Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Nydelig og enkelt brød uten elting - med lang steketid

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-07, 20:07   #21
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nydelig og enkelt brød uten elting

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Hvor får man tak i Helios produkter?

Jeg kjøper det på helsekosten.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-09, 20:26   #22
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nydelig og enkelt brød uten elting

Dette er et fantastisk brød! Det smaker godt, og drysser faktisk ikke. Jeg knuser frøene før jeg har dem i deigen, siden vi har noen i familien som ikke spiser hele korn. Anbefales!

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-09, 20:58   #23
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nydelig og enkelt brød uten elting

Dette skal testes. Jeg må skjerpe meg nå. Har både foodprocessor og brødformer. Hva er poenget om de ikke brukes? Og brød spises hver dag. Dessuten er det utrolig greit med noe man kjenner innholdet i... jeg innbiller meg at det er mye rart i kjøpt brød...

  Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 14:06   #24
Aiza
Går videre
 
Aiza sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 664
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Sv: Nydelig og enkelt brød uten elting

Skal prøve dette brødet, men jeg elter forøvrig aldri noen av mine brød, rører dem knapt med hendene, kun når jeg tar deigen ut av bollen for å dele den i to.

Foodprosessor er fantastisk!

__________________
Jente 01, Gutt 08 og jente nov 09
Aiza er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 14:23   #25
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.815
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nydelig og enkelt brød uten elting

Ikke noe olje eller annet i altså? Jeg tror jeg må prøve dette her.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-09, 15:28   #26
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nydelig og enkelt brød uten elting

*noterer*

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 06:20   #27
Anonyma
Aktiv
 
Anonyma sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
Innlegg: 196
Anonyma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nydelig og enkelt brød uten elting

Søkte etter brød uten elting og kom sådan fram til denne tråden. Nå har jeg bakt disse brødene tre ganger, men det virker ikke for meg. Godt på smak, men det er klissete selv etter det er stekt (og ja, jeg sjekker den hule lyden). Hvis ikke de brødene som står til heving nå blir bedre (reduserte vannmengden denne gangen), gir jeg opp denne oppskrifta Noen andre som har samme erfaring med disse brødene?

__________________
Anonyma
Anonyma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 06:56   #28
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nydelig og enkelt brød uten elting

Opprinnelig lagt inn av Anonyma, her.

Søkte etter brød uten elting og kom sådan fram til denne tråden. Nå har jeg bakt disse brødene tre ganger, men det virker ikke for meg. Godt på smak, men det er klissete selv etter det er stekt (og ja, jeg sjekker den hule lyden). Hvis ikke de brødene som står til heving nå blir bedre (reduserte vannmengden denne gangen), gir jeg opp denne oppskrifta Noen andre som har samme erfaring med disse brødene?

55 minutter er altfor kort steketid, legg på en time. Og la brødet hvile over natten før du skjærer i det.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 08:54   #29
Anonyma
Aktiv
 
Anonyma sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
Innlegg: 196
Anonyma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nydelig og enkelt brød uten elting

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

55 minutter er altfor kort steketid, legg på en time. Og la brødet hvile over natten før du skjærer i det.

Åhh, det forklarer kanskje saken! Jeg blandet deigen og hadde dem direkte i formene, etterhevet ca. 1 times tid (det ser slik ut i oppskrifta?), men er det meningen at de skal forheves også? I såfall, hvor lenge?

Og tusen takk for svar, allium!

__________________
Anonyma
Anonyma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 08:57   #30
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nydelig og enkelt brød uten elting - med lang steketid

Hva kan jeg bruke som jeg får tak i på tema?
Jeg er jo aldri nær noen helsekost jeg.

  Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 08:57   #31
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nydelig og enkelt brød uten elting

Opprinnelig lagt inn av Anonyma, her.

