Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Fortell meg om lett mc (evnt vs moped)

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-20, 11:20   #61
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om lett mc (evnt vs moped)

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Noen ganger kommer man for seint, og hvis tre busser på rad ikke kom, så håper/tror jeg at det skjer såpass sjelden at det får man heller leve med.

Knerten har lagt inn en bane som sikkerhetsmargin. Hvis han ikke når den han skal, så rekker han den neste og da skal det allikevel gå bra. De dagene banen står, så går det ikke bra. Og da får han heller ta den anmerkningen.

Eller får de kanskje fravær på vgs? Det er verre. Jeg ser den.

Ja, det er jo fraværet som er et issue. Og man kan vedde på at det skjer de dagene det er det ene totimersfaget i uka først på dagen. Murphys lov er beinhard!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-20, 11:20   #62
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om lett mc (evnt vs moped)

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Dette har jeg inntrykk av at er en ganske brutal overgang for mange som kommer fra ungdomsskole til vgs. i Oslo. Hadde noen elever i fjor som var vant til å gå 20 meter for å komme seg til skolen, og nå mente at vi ikke burde gi dem anmerkning for å komme for sent, når de først måtte gå til bussen og bytte til t-bane, og vi i tillegg hadde valgt å starte undervisningen så forskrekkelig tidlig som 08:10... Det var egentlig vår feil at de kom for seint.

Jeg forstår dem godt, jeg!

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det som vel er mest kinkig med kollektivtrafikk, fravær og VGS er at det forholdsvis ofte kan være store forsinkelser man ikke kan ta høyde for, (det hjelper ikke å «stå opp i tide til den tidligere bussen» nå tre busser på rappen ikke kommer), og man fortsatt får fravær.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men hvis det er vanlig (noe det vel er om det skjer ofte) at tre på rappen ikke kommer, må man jo faktisk ta høyde for det. Det må jo vi som skal på jobb også.

Joda, men på jobb får man ikke fravær om man kommer for seint. Så jeg forstår at det er en overgang, og enda verre for dem som plutselig får en veldig mye lengre skolevei. Da er slingringsmonnet man må legge inn mye større.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-20, 11:44   #63
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om lett mc (evnt vs moped)

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Noen ganger kommer man for seint, og hvis tre busser på rad ikke kom, så håper/tror jeg at det skjer såpass sjelden at det får man heller leve med.

Knerten har lagt inn en bane som sikkerhetsmargin. Hvis han ikke når den han skal, så rekker han den neste og da skal det allikevel gå bra. De dagene banen står, så går det ikke bra. Og da får han heller ta den anmerkningen.

Eller får de kanskje fravær på vgs? Det er verre. Jeg ser den.

Hos oss får man fravær for en time (45 minutter) om man kommer mer enn 15 minutter for seint. Men sender man en melding og sier at bussen kommer ikke, t-banen står eller liknende, får man ikke det. Med mindre det er en gjenganger og elever fra samme område ikke har samme utfordring.

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Med «forholdsvis ofte» mener jeg kanskje ti ganger i løpet av et semester. Ofte nok til at det er frustrerende, ikke så vanlig at man tar høyde for det hver dag.

Ti ganger per semester er jo i snitt en gang annenhver uke. Jeg er ikke udelt enig i at man ikke trenger å ta høyde for det hver dag. Det er sjelden slik i Oslo at det å ta en tidligere buss enn man må betyr å ta en buss som går en halvtime før.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Joda, men på jobb får man ikke fravær om man kommer for seint. Så jeg forstår at det er en overgang, og enda verre for dem som plutselig får en veldig mye lengre skolevei. Da er slingringsmonnet man må legge inn mye større.

Ja, det er en treningssak. Men selv om man ikke får fravær er det jo mange jobber der det virkelig ikke er greit å komme for seint stadig vekk. Mange har fleksitid, men langt fra alle. Å lære seg å være på plass f.eks. en halvtime før skoledagen starter er ingen ulempe, og da får man også dekket en brøkdel av skravlebehovet man har før timen starter også.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-20, 11:50   #64
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om lett mc (evnt vs moped)

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Med mindre det er en gjenganger ...

Han er er gift med kommer ekstremt ofte for seint (det er vel et 1 til 50 forhold på å komme tidsnok og for seint) og oppgir forsinkelse i kollektivtrafikken som begrunnelse. Etter snart 18 års samliv, så har jeg sluttet å bli sur og gi beskjed om at den begrunnelsen ikke holder, men jeg var standhaftig ganske lenge.

Akkurat på dette feltet har han rett og slett ingen læringskurve. Han skal være veldig glad for at han ikke er elev på vgs med dagens farværsregler. Men ettersom han er født et kvarter for seint, så skal det kanskje være sånn?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-08-20, 12:02   #65
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om lett mc (evnt vs moped)

Min ett år yngre pode ønsker seg førerkort på lett MC, og støttes av mannen. Han har selv kjørt både moped og lett MC, men hadde vett til å ikke ta lappen på tung MC, siden han er alt for glad i fart. Jeg syns det er skummelt og unødvendig, men ser argumentet med at lett MC faktisk kan være bedre i trafikken enn moped, siden det lettere flyter med trafikken. Mannen er dessuten en særdeles habil sjåfør, siden han har kjørt mye og langt siden han var 16 år. Det samme gjelder niesene og nevøene mine som startet med mobed/lett MC, for så å ta lappen. De er gode til å lese trafikken, og oppleves som veldig trygge sjåfører.

(Jeg har kjørt både moped og lett MC og det er unektelig mye morsommere å kjøre lett MC enn å putle rundt på en moped. )

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-20, 12:18   #66
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om lett mc (evnt vs moped)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå begynner ting å gå seg litt til, hun har redusert sikkerhetsmarginene noe, og det ser ut til at det stort sett går på tre kvarter hver vei. Men hun må beregne gode 50 på morgenen, for overgangen kan variere litt i ventetid. Lett mc ville tatt ca 15, en moped antagelig 25 (småveier). Det er ei lita mil, så elsykkel er slett ikke noe dumt alternativ! Hun er ikke glad i å sykle, men det kan jo testes.

Det er valgt med åpne øyne dette, altså. JEG ville at hun skulle gå på Pers, 1,8 km unna. Men hører de på mamma, alltid?!

Kjøring er TOTALT uaktuelt. Og dette er uansett en skole med elever fra hele byen, tror jeg vet om to andre fra vårt område på hele trinnet.

Så fint at det har gått seg litt til. Ja, det er en overgang når man er vant til nærskolen, men blir fort en vanesak. Barna her har pendlet 40-45 min til skole fra hhv 6. og 7.trinn. Poden proklamerte allerede tidlig i prosessen da jeg spurte om han synes det var langt å pendle "Mamma, det er null problem. Det er min alenetid."

Som Tallulah sier, så er det mange vgs elever som har den reisetiden til skole i Oslo, men elsykkel høres jo ut som kan være et godt alternativ. Så veldig smart å sjekke det ut hvis hun ønsker det.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-20, 12:52   #67
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fortell meg om lett mc (evnt vs moped)

Om det er 10 km ville jeg absolutt gått for el-sykkel. De finnes i ganske mange kule og brukbare utgaver.
Alternativet til moped/lett sykkel er utv eller atv.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-20, 13:05   #68
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.840
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om lett mc (evnt vs moped)

10 km er overkommelig på elsykkel. Om det er gode sykkelveier går det på 25 min.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-20, 13:46   #69
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om lett mc (evnt vs moped)

For meg står el-sykkel fram som det eneste fornuftige alternativet. Moped må du ikke tenke på en gang, det er galskap.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no