg å bruke mye frø i bakevarer. Dermed tror jeg at vi klarer å dekke opp for kalsiumbehovet.

Jeg vet ikke hvilken kategori han faller i, men det er helt klart at dersom magen får for mye melk, kommer reaksjonen ganske umiddelbart. Jeg fikk forklart hos helsesøster at tarmene blir mer modne etterhvert, og at toleransegrensen dermed sannsynligvis blir høyere etterhvert som han blir eldre. Det er muligens derfor det går sånn omtrent OK med industrifremstilt grøt nå.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 14:09   #54
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Jeg glemte å si at jeg hadde ikke gjort det samme med gluten, da hadde jeg gått via lege og testet.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 14:18   #55
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Det er viktig å merke trådene sine med "jeg vil utelukkende ha svar som støtter min plan 100 %" hvis det er det man ønsker.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 14:37   #56
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg er fremdeles bekymret over rekkefølgen du gjør dette i. Lege først, så evt. kutte ut noe. Ikke omvendt. Du er ikke lege, du er en bekymret mor. En lege vil kunne gi deg råd som holder vann vitenskapelig.


For at man skal være sikker på at et barn lider av matvareallergi, skal barnet undersøkes grundig av lege. Dette skjer både ved hjelp av sykehistorie, prikk- og provokasjonstest og blodprøver hos spesialist.


http://matportalen.no/artikler/2009/10/1255069464.54

Jeg skjønner ikke hvorfor du ber om råd når du er så standhaftig på hva du skal gjøre.


Det ble jo gjordt i vårt tilfelle. Ingenting slo ut. Ikke prikketester, ikke blodprøvefunn, ingenting målbart.
Likevel ble det anbefalt å kutte ut melk.
Og det var der problemet lå. Hadde vi prøvd å kutte ut før de tre månedene ventetid var gått, hadde vi hatt en fin sommer; istedetfor en en veldig slitsom en.
Jeg har etterhvert hørt at man ikke får pålitelige prøvesvar før man er rundt 2 år gammel.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 14:38   #57
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Det ble jo gjordti vårt tilfelle. Ingenting slo ut. Ikke prikketester, ikke blodprøvefunn, ingenting målbart.
Likevel ble det anbefalt å kutte ut melk.
Jeg har etterhvert hørt at man ikke får pålitelige prøvesvar før man er rundt 2 år gammel.

Jeg har også hørt mange lignende eksempler. Dessuten vært med ett av barna til allergitesting, og blitt sendt hjem med diettliste, for å "prøve ut" hva som kan hjelpe. Nettopp fordi allergitesten ikke alltid slår ut - og fordi den slett ikke slår ut ved intoleranse.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 14:49   #58
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Størstefrøkna vår hadde løs avføring over lang tid (ved ettårsalder). Blodprøver viste ingen allergi, men barnlegen anbefalte at vi erstattet vanlig melk med laktoseredusert melk. Han ville ikke at vi skulle kutte melkeprodukter ut over dette så lenge plagene ikke var store og barnet vokste som normalt. Magen ble mye bedre og som treåring gikk hun over til vanlig melk igjen.

Jeg lar meg alltid overraske over at foreldre kutter matvarer fra barnas kosthold uten å snakke med lege først.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 14:52   #59
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg lar meg alltid overraske over at foreldre kutter matvarer fra barnas kosthold uten å snakke med lege først.

Og jeg lar meg overraske over at dette med kumelk er så big deal. Jeg ser ikke svart hvitt på det og skjønner jo at det er annerledes med strenge dietter og det å kutte ut alt mulig sunn mat fra kostholdet. Men det å bare kutte ut kumelk som drikke mens man samtidig beholder feks. smør og ost, skjønner jeg virkelig ikke at man må ha tillatelse fra lege for å gjøre, spesielt ikke når mange leger ikke engang skjønner det eller anbefaler det selv om det kan hjelpe. :erfaring:

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 15:21   #60
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å kutte ut melk, noen effekt? (barn)

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Og jeg lar meg overraske over at dette med kumelk er så big deal. Jeg ser ikke svart hvitt på det og skjønner jo at det er annerledes med strenge dietter og det å kutte ut alt mulig sunn mat fra kostholdet. Men det å bare kutte ut kumelk som drikke mens man samtidig beholder feks. smør og ost, skjønner jeg virkelig ikke at man må ha tillatelse fra lege for å gjøre, spesielt ikke når mange leger ikke engang skjønner det eller anbefaler det selv om det kan hjelpe. :erfaring:

Et av poengene med å kutte ut melk for å finne ut om barnet er laktoseintolerant (og ikke til å blande sammen med at familien endrer kalsiumkilde fra melk til andre ting, som jeg mistenker egentlig du snakker om).

Om man derfor ønsker å finne ut om barnet er laktoseintolerant så bør man gjøre det på en ordentlig måte. Dette fordi man ikke ønsker å gi et barn som ikke tåler melk mat som det blir dårlig av. Men faren er også til stede for at foreldre som ikke gjør det ordentlig overser en laktoseintolerasjon.

Man skal bare ikke kutte "litt" i melk for å finne ut om en unge er laktoseintolerant. Man bør derfor sette opp en plan, hvor man (jeg er ikke ekspert på dette, så lengde av de forskjellige intervallene kan jeg ikke garantere) først provoserer en viss tid, skriver opp hvordan avføringen er hver dag, og så kutter man ut alt av melkeprodukter en viss periode mens man skriver opp hver dag. Eventuelt med provokasjon igjen.

Nå kjenner jeg knapt et menneske som er så strukturert at det greier å gjøre dette ordentlig av seg selv, og derfor bør man ha en samarbeidspartner, lege eller ernæringsfysiolog sånn at det man driver med har en faktisk sannhetsverdi. Å kutte litt ned på melk og så høre med mor om "hun synes det hjalp" er bare sløsing med tid og energi.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no