Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Den beste hønsefrikasseen?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-14, 21:14   #1
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Den beste hønsefrikasseen?

hva er en bunnsafe oppskrift på hønsefrikase? Jeg vil lage det på søndag. Har lagd det en gang før, men det et skrekkelig mange år siden.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-14, 21:00   #2
Nima
Stadig innom
 
Nima sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Innlegg: 807
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Sv: Den beste hønsefrikasseen?

Har ikke oppskrift, