Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Villris- og bønnegryte på en søndag

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-06, 20:43   #1
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Villris- og bønnegryte på en søndag

Vel - denne retten her er i hvert fall sunn, om ikke annet (jeg likte den, og den ene av gjestene - den voksne. Barnegjesten spiste like lite gryte som mine barn, men jeg tror vi hadde et utypisk utvalg av kresne unger, ikke at gryta er spesielt barneuvennlig.)

Villris- og bønnegryte (en slags "risotto")

2-3 dl villris legges i vann over natten eller i hvert fall fra morgenen av
2-3 dl bittesmå grønne bønner (eller andre, evt linser) legges i vann over natten eller i hvert fall fra morgenen av
Ca en time før middag: Kok opp villrisen og bønnene
La dem koke og koke mens du gjør følgende:
1 stor løk kuttes i biter
2 store gulrøtter kuttes i biter
2 skiver kålrot kuttes i biter
1 stor paprika skjæres opp
Åpne en boks hermetiske limabønner i olje

Krydder: Karri, kummin og koriander, sort pepper
1 tomatboks
4 dl grønnsaksbuljong
evt litt soyasaus hvis det trengs mer salt

Når villrisen begynner å "slippe" det svarte skallet og vannet er kokt inn i bønnene, har du olivenolje i en stor gryte. Varmes opp og løken has i. Krydre løken med karri.
Når løken er blank har du oppi risen og de grønne bønnene. Stek dette sammen en stund. Ha oppi gulrøtter og kålrot. Kok dette sammen en stund. Ha oppi limabønnene. Ha oppi tomatboksen og grønnsaksbuljongen. Krydre med kummin og koriander og pepper. Ha oppi paprikaen. Smak til med soyasaus. La det putre til gulrøttene og kålrotbitene har ønsket konsistens. Server med ferskt brød - grovt sådan. Et dårlig alternativ er med pølsebrød til. Det gjorde jeg, med det resultat at storebror spiste ca 10 pølsebrød med ketsjup og to biter paprika av gryta, og også i dag endte opp med karbohydratsjokk.

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 22:33   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard



det hørtes ut som en god gryte! Litt videreføring av red beans & rice.

Tror jeg må teste den på Lille B. Takk for oppskrift!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no