Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-16, 21:37   #161
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Russeservice har et valg med nedtrekksmeny - der velger man farge på dressen. Vi har hatt både svart, rød, blå, gul, rosa de siste årene. Noen steder er det mer konservativt ved at den tradisjonelle inndelingen følges, men det blir ikke overholdt her jeg bor hvertfall.

Her blir det overholdt i alle fall. Regner med jeg får en rødruss først i alle fall.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 21:42   #162
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er en labfrakk, og så dekorerer man den så personlig som mulig, hvis jeg har skjønt det riktig.

Slik gjorde vi det med russedressene.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 21:54   #163
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Min datter både sydde og tegnet på sin dress i fjor. Det er helt vanlig her, å lage din personlige vri.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 22:10   #164
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Jada, jeg vet jo det, men jeg syns det var fint at Trondheim hadde sin egen greie. Og dekoren ble veldig iøynefallende mot det hvite. Selv om dressene også er pyntet så går de mye mer i ett med hverandre.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 22:40   #165
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.243
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Det er jo ikke bare belastningen for russen selv i eksamenstiden vi snakker om. I tillegg til nattesøvn for halve byen, mangedobles antibiotikaforbruket i aldersgruppen i russetiden, med det økte trykket på fastlegene det også gir. I fjor var det en artikkel om 5-6 utrykninger av ambulanse flere netter til Tryvann på grunn av alkoholforgiftning og -relaterte skader. Legevakten må ha økt kapasitet. Politiet likeså, og har allerede knappe ressurser. Miljøbelastningen har jeg allerede poengtert - det føles ganske latterlig å sykle til jobben for å spare mine stakkars nydiesel-NOXer når de gamle bussene går kon-ti-nu-erlig på tomgang i 3 uker.

Dette er enorme utgifter for samfunnet - i hvert fall Oslo kommune - for noe så idiotisk som flatfyll for en liten gruppe mennesker i ukesvis. Hvert år. Ja, de er russ bare én gang. Vi andre betaler hvert år.


__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 22:44   #166
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Min mors russetid varte fra 17 mai til slutten av juni.

Jeg var Russ-87 og vi var russ hele skoleåret. Startet med Russekro ved skolestart i 3., russetur til Danmark i høstferie og russerevy før jul. Vi hadde russedresser hvertafall fra revyen som vi viste i oktober og novemberf, men kan jo umulig ha gått i de hele skoleåret?

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 22:50   #167
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er jo ikke bare belastningen for russen selv i eksamenstiden vi snakker om. I tillegg til nattesøvn for halve byen, mangedobles antibiotikaforbruket i aldersgruppen i russetiden, med det økte trykket på fastlegene det også gir. I fjor var det en artikkel om 5-6 utrykninger av ambulanse flere netter til Tryvann på grunn av alkoholforgiftning og -relaterte skader. Legevakten må ha økt kapasitet. Politiet likeså, og har allerede knappe ressurser. Miljøbelastningen har jeg allerede poengtert - det føles ganske latterlig å sykle til jobben for å spare mine stakkars nydiesel-NOXer når de gamle bussene går kon-ti-nu-erlig på tomgang i 3 uker.

Dette er enorme utgifter for samfunnet - i hvert fall Oslo kommune - for noe så idiotisk som flatfyll for en liten gruppe mennesker i ukesvis. Hvert år. Ja, de er russ bare én gang. Vi andre betaler hvert år.


Gjelder dette i hovedsak Oslo da, eller? Aldri hørt om noe av det her nemlig.

Vi merker lite til russen her til tross for at den videregående skolen jeg selv gikk på ligger i nærheten . Vi snakker om et par km unna, maks.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 23:11   #168
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Kan man "avskaffe" russetid? Vi i vgs kan selvfølgelig la være å legge til rette for de få tingene vi nå legger til rette for, men fritiden er utenfor skolens kontroll.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-16, 02:14   #169
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Gjelder dette i hovedsak Oslo da, eller? Aldri hørt om noe av det her nemlig.

Vi merker lite til russen her til tross for at den videregående skolen jeg selv gikk på ligger i nærheten . Vi snakker om et par km unna, maks.

