Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Korona - smittesporingsapp

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-20, 20:35   #1
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Korona - smittesporingsapp

Jeg regner med de fleste har fått med seg denne, og fant ingen objektiv link i farta.

Hva tenker du om en app som skal spore smitte (og kartlegge dine bevegelser).
Er det noen som har lest seg opp og har lyst å dele sine synspunkter og følelser rundt dette?

Jeg er som dere kanskje forstår særs skeptisk, men jeg er smått paranoid og bruker aldri posisjonering på telefon, er ikke med i kunde/fordelsklubber osv.

Opplys meg gjerne.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 20:47   #2
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Så langt jeg kan se, oppveier fordelene denne kan ha for smitteberedskap og fellesskapets helse det som måtte være av personvernhensyn. Jeg kommer til å laste den ned.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 20:49   #3
Moia
Feil planet
 
Moia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Innlegg: 505
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Jeg kommer også til å laste den ned. Det blir forhåpentligvis for en kort periode.

__________________
'08, '12
Moia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 20:49   #4
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Jeg må vite mer før jeg tar stilling til den, men ryggmargsrefleksen er å droppe det. Jeg må sette meg mer inn i det, rett og slett.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 20:55   #5
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Så langt jeg kan se, oppveier fordelene denne kan ha for smitteberedskap og fellesskapets helse det som måtte være av personvernhensyn. Jeg kommer til å laste den ned.

Jeg er på linje med Ingling

Men denne kan være interessant å lese om man ønsker å sette seg litt mer inn i problemstillingene kanskje?

https://www.advokatbladet.no/korona-...ernsapp/149572

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 20:58   #6
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Tipper basestasjonenen til.mobilselskapene har rimelig god kontroll på hvor vi er til enhver tid at en slik spå ikke gjør mye til eller fra. Sånn litt satt på spissen.

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:03   #7
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Jeg kommer definitivt til å laste den ned. Det er få ting jeg ikke ville gjort for å bekjempe pandemien.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:15   #8
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Jeg kommer definitivt til å laste den ned. Det er få ting jeg ikke ville gjort for å bekjempe pandemien.

Jeg er i utgangspunktet enig, og er ellers regel,- og myndighetstro så det holder.
Akkurat her stritter det imidlertid i mot, men jeg må lese meg opp, og mulig jeg da vil føle for å også laste ned denne appen.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:18   #9
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Jeg er avventende, først og fremst fordi jeg ikke klarer å se at en slik app skal utgjøre noen særlig forskjell når det gjelder hvor forsiktig man er mtp smitte.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:19   #10
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Det er ikke en snøballs sjanse i helvete at jeg laster ned en sporingsapp, selv om formålet bak er fornuftig.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:21   #11
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Jeg kommer nok å laste den ned med tanke på at den får folk til å ikke bli syke/dø og at jeg i tillegg får beskjed om jeg har vært nær noen med smitte og dermed kanskje kan la. Ære å smitte min egen mer utsatte familie.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:27   #12
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg kommer nok å laste den ned med tanke på at den får folk til å ikke bli syke/dø og at jeg i tillegg får beskjed om jeg har vært nær noen med smitte og dermed kanskje kan la. Ære å smitte min egen mer utsatte familie.

Oj, det var sterk tro på appen, gitt.
Jeg har ikke tro på at så stor andel som trengs vil bruke den, og å tro at denne skal hindre smitte, sykdom og død er vel i overkant naivt.
Som et hjelpemiddel i smittesporing har jeg tro på den, men ikke noe særlig mer, altså

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:29   #13
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.979
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Jeg er trolig naiv og uvitende, for jeg forstår ikke hvorfor en sporingsapp er skummelt. Som før nevnt har jeg jo mobilen med meg over alt, og dermed er jeg jo sporbar uansett?
I det samfunnet vi lever i her i Norge, hva er det som er faren ved en sporingsapp egentlig?
Og ja, jeg har medlemskort hos Coop ol. og får dermed gratis melk og Pepsi Max i ny og ne, og jeg ser fremdeles ikke hvorfor det er skummelt.
Opplys meg gjerne.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:30   #14
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg er avventende, først og fremst fordi jeg ikke klarer å se at en slik app skal utgjøre noen særlig forskjell når det gjelder hvor forsiktig man er mtp smitte.

