Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-16, 12:44   #41
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.732
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Her er det store, regionale forskjeller altså. Jeg vasser i russ hele april/mai og de er ganske jordnære ungdommer som drikker litt for mye. De færreste har biler, ingen har russelåter og det gis såvisst ikke noe slækk fra skolenes side.

Når det er sagt så ser jeg jo det problematiske i at russejenter blir oppfordret til å ha sykkelbukse under dressen for å unngå voldtekt (come on!!) eller at det oppleves som greit å ødelegge ting eller forulempe andre under dekke av å være russ.

Jeg vil for øvrig også hele Russeservice til livs, gudbedre som de tjener seg søkkrike på ungdommers ønske om å passe inn.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 12:45   #42
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det jeg lurer litt på, som kanskje flere her kan svare på, er hvor utbredt den feiringen vi ser i media virkelig er. Hvor vanlig er det med russebusser? Her i Norges tredje største by har jeg aldri sett en eneste en. Det kan godt hende de eksisterer, men jeg aner ikke hvor de gjør av dem.


Russebuss-tradisjonen er totalt fraværende i Trondheim og jeg tror ikke at jeg har sett en eneste russebil heller. Jeg tror det bidrar til at russen er mye mindre synlig her i byen.

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 12:46   #43
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Jeg er jo lærer i vgs, og er møkklei hele russefeiringen. Som vi sier til elevene: For dem er dette once in a lifetime, for oss lærere er det once a year.

Det jeg synes er hovedproblemet, er at russefeiringen ikke lenger er en feiring av avsluttet skoletid - det er blitt en fest som alle har rett til å delta på. Vi har hvert år folk som er russ her i byen som har sluttet på skolen, eller som ikke er ferdige med skolen fordi de av ymse grunner har blitt forsinket. Likevel skal de feire med "sitt" årskull. Da synes jeg hele poenget med feiringen er helt borte.

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ikke at jeg aner hvordan det egentlig kan "avvikles", kan VGS-ene gi mindre slack til russen?

Jeg tror generelt skolene gir veldig lite slack til russen. Da jeg begynte som lærer var russefeiringen en del av skolehverdagen, med oppslag og arrangement hele året som vi merket godt. De siste 5-10 årene har i hvert fall skolen min kjørt beinhardt på at russefeiringen er noe de holder på med på fritida; det gjøres ingen tilrettelegging mtp. prøver og tilstedeværelse mellom 1. og 17. mai, og det er helt uaktuelt å la elevene ta seg til rette på skolen/i skoletida.

(Når det er sagt har vi en del forebyggende aktiviteter i forkant av feiringen, med info fra politi og helsesøster og vaksinasjonskampanje, og vi humrer jo innimellom litt av de mer uskyldige knutereglene som vi merker litt til på skolen. Så helt atskilt er det jo ikke.)

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 12:49   #44
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Toppsak på NRK nå:

http://www.nrk.no/hordaland/inspekto...tid-1.12950557

"Elevinspektøren påpeker at mesteparten av russen har oppført seg eksemplarisk.

– Russen aldri vært så stille på skolen min som i år. De har nesten vært for snille, sier Hammersland om Sandsli videregående skole hvor han jobber."

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 12:51   #45
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.315
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

"Elevinspektøren påpeker at mesteparten av russen har oppført seg eksemplarisk.

– Russen aldri vært så stille på skolen min som i år. De har nesten vært for snille, sier Hammersland om Sandsli videregående skole hvor han jobber."

Dette skriver jeg i HI også, noen. Det er ikke "alle under (over?) en kam"-dette, det er å kommentere (og klage over) den outrerte feiringen. Det er altså begrenset hvor mange forbehold det går an å legge inn i trådtittelen, derfor kom forbeholdene i HI i stedet for.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 12:52   #46
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Her er en nettsider der busser annonseres;
https://russehjelpen.no/russebil

Men det er også mange som selges direkte til lavere årskull før de i det hele tatt har blitt brukt av årets. Det var det største problemet, at det bindes opp mye penger i en buss som kan generere store kostnader.

Jeg hadde ikke likt at tenåringen kjøpte andel i en 15 år gammel buss med km stand 650 000 til 300 000,-, mulig bare 12 000,- pr pers. Men ombygninger, godkjenninger, sjåfør og drivstoff til 18 tonn buss. .

"Volvo 1989 modell tok fyr etter fire dager med rulling og selges med ny motor og nytt elektrisk".

Æsj, for et råttent marked.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 12:54   #47
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Nei.

Jeg synes russ i det store og hele er helt ok, og er heller ikke for å forby russebusser. Men at de skal tilfredsstille strenge krav, og gjerne ha forbud mot høye lydanlegg er greit for meg.

I Asker og Bærum er det færre russebusser enn før. Jeg håper det blir enda lavere før mine barn blir russ, og at pengebruken kuttes kraftig. Og selvsagt er jeg imot idiotsanger, men det er vel mer et kulturproblem enn russegreier som kan forbys?

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 12:55   #48
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.732
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Det gjelder selvsagt bare en ørliten del dette, men det er jo et stort nok problem likevel. Det jeg synes er fint å se er at det vokser opp en protestaksjon i kjølvannet av dette. Flere er bevisst på hva slags feiring de ønsker og hvorfor de gjør det. Det hadde vært veldig fint om den største utfordringen i russetida var bakfulle ungdommer i skoletida.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 12:56   #49
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

...også synes jeg flere burde jobbe litt for å gjøre russen oppmerksom på at dette faktisk ikke er siste fest i deres liv, og at det for mange alltids blir en heftig fadderuke på universitet og høyskole ikke langt frem i tid også. Kjekt med penger der også.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 12:58   #50
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Dette skriver jeg i HI også, noen. Det er ikke "alle under (over?) en kam"-dette, det er å kommentere (og klage over) den outrerte feiringen. Det er altså begrenset hvor mange forbehold det går an å legge inn i trådtittelen, derfor kom forbeholdene i HI i stedet for.