Det samme på "min" side av grensen til Oslo, så det er ikke bare et Oslo fenomen. Men klart Oslo får et ekstra trykk ved at mange arrangement legges til Tryvann.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-16, 07:32   #170
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.843
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

I vår lille sørlandsby har årets russekull vært akkurat så prektige som russepresidenten lovte de skulle være. Ingen fancy busser her, nei. Det finnes heller ikke spesiallagde russelåter eller dyre antrekk. Storebror var russ for noen år siden, likedan da også. Festing, så klart, men ingenting i nærheten av det jeg leser om i avisene.
Storesøster går i andre klasse på vgs og hun ble forresten "tatt" av russen. Sprutet litt på med vannpistoler utenfor skolen. Ikke så sjempeskummelt akkurat. Bare gøy.
Basert på det jeg leser om russefeiring vil jeg helst avskaffe hele russetiden, basert på det jeg har opplevd her vi bor med egne og venners barn er jeg derimot ikke særlig bekymret.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-16, 09:47   #171
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Det samme på "min" side av grensen til Oslo, så det er ikke bare et Oslo fenomen. Men klart Oslo får et ekstra trykk ved at mange arrangement legges til Tryvann.

Oslo har flest videregående skoler i Norge, og på Tryvann fester også russ fra Asker, Bærum og andre steder i Akershus og Buskerud. I tillegg er det bare én vei opp til Tryvann. Stor-Oslo er jo folketett, så det er mange mennesker som blir berørt når russen kjører gjennom boligstrøk med musikk på full guffe.

Men alt det andre Candy nevner er jo et problem flere steder. Bussene forurenser ikke mindre i Bergen eller på Smøla (om de skulle ha en russebuss der), og hard festing med høyere trykk på akutte helsetjenester og politi er jo ikke begrenset til Oslo.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-16, 11:27   #172
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er en labfrakk, og så dekorerer man den så personlig som mulig, hvis jeg har skjønt det riktig.

Divine-frakken fra 1989:

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-16, 16:43   #173
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Jeg hadde malt på ei ku som melket ut øl i ølflasker

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-16, 19:10   #174
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Nydelig frakk Divine. Men hvilken skole? Min hadde skolenavn øverst, så årstall etter. Jeg hadde en karikatur av meg selv i Fiat 500 som en grafiker jeg kjente skisserte på null komma niks, jeg fargelagte selv og tegnet Prince og Tommy og Tigeren. Men frakken ble kjøpt av kjærestens farmor, radiologen, som kjente en annen bestemor på vaskeriet, som igjen stjal legefrakker og solgte for 100,- nede i korridorene på RIT, ikke så fin historie.

Jeg har glemt hvor fin russetida var i Trondheim, og hvilken overgang det var første våren i Asker, hvor bussene kjørte Asker/Heggedal natta lang med høyttalere og bass på hele taket. Musikken hørtes høyt og klart på flere km avstand, så noe forbedringer er det blitt, men ikke nok.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-16, 19:39   #175
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Det står GG-russ 89 øverst. Det var Gauldal videregående. GG hang igjen fra da det het Gauldal gymnas.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-16, 19:49   #176
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det står GG-russ 89 øverst. Det var Gauldal videregående. GG hang igjen fra da det het Gauldal gymnas.

. GG har jeg ikke sett, eller lagt merke til. Melhus derimot, under parolen "bygda som brenner for deg".

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-16, 20:09   #177
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Jeg hadde frakk, og jeg er ikke oppvokst i Trøndelag. Dog ikke så langt unna.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-16, 20:27   #178
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.243
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Gjelder dette i hovedsak Oslo da, eller? Aldri hørt om noe av det her nemlig.

Vi merker lite til russen her til tross for at den videregående skolen jeg selv gikk på ligger i nærheten . Vi snakker om et par km unna, maks.

Det er helt sikkert verst der det er mange russ på én gang, men det med antibiotikabruk mener jeg gjelder for hele landet (i en aldersgruppe som vanligvis har lavt bruk, så den relative økningen blir stor). Fraværet er selvsagt individuelt, men jeg synes det er rart hvis det er store forskjeller på Oslo og Tønsberg der, egentlig.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no