Dette selvfølgelig tatt i betraktning at man allerede og uten app følger retningslinjene og er forsiktig.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:30   #15
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.270
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det er ikke en snøballs sjanse i helvete at jeg laster ned en sporingsapp, selv om formålet bak er fornuftig.

Du har vel allerede en sporingsapp på telefonen din: kart.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:32   #16
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Dersom jeg laster den ned, kommer jeg i hvert fall til å ha på meg foliehatten.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:36   #17
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Hvis man tenker over hvor mange ganger i løpet av en vanlig dag man legger igjen spor av hvor man er, er en slik app min minste bekymring. Men, som med alt annet, forutsetter det jo at data som samles inn brukes og destrueres i henhold til kravene.

Jeg bruker smarttelefon, ipad, pc, fitbit, tesla, nøkkelkort, bankkort osv osv - når man begynner å tenke på det er det vel nesten umulig å ikke legge igjen spor? På en konferanse var det en som sa at android-systemet registrerer hvor en telefon er ned til ett gitt rom på ett hotell, og at den gjør det 60 ganger i minuttet eller noe slikt? Jeg bruker ios, men har ingen illusjoner om at ikke både telefonprodusenten, fitbit (som snart overtas av google) og tesla vet hvor jeg er store deler av døgnet allerede.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:40   #18
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Jeg er trolig naiv og uvitende, for jeg forstår ikke hvorfor en sporingsapp er skummelt. Som før nevnt har jeg jo mobilen med meg over alt, og dermed er jeg jo sporbar uansett?
I det samfunnet vi lever i her i Norge, hva er det som er faren ved en sporingsapp egentlig?
Og ja, jeg har medlemskort hos Coop ol. og får dermed gratis melk og Pepsi Max i ny og ne, og jeg ser fremdeles ikke hvorfor det er skummelt.
Opplys meg gjerne.

Litt av bekymringen går jo på om data som samles inn brukes slik det skal, og bare slik det skal. I linken jeg la inn lengre opp, vises det til en sak om DNA testing, hvor en kvinne fikk tilgang til DNA registeret hos politiet for å avklare en farskapssak. Ett register opprettet med ett gitt formål (kunne identifisere mistenkte feks) brukes til ett formål det ikke var tenkt brukt til. Det er slikt jeg bekymrer meg for når Goole overtar fitbit - google kan feks samkjøre helsedataene mine med søkehistorikken min, og hvis de skulle selge det til ett forsikringsselskap, ville jeg kunne nektes forsikring fordi fitbiten viser høy hvilepuls og jeg google hjertefeil eller høyt blodtrykk med jevne mellomrom?

Men igjen, jeg er ikke så bekymret når det gjelder appen, og kommer til å ta den i bruk.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:41   #19
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Jeg kommer til å laste den ned, og slette den når det ikke er behov for den lenger. Det får være mitt lille bidrag til pandemi-bekjempelse.

Såvidt jeg har skjønt så samles det inn posisjonsdata på alle som har lastet ned appen, og så får man beskjed om man har krysset spor med noen som får påvist smitte. Det vil jo være en fordel for meg også å få den beskjeden.

Mulig jeg er naiv, altså, men en app laget av norske myndigheter skremmer meg ikke. Like lite som opphevelse av grunnloven i en kort periode for at regjeringen skal kunne handle raskere i en krisesituasjon.

Dere som er skeptiske, del gjerne hvorfor!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-20, 21:42   #20
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Denne er også interessant å lese når det gjelder muligheter innenfor digitalisering og formålet med personvern; https://www.nrk.no/urix/kinas-digita...erm-1.14369439

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no