Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-09, 13:34   #61
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

... så da er fastlegen blitt en slags koordinator/administrator og den som har den fullstendige oversikten?

Hva skjer om f.eks fastlegen dør? Hvor havner papirene mine da?

Ja, det er sånn eg har oppfatta det.
Papira dine havnar hjå den legen som overtek/kjøper pasientlista der du høyrer heima.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 13:51   #62
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

... så da er fastlegen blitt en slags koordinator/administrator og den som har den fullstendige oversikten?

Nettopp. Det er akkurat det, og det er en stor fordel for de pasientene som trenger hjelp fra flere instanser og samarbeid med sykehus og slikt. Nå er det ikke alle fastleger som gjør jobben så godt som man skulle ønske, men det har blitt himmelvid forskjell fra hvordan det var tidligere altså.

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Hva skjer om f.eks fastlegen dør? Hvor havner papirene mine da?

Det er oppbevaringsplikt på 10 år på journaler (tror jeg) så legekontoret, om det ikke var enpersonspraksis, tar vare på den. Jeg vet ikke hva som skjer dersom legekontoret blir lagt ned, om det går til fylkeslegen eller hva.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 19:23   #63
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.654
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Greit det, men i tillegg til listeprisen kommer penger fra selve konsultasjonene, prøvetaking, resept osv. I min verden er det rimelig at noe av den lønna går til det du nevner, for uten konsultasjoner trengs heller ikke utstyr, lokaler osv. Fastlegene er tross alt selvstendig næringsdrivende og med det følger naturligvis utgifter.

Det er sant.
Jeg klager absolutt ikke over lønna til fastlegene , men jeg poengterer hva pengene går til. Det er selvfølgelig stor forskjell på å ha en praksis tilgjengelig for pasientene som "hører til" legen, og på å ha f.eks. en butikk åpen for kunder. Det har etter min mening noe med ansvar og nødvendighet å gjøre.

Myndighetene ønsker naturlig nok å dekke befolkningen med fastleger, og det tror jeg ville vært svært vanskelig å få til uten statlig tilskudd av noe slag, eller uten å øke egenandels-satsene betydelig.

Jeg er fullt klar over at det blant fastleger er like stor kvalitetsforskjell som i de fleste andre yrker. Men det er noe man aldri kan sikre seg 100% mot.

Jeg må innrømme at jeg som ny fastlege synes ansvaret er overveldende, og ekstremt utfordrende. Jeg har mange kullvenner fra studietiden som kanskje misunner fastlegens lønn, men som aldri kunne tenke seg å være fastlege selv.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 18:12   #64
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.854
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?

fastlegen til meg å mini er åpen 3 dager i uka, man står alltid i kø i minst 25 min for å få time, samme når man ringer. Å få hastetime er omtrent umulig. Legevakten her er åpen fra 17-8. Å de dekker desverre ett langt område. Når vi var der i julen i fjor for mini var så dårlig, fikk vi time kl 21 , kl 23 var vi fortsatt ikke inne å vi valgteå dra hjem.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no