Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikkere: favorittgarn

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-21, 09:22   #21
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.496
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikkere: favorittgarn

Hva er favorittgarnet deres til (mønstrete) votter? Av de jeg har strikket av så langt tror jeg Rauma tre-tråds er favoritten, men jeg skulle gjerne hatt en tynnere favoritt også. Hilsen nybegynner.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-21, 09:31   #22
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.916
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkere: favorittgarn

Igjen strikker jeg stort sett votter i finull.

Men nå holder jeg på med par nr to i ett veldig tynt garn fra Leine Merino (leinemerino.no) og det er virkelig helt nydelig. Veldig lette og tynne votter. Men det er mer pyntevotter. Jeg har en mistanke om at de ikke tåler veldig mange skiturer.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-03-21, 09:32   #23
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikkere: favorittgarn

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Hva er favorittgarnet deres til (mønstrete) votter? Av de jeg har strikket av så langt tror jeg Rauma tre-tråds er favoritten, men jeg skulle gjerne hatt en tynnere favoritt også. Hilsen nybegynner.

Tynnere favoritt = Rauma finull. Eventuelt Rauma gammelserie, den er litt hardere spunnet og litt tynnere enn finullen igjen.

Heilo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-03-21, 09:55   #24
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.226
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Strikkere: favorittgarn

Ren ull uten behandling.

Favorittene er Ask og alle de andre garnene fra Hillesvåg.
Dernest Finull.
Begge disse er vottefavoritter, men jeg opplever Ask som litt tykkere og varmere enn Finull.

Om jeg skal ut av landet er jeg veldig svak for Jamieson's Shetland Spindrift.

Shun er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-03-21, 10:20   #25
Penelope
Superaktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 473
Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Sv: Strikkere: favorittgarn

Et lite avsporingsspørsmål - vasker dere hjemmestrikkede plagg i maskin? I så fall - for alle typer garn?

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-21, 10:27   #26
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.015
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Strikkere: favorittgarn

Opprinnelig lagt inn av Penelope, her.

Et lite avsporingsspørsmål - vasker dere hjemmestrikkede plagg i maskin? I så fall - for alle typer garn?

Jeg vasker for hånd, men sentrifugerer etterpå.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-21, 10:29   #27
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.226
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Strikkere: favorittgarn

Opprinnelig lagt inn av Penelope, her.

Et lite avsporingsspørsmål - vasker dere hjemmestrikkede plagg i maskin? I så fall - for alle typer garn?

Det varierer med årstid (temperaturveksling på vann) og den spesifikke vaskemaskinen du bruker.

Superwashgarn er behandlet for å tåle maskinvask.

Jeg er ikke særlig begeistret for superwash, så jeg har eksperimentert meg frem til at noen garn tåler ullvugge eller 30 grader. I den maskinen jeg bruker.

Shun er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-03-21, 10:36   #28
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikkere: favorittgarn

Jeg strikker votter i Finull. Ellers elsker jeg garn i Bluefaced leicester! Strikker mye i håndfarget merino av forskjellige små håndfargere. Liker også godt det naturfargete garnet til g:uld i Danmark. Også strikker jeg mye i Wollmeise fra Tyskland. Liker nok best garn som strikkes på pinn 3-3,5 mm.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-21, 10:36   #29
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.916
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkere: favorittgarn

Jeg vasker i maskin, på et veldig forsiktig ullprogram, og det har gått bra. Jeg føler at den skylder bedre enn jeg gjør selv.

Men jeg tørker liggende og forsiktig.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-03-21, 10:36   #30
Penelope
Superaktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 473
Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Sv: Strikkere: favorittgarn

Jeg har ikke turt å ta sjansen, jeg. Har bare vasket en kjøpt strikkegenser i maskin, som var altfor stor i utgangspunktet. Men den ble ikke mindre...
Type irsk ull.

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-21, 10:37   #31
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.988
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikkere: favorittgarn

Jeg vasker ull på håndvaskprogrammet i maskina, med ullsåpe, men hadde ikke gjort det ukritisk. Prøvevasker med noe det ikke er så farlig med når jeg har ny maskin.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-21, 11:56   #32
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.175
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikkere: favorittgarn

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Til sokker synes jeg Sterk fra Du store Alpakka blir aller mykest, men arwetta er så tynt at det egner seg veldig godt hvis det er mye mønster.

I gensere har jeg ikke noe favorittgarn, for det kommer jo så mye an på design.

Jeg har brukt det dobbelt et par ganger, da syns jeg det er passe.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-21, 01:27   #33
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Strikkere: favorittgarn

Mine favoritter er ren ubehandlet (norsk) ull, fra f.eks Rauma. Ellers er jeg også glad i Drops Air, sammen med mohairgarn.

Strikker mindre og mindre med alpakka og merinoull.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-21, 09:06   #34
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Strikkere: favorittgarn

Favoritten er Sterk. Men det siger litt, det skal sies. Til kofter liker jeg Finull, det holder fasongen utrolig bra.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-21, 09:26   #35
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.141
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikkere: favorittgarn

Har vel ingen spesiell favoritt, men er glad i merino. Kjøper mest garn fra Sandnes garn siden jeg har et fabrikkutsalg i nærheten.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-21, 09:29   #36
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.104
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikkere: favorittgarn

Jeg liker masse garn jeg, så det er vanskelig å vite. Har strikket flere gensere/jakker i dobbel kid silk i det siste, og jeg bruker drops air en del, men også «kopien» fra europris og rauma finull og hillesvåg osv osv.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-21, 09:45   #37
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.265
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Strikkere: favorittgarn

Jeg har flere favoritter, og strikker i mange typer garn. Jeg er veldig glad i Sunday fra Sandnes garn og gleder meg til Double Sunday kommer neste uke. Jeg syns garnene fra Knitting for Olive er veldig fine, både i farger og kvalitet. Arwetta er fint til sokker, jeg har nettopp strikket en jakke i Peer Gynt som jeg elsker. Ulike plagg kler ulike garn, syns jeg.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-21, 11:18   #38
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Strikkere: favorittgarn

Jeg liker også Sunday fra Sandnes godt og har brukt det mye sammen med tynn Silk mohair fra Sandnes. Jeg er spent på fargene i Double Sunday som kommer til uka og sikter meg inn på et påskqeprosjekt i det garnet

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no