Åhh, det forklarer kanskje saken! Jeg blandet deigen og hadde dem direkte i formene, etterhevet ca. 1 times tid (det ser slik ut i oppskrifta?), men er det meningen at de skal forheves også? I såfall, hvor lenge?

Og tusen takk for svar, allium!

Jeg forhever ganske lenge. Sist gikk jeg en sopptur mens deigen hevet.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 09:00   #32
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nydelig og enkelt brød uten elting - med lang steketid

iPad.

  Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 09:04   #33
Anonyma
Aktiv
 
Anonyma sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
Innlegg: 196
Anonyma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nydelig og enkelt brød uten elting - med lang steketid

Hever brødene mer i ovnen? Mine ble ikke noe høyere i ovnen, selv om de hevet fint i formene. Satte dem inn når de hadde nådd kanten, så det ble den ferdige størrelsen. Er det riktig?

__________________
Anonyma
Anonyma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 09:08   #34
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nydelig og enkelt brød uten elting - med lang steketid

Opprinnelig lagt inn av Anonyma, her.

Hever brødene mer i ovnen? Mine ble ikke noe høyere i ovnen, selv om de hevet fint i formene. Satte dem inn når de hadde nådd kanten, så det ble den ferdige størrelsen. Er det riktig?

De hever ikke mye mer i ovnen. Første gang jeg lagde dem, fylte jeg formene for fulle, og da rant de over kanten den første steketiden.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 09:23   #35
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nydelig og enkelt brød uten elting - med lang steketid

De bør heves ganske lenge før de går i formen, ellers kan de blåse seg opp i ovnen. Da får man bare luft under skorpen i stedet, slik at det faller fra hverandre. Men de skal være ganske klissete og fuktige.

SF: jeg bruker bare hva som helst som blir 1 kg mel til sammen. Innimellom tar jeg til og med bare en sånn ferdigblanding av solsikkebrød eller havrebrød - men de er ikke så innmari grove, da. Jeg tenker at de er klart bedre enn kjøpebrød uansett.

Viktig at minst 400 g er hvetemel, ellers binder den seg ikke ordentlig.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 09:30   #36
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nydelig og enkelt brød uten elting - med lang steketid

Aha! Da tester jeg med det jeg har i skapet. Jeg har som prosjekt å bli flink til å lage mat, og siden jeg i teorien i det minste kan bake så starter jeg med brød tror jeg. De blir ekstra gode om man baker med ungen i sjal, hippiestyle?

  Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 09:51   #37
Anonyma
Aktiv
 
Anonyma sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
Innlegg: 196
Anonyma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nydelig og enkelt brød uten elting - med lang steketid

Jeg hadde heller ikke det Helios melet, blandet mer hvetemel, rug, sammalt hvete og havrekli. Og byttet ut sesamfrø med gresskarkjerner, for det var det jeg hadde i skapet.

Skal tørrgjæren blandes i det tørre eller i vann først, forresten?

__________________
Anonyma
Anonyma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 13:11   #38
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nydelig og enkelt brød uten elting - med lang steketid

Hvis En eller annen som leser denne tråden og vil prøve å bake disse brødene slumper til å slenge de i ovnen uten å se på klokka, hvordan ville man da rent teoretisk rådet vedkommende til å se at de er ferdig stekt? Det gjelder selvsagt ikke meg, men de er jo mange foreldre her, noen har kanskje ammetåke og sånn.




  Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 13:52   #39
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nydelig og enkelt brød uten elting - med lang steketid

Ha de litt lengre enn du tror. De tåler fint 2 timer, hvis de ikke blir brent.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 15:51   #40
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nydelig og enkelt brød uten elting - med lang steketid

De ble perfekte! Og ufattelig gode om jeg skal si det selv, og det skal jeg jammenmeg.
Vennligst send husmorpoeng, jeg serverte etter skolen med nyrørte jordbær til.
(hadde ca ingen av ingrediensene, men det gikk fint med sammalt hvete, store havregryn og slumper av diverse.)

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no