Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Fugler på fuglebrettet

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-21, 12:15   #21
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.460
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fugler på fuglebrettet

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Hvis dere som er bitt av basillen ønsker å utvide hobbyen så vil jeg sterkt anbefale å henge opp en fuglekasse eller to i hagen, meisene er i gang med sang og å opprette territorium allerede, og kassen brukes også som vinterbolig.

Morsomt å følge med på antall egg og unger når våren kommer, og småfugler er nyttige å ha i hagen, spiser larver og andre skadedyr.

Fuglebrett og fuglekasser er kortreiste naturopplevelser som små og store vil sette pris på

Jeg har katt som er god til å jakte og er redd for at fuglekasser hadde ført til rene massakre i hagen.....

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-02-21, 12:47   #22
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.803
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fugler på fuglebrettet

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Jeg har katt som er god til å jakte og er redd for at fuglekasser hadde ført til rene massakre i hagen.....

Ja, uff, det er skikkelig trist når det skjer. Men det er mulig å sikre mot kattene til en viss grad. Man kan henge kassen på husveggen, der kommer ikke kattene til. Eller sikre dem med netting rundt åpningen, evt sette en sperre på stammen på treet så katten ikke klarer å klatre opp.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-21, 12:57   #23
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.100
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fugler på fuglebrettet

Her får fuglene solsikkefrø på brett og fra en dings som henger i ospa og gir meg perfekt skue til liv og leven.
Vi satte opp fuglekasse som et fluesnapperpar kjapt flytta inn i. Men det ble ikke unger.

Håper de gjør et nytt forsøk. Planen er å montere inn overvåkingsutstyr.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-21, 14:27   #24
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fugler på fuglebrettet

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg legger ut hasselnøtter med skall. Noen spiser de og noen graver de ned i hagen. Det er ikke alltid så lett å få tak i så jeg hamstrer rundt juletider slik at jeg har nok til et helt år (hehe, ja, faktisk, men jeg legger bare ut en liten håndfull nøtter om dagen så det skal ikke så veldig mange poser til).

Jeg har prøvd hasselnøtter uten skall en gang jeg gikk tom for de med skall, og ekornet spiser de også, men det er også noen fugler som spiser nøtter uten skall så ekornet får ikke ha dem alene og det blir fort tomt etter at jeg har lagt dem ut. Nøtter med skall er det bare ekornet og flaggspetten som tar. Jeg lager en helt simpel ekornmater ved å skjære av nederste del av en liten brusflaske, lage et par hull i toppen med en syl og tre en hyssing gjennom slik at den kan henge i treet.

Takk for supert tips! Jeg mener at jeg har sett en del hasselnøtter bl.a. på Obs, så det må prøves!!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-21, 16:05   #25
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.460
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fugler på fuglebrettet

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Ja, uff, det er skikkelig trist når det skjer. Men det er mulig å sikre mot kattene til en viss grad. Man kan henge kassen på husveggen, der kommer ikke kattene til. Eller sikre dem med netting rundt åpningen, evt sette en sperre på stammen på treet så katten ikke klarer å klatre opp.

Men hva med når fugleungene skal lære å fly? Vil de ikke trenge litt tumleplass i hagen?

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-02-21, 14:11   #26
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fugler på fuglebrettet

Svarttrosten er en raring. Den forsyner seg av matfatet, og så blir den stående lenge og se seg omkring mens den vibrerer litt med halefjærene.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-21, 09:52   #27
Frk_Fryd
i tåka
 
Frk_Fryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1.898
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fugler på fuglebrettet

Ikke på fulgebrettet, men i helga var jeg ca 30 meter fra en kongeørn! Den satt så fredelig på en stein (og kikket på sauene mine :noia: ). Sjelden kost her hos oss!

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-21, 11:04   #28
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.984
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fugler på fuglebrettet

Wow, Frk Fryd. Det må ha vært spennende.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-21, 18:50   #29
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fugler på fuglebrettet

Opprinnelig lagt inn av Frk_Fryd, her.

Ikke på fulgebrettet, men i helga var jeg ca 30 meter fra en kongeørn! Den satt så fredelig på en stein (og kikket på sauene mine :noia: ). Sjelden kost her hos oss!