Men det er jo ganske vesentlig for hvilke tiltak man skal gjøre hva som er status. Hvorfor er ikke hovedoverskriften i NRK-oppslaget at inspektøren mener de fleste russ oppfører seg eksemplarisk? Fordi ingen gidder å lese om det, men heller vil få bekreftet et inntrykk av at russen er en stor masse med felles syn på dop, kvinner, sex osv.?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 13:00   #51
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.315
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Men det er jo ganske vesentlig for hvilke tiltak man skal gjøre hva som er status. Hvorfor er ikke hovedoverskriften i NRK-oppslaget at inspektøren mener de fleste russ oppfører seg eksemplarisk? Fordi ingen gidder å lese om det, men heller vil få bekreftet et inntrykk av at russen er en stor masse med felles syn på dop, kvinner, sex osv.?

Nei, det er fordi det er en nyhetssak at jenter blir dopet ned og dumpet i containere, og at det året før ble tatt 45 (!) tredjeklassinger i en doprazzia på skolen. Det er ikke en nyhetssak når ungdommer ikke er kriminelle.

Heldigvis, må man vel nærmest si. Synes du mediene bør la være å dekke voldtekt og narkotikabruk? Eller at de ikke skal trykkes kronikker som kritiserer sexismen i russelåtene?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 13:06   #52
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Men hvorfor er ikke dette noe noen tør ta tak i og bare fikse? Er det sånt man trenger KRF i regjering for? For å ta upopulære og kjipe og tilsynelatende moralistiske avgjørelser om å slutte med noe som man i etterkant alle sammen er enige i var reneste galemattias? Ref røykeloven?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 13:07   #53
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.732
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Hva kan forbys, da? Og vil det hjelpe?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 13:14   #54
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Russebusser kan vel forbys?

Og feiring før 10. mai - litt usikker på hvordan det kan håndheves?

Men det er et godt poeng. Det er vanskelig å forby røde dresser og luer og kort og samlinger med musikk og alkohol og alt med seg.

Og det er store økonomiske interesser i spill her også, som vil ha mye å tape på en sterkt redusert feiring.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 13:15   #55
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Disse historiene om jenter på 15 som selger sex for å være med å rulle, hvor utbredt er det egentlig?

Sjokkerende vanlig. Jeg har hørt MYE rart de siste ukene.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 13:17   #56
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men hvorfor er ikke dette noe noen tør ta tak i og bare fikse? Er det sånt man trenger KRF i regjering for? For å ta upopulære og kjipe og tilsynelatende moralistiske avgjørelser om å slutte med noe som man i etterkant alle sammen er enige i var reneste galemattias? Ref røykeloven?




Få vekk de hersens bussene, så er mye gjort. Tror jeg.

Jeg har egentlig ikke lagt noe merke til russen i år. Jeg kjenner et par som var russ nå, men ingen av dem har vært på buss og dratt til Kongeparken og slikt tøys. Som min kusine, russen, sa; DET gidd eg ikkje bruke penger på!
En kollega av meg kjøpte ut avkommet av en russebuss for noen år siden, slik at avkommet heller kunne bli med på en russebil med noen andre. En uke senere brant bussen.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 13:22   #57
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.315
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Man kan sette dB-grense på anlegg, øke vaktholdet MASSIVT på treffene, og jeg vet ikke, kalle inn foreldrene til førsteklassingene på foreldrekvelder med politi og røde kors til stede, så de får de FAKTISKE historiene om hva som skjer og hvordan det skjer, og ikke faktisk sitter hjemme og tror at alt er uskyldig moro?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 13:26   #58
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.732
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og det er store økonomiske interesser i spill her også, som vil ha mye å tape på en sterkt redusert feiring.

Ja, det er dette jeg synes er det mest problematiske. Det ville helt klart hjelpe å regulere mulighetene for store selskaper til å tjene mye penger på dette. Det skal da ikke være noen industri, det skal være en feiring av bestått skolegang. (som jeg som lærer selvsagt mener burde vente til etter eksamen. ).

Foreldresamarbeid er et viktig poeng, det gjøres mange steder allerede vet jeg. Riktig informasjon om hva en russetid innebærer er nok nøkkelen for å få foreldrene på banen. Jeg har for eksempel russ om to år selv, det hadde vært fint med en temakveld med faktabasert informasjon.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 13:28   #59
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Hvor mye man kan nekte myndige personer å gjøre er jo ganske begrenset. Skolen har vel lite styring på det som skjer utenfor skolen sitt område og utenom skoletiden.

Men man kan jo begynne å jobbe med holdningene en god del år før de blir russ og sette grenser for hvor stor plass dette skal få på skolen. Men det krever jo at voksne folk tørr å snakke med ungdommer når det gjelder sex og grenser. Og snakke om litt andre ting enn bare om hvordan befruktningen foregår.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-16, 13:29   #60
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør russefeiringen i dagens form avskaffes?

Ingen løyver til treff og arrangementer utenom 10.- 17. mai vil også hjelpe. Jeg tror mye av pengebrukene og motivasjonen til å brenne av masse penger på busser vil reduseres når tiden for feiring blir mye kortere.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no