Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Nigellas sjokoladeostekake

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-07, 23:40   #1
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Spørsmål

Nigellas sjokoladeostekake

Nigella Lawson var på NRK1 22.mai og lagde bl.a. en sjokoladeostekake. Har noen oppskriften på den? Finner den ikke på NRKs nettsider og har så lyst til å lage den...

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-07, 00:04   #2
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nigellas sjokoladeostekake

Helt håpløst, men NRK har måtte ta av alle oppskriftene fra henne da de kun har kjøpt programmet.
Fant noe på channel4:
http://www.channel4.com/life/microsi.../recipes.shtml

Kanskje den er der?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-07, 00:09   #3
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nigellas sjokoladeostekake

Denne må det være?!
http://www.nigella.com/recipes/recipe.asp?article=1036

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-07, 09:54   #4
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nigellas sjokoladeostekake

Tror ikke det var den, men den ser godt ut denne også. Også var det mange andre oppskrifter på den siden - bl.a. en sjokoladepavlova med bringebær som jeg definitvt skal prøve!

Takk for tipset.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-07, 11:45   #5
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nigellas sjokoladeostekake

Her er den:
http://www.foodnetwork.com/food/reci..._35099,00.html

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-07, 15:28   #6
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nigellas sjokoladeostekake

Ja der var den - tusen takk!

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-11, 21:15   #7
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nigellas sjokoladeostekake

Jeg drar opp denne igjen: Jeg har akkurat satt denne kaka i ovnen. Jeg har bakt den mange ganger de siste åra, og det har alltid gått fint, men i dag ble ikke røra tyntflytende som den pleier, men mer som en vanlig kakerøre. Hva kan være grunnen til det, tro? Jeg er sikker på at jeg hadde i akkurat det jeg skulle, den eneste forskjellen fra slik jeg pleier å gjøre det, var at jeg hadde i seterrømme i stedet for lettrømme. Har noen opplevd noe lignende?

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-11, 21:28   #8
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.853
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nigellas sjokoladeostekake

Jeg kan ikke svare på det du spør om, men kaka så god ut, og jeg kunne tenke meg å bake den. Det er bare slik at jeg er dårlig på engelske oppskrifter og mål. Er det noen som vil oversette?

Kaija er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-09-11, 21:39   #9
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nigellas sjokoladeostekake

Her er en norsk oversettelse jeg har kopiert fra nettet uten å huske hvorfra:

Sitat:

Ingredienser
125 g Digestive kjeks
1 ss kakao
50-60 g smør
500 g kremost (romtemperert!)
150 g sukker
1 ss vaniljesauspulver
3 hele egg
3 eggeplommer
1,5 dl rømme
1 ts kakao rørt ut i vann
175 smeltet kokesjokolade (litt avkjølt)

75 g kokesjokolade (smeltet, til pynt)

Forberedelse:
45 min.
Koketid
45-60 min.
Mengde
10 porsj.

Slik gjør du:
Steketemperatur 180 grader, 45 - 60 minutter

Bunn: Kjeks, kakao og smør mikses til en "mørk, fuktig sand". Knokes ned i kakeform (vanlig størrelse). Sett formen i fryseren i noen minutter.

Sjokoladefyllet: Miks følgende til en veldig(!) tynn røre: kremosten (NB! må være romtemp.), sukker, vaniljesauspulver, eggene og plommene, rømmen og kakaovannet. Nå skal den smeltede sjokoladen i, det er viktig at den er litt avkjølt, vend den inn i røren.

Ta kakeformen ut av fryseren og pakk den inn med aluminiumsfolie under (så røren ikke renner ut).

Hell røren i formen.

Nå skal den stekes i vannbad! Legg formen i en langpanne, hell kokende vann i langpanne slik at det står halvveis opp på kakeformen. Det er mulig kakeformen flyter litt opp, det gjør ingenting.

Kaken er ferdig etter 45-60 minutter på 180 grader - husk kokende vann allerede i vannbadet, den er klar når den er fast i kantene, men skal fremdeles skjelve i midten.

Glasur: 75 g smeltet sjokolade sprinkles over toppen av kaken i et morsomt eller pent mønster, alt etter humør.

Jeg tror jeg vet hva feilen jeg gjorde var: jeg vispet ikke ut osten først, men hadde i egg og sukker med en gang. Håper det går bra likevel - den skal være med i konfirmasjon i morgen. Kaka er kjempegod, men ekstremt mektig.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-11, 21:59   #10
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.853
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nigellas sjokoladeostekake

Så bra, tusen takk!

Kaija er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 18:33   #11
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nigellas sjokoladeostekake

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Jeg drar opp denne igjen: Jeg har akkurat satt denne kaka i ovnen. Jeg har bakt den mange ganger de siste åra, og det har alltid gått fint, men i dag ble ikke røra tyntflytende som den pleier, men mer som en vanlig kakerøre. Hva kan være grunnen til det, tro? Jeg er sikker på at jeg hadde i akkurat det jeg skulle, den eneste forskjellen fra slik jeg pleier å gjøre det, var at jeg hadde i seterrømme i stedet for lettrømme. Har noen opplevd noe lignende?

Jeg burde kanskje oppdatere: Kaka ble akkurat like god av tyktflytende røre.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 17:00   #12
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.853
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nigellas sjokoladeostekake

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Nå står denne, gjort litt med lavkarbo-vennlig, i ovnen. Jeg hadde ikke fått med meg at den skulle stå til i morgen, og det var en liten strek i regningen. Det skulle nemlig være valgdagskake, men det får heller være valgresultatdagskake.

Det hadde ikke vært dumt om du la ut lavkarboversjonen her også.

Kaija er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 17:33   #13
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nigellas sjokoladeostekake

Hm. Fristende!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-11, 21:56   #14
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.853
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nigellas sjokoladeostekake

Supert, tusen takk!

Kaija er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no