Åh! Det må ha vært magisk!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-21, 07:45   #30
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fugler på fuglebrettet

Jeg har fuglemater rett utenfor kjøkkenvinduet, og fyller på omtrent hver dag.

Det kommer kjøttmeis, gråspurv, gulspurv, pilfink, blåmeis, rødstrupe (tror jeg) og svarttrost.

Tenk å se kongeørn!

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-21, 19:59   #31
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.007
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fugler på fuglebrettet

Heller ikke fuglebrett, men jeg møtte tiur på vei ut fra jobb i dag.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-02-21, 20:43   #32
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fugler på fuglebrettet

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Heller ikke fuglebrett, men jeg møtte tiur på vei ut fra jobb i dag.

Jøss!! Hvilken jobb kom tiuren fra?!


Sorry, klarte ikke dy meg!

Men så gøy å se. Det er lite storfugl i Stavanger sentrum.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-21, 20:53   #33
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.007
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fugler på fuglebrettet

Må ha vært frilans på hospitalet da.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-02-21, 21:07   #34
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fugler på fuglebrettet

Jeg tenker at kanskje den Eva Solo dingsen til å henge på vinduet er relativ sikker mot mus og rotter. De kan jo ikke klatre på vindu... Men problemet kan kanskje være fugler som krasjer i vinduet? Eller det er vel egentlig først og fremst et problem der de antar at det er fly through liksom...

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-21, 14:57   #35
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.394
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fugler på fuglebrettet

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jeg tenker at kanskje den Eva Solo dingsen til å henge på vinduet er relativ sikker mot mus og rotter. De kan jo ikke klatre på vindu... Men problemet kan kanskje være fugler som krasjer i vinduet? Eller det er vel egentlig først og fremst et problem der de antar at det er fly through liksom...

Jeg er mer redd for at fuglene slumser mat ut av materen og ned på bakken. Hvor det kan tiltrekke seg uønskede gjester. Ikke at rottene kommer seg opp på fuglebrettet.

Her er det likevel en del småfugler i buskene i hagen da, det er koselig. Mest kjøttmeis akkurat nå.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-21, 15:11   #36
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fugler på fuglebrettet

De slupser definitivt! Jeg koster og koster etter de rotekoppene. Men syns det er verdt det.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-21, 15:27   #37
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fugler på fuglebrettet

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg er mer redd for at fuglene slumser mat ut av materen og ned på bakken. Hvor det kan tiltrekke seg uønskede gjester. Ikke at rottene kommer seg opp på fuglebrettet.

Her er det likevel en del småfugler i buskene i hagen da, det er koselig. Mest kjøttmeis akkurat nå.

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

De slupser definitivt! Jeg koster og koster etter de rotekoppene. Men syns det er verdt det.

Hm, ja, da er det jo vanskelig. Jeg skulle så gjerne ønske at vi hadde funnet en god løsning, men jeg kan ikke med viten og vilje tiltrekke mus og rotter til borettslaget (eller hytta). Det er et problem fra før.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-21, 08:00   #38
Frk_Fryd
i tåka
 
Frk_Fryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1.898
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fugler på fuglebrettet

Nå måtte jeg google kongeørn for å sjekke at jeg ikke lurte dere, men joda, det var det! Jeg vet det er et par som har revir i fjellene bak oss, men det er sjelden de kommer på besøk.

Jeg kan konstatere at fulgepeanøtter er mye mer populært enn meiseboller. De forsvant på 2 dager, og tiltrakk seg et større utvalg fugler.

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-21, 08:04   #39
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.328
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fugler på fuglebrettet

Opprinnelig lagt inn av Frk_Fryd, her.

Jeg kan konstatere at fulgepeanøtter er mye mer populært enn meiseboller. De forsvant på 2 dager, og tiltrakk seg et større utvalg fugler.

Det samme opplever jeg.

__________________
Gutt/jente 99, gutt 01
Sissel er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-02-21, 08:55   #40
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fugler på fuglebrettet

Vihar ulike småfugler i hagen, og de er så morsomme. Like før de ringer på døra når det er tomt for mat. De setter seg i en blankmispel 2 meter fra ytterdøra, og flakser og lager leven når jeg kommer ut. Når materne er fulle er de ikke i blankmispelen, så det er helt tydelig at de sitter der å venter.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no