Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hvilken glansgrad vil jeg ha til kommode?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-17, 14:30   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.450
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Hvilken glansgrad vil jeg ha til kommode?

Vi har pusset og skal til å male en gammel kjøpmannsjenk.
Veggene er i farge Jotun sommersne (lyse greige farge), og jeg ser at Jotun anbefaler denne til "Jotun Kalkgrå". Noen som kjenner "Kalkgrå" og vet om den er fin "live"?

Skjønner at Lady Supreme Finish er type maling som gjelder for møbler. Så da er det bare et valg igjen; Glansgrad. Hva tilsier at jeg bør velge det ene eller andre her? :blirgalavoppussingsvalgsnart: Hva er "standardvalget" for kommodemaling mon tro?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-17, 14:39   #2
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken glansgrad vil jeg ha til kommode?

Du vil ha høy glansgrad. :fasit:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-17, 14:51   #3
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.450
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken glansgrad vil jeg ha til kommode?

Takk. Liker er klart svar! Ser Lady Supreme kommer i denne matthetsskalaen. Bør jeg kjøre på med "Superblank", eller er "Halvblank" nok?

http://www.jotun.com/no/no/b2c/produ...=tcm%3a21-3078

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-17, 14:53   #4
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken glansgrad vil jeg ha til kommode?

Njah, det er smak og behag tenker jeg? En superblank vil jo være shiny og gjøre en del ut av seg, jeg synes det kan være fint jeg altså. Og så er det lettere å tørke av.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-17, 19:38   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken glansgrad vil jeg ha til kommode?

Jeg er ikke nødvendigvis enig med Mave. Det beror selvsagt på hvilket uttrykk du ønsker: vil du ha blank og shiny, så vil du ha glansgrad 80 eller 90, som er helblank. Vil du ha omtrent samme glans som på de fleste dører og lister, så går du for 40, som tilsvarer silkematt. Jeg syns vanligvis det siste er penest, men det er jo bare smak og behag.

Det du derimot bør vurdere, er hvor mye hakk og sår du har i kommoden, og hvor mye arbeid du ønsker å legge i finishen. Enkelt og greit: jo høyere glansgrad, jo bedre vises ujevnheter, sår og sprekker i treverket/overflaten.

Uansett så ønsker du å bruke en oljemaling, eller vanntynnet oljemaling. Supreme Finish er helt grei. For min del foretrekker jeg klassisk oljemaling (ikke vanntynnet). Unngå for all del de hurtigtørkende variantene, som er kjempevanskelige å legge pent på møbler. Og du ønsker å grunne med et strøk heftgrunn først. (Sperregrunn, hvis det er kvist i kommoden.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-17, 19:41   #6
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken glansgrad vil jeg ha til kommode?

Heiheihei, Teo. Jeg skrev ":fasit:", okei?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-17, 19:43   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken glansgrad vil jeg ha til kommode?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Heiheihei, Teo. Jeg skrev ":fasit:", okei?

Roe seg.
Jeg sa ikke at du tok feil. Jeg sa bare at jeg ikke nødvendigvis var enig. Og begrunnet hvorfor det kunne være flere svar.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-17, 20:08   #8
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken glansgrad vil jeg ha til kommode?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Roe seg.
Jeg sa ikke at du tok feil. Jeg sa bare at jeg ikke nødvendigvis var enig. Og begrunnet hvorfor det kunne være flere svar.

Oioioi, jeg prøvde bare å være morsom, ser nå at det kunne misforstås fullstendig!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-17, 21:35   #9
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken glansgrad vil jeg ha til kommode?

Jeg synes matt er penere stort sett.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-17, 07:08   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken glansgrad vil jeg ha til kommode?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Oioioi, jeg prøvde bare å være morsom, ser nå at det kunne misforstås fullstendig!

Sorry. Jeg trodde du ble fornærmet (og lurte litt på hvilken alien som hadde byttet kropp med Mave akkurat der).

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no