Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Trenger strikkehjelp til halsfelling

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-21, 18:08   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Trenger strikkehjelp til halsfelling

Forhistorie; superenkel rett-frem genser strikket nedenfra og opp. Har felt raglan som anvist og har 128 masker på pinnene. Så skal det felles for hals og jeg faller (haha) helt av.

Hva menes her (mine kommentarer i parantes);

Fell for hals slik; sett de midterste (midterst bak? Fremme? Over ermene?) 11m på en hjelpenål (skal de stå der etter strikkes videre på? Blir de til høyere halskant bak? ), strikk glattstrikk som før frem og tilbake (men jeg har jo strikket rundt og rundt glattstrikk?) og fell videre for halsrigning 2m i begynnelsen av hver pinne, samtidig som raglanfellingen fortsetter som før der det er mulig. Fortsett til det er felt raglan 19 ganger (altså 3 ggr til). La de resterende maskene være på pinnen til halskant (hvor mange masker har jeg da?).

Og deretter står det;

Halskant: Strikk opp med lilla på pinne 6 ca 60 masker rundt halsåpningen (hvorfor felle av også plukke opp nye?) og strikk videre i vrangbordstrikk ca 6 cm. Fell av.

Norske oppskrifter er så upresise!

(Vurderer å bare felle jevnt til et visst antall masker (forslag til hvor mange?) Og strikke halskant uten å felle og legge opp nye, og uten evt. Forhøyning bak (om det er det de forsøker å få til). Det er Tess genseren, hvis det har noe å si; https://www.garnius.no/strikkepakker...genser-complex)

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-21, 18:15   #2
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.164
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger strikkehjelp til halsfelling

Du skal lage til en avrundet hals. Da setter du de 11 midterste maskene foran på en hjelpenål eller en tråd. De skal du bruke igjen når du skal lage selve halslinningen (som regel noen cm med ribbestrikk). De andre maskene strikker du nå fram og tilbake. I begynnelsen av hver pinne skal du felle to masker til. Da fåe du en fin skrå/rund hals på genseren. Du skal også fortsette med raglandfellingen til du har felt 19 ganger. Vanskelig p si helt hvor mange masker du har igjen da. Jeg ville brukt de maskene som er igjen på pinnene, og så plukket opp de resterende maskene i sidekanten på fellingen.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-21, 18:21   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger strikkehjelp til halsfelling

Takk!!!! De 11 maskene skal altså stå urørt frem til jeg strikker vrangbord? Skal jeg strikke frem og tilbake til alle maskene er felt utenom de 11, eller blir det "to grupperinger" av masker på arbeidet (de 11 pluss de jeg ikke har felt)? Skal jeg plukke opp 60 masker eller til det er 60 masker tilsammen?

#teskje

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-21, 19:09   #4
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.164
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger strikkehjelp til halsfelling

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Takk!!!! De 11 maskene skal altså stå urørt frem til jeg strikker vrangbord? Skal jeg strikke frem og tilbake til alle maskene er felt utenom de 11, eller blir det "to grupperinger" av masker på arbeidet (de 11 pluss de jeg ikke har felt)? Skal jeg plukke opp 60 masker eller til det er 60 masker tilsammen?

#teskje

Frem og tilbake til du har tatt 19 raglanfellinger. Vanskelig p si hvor mange masker du skal plukke opp og om 60 er totalantall uten at jeg har sett hele mønsteret/bilde av genseren. Men jeg tipper 60 masker totalt?

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-21, 19:19   #5
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger strikkehjelp til halsfelling

Jeg fikk det til

60 masker totalt ja. Avrundet hals har jeg aldri strikket før innser jeg. Helt klart en ny favoritt.

Tusen takk Blånn!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-21, 19:20   #6
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.164
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger strikkehjelp til halsfelling

Så hyggelig at jeg kunne hjelpe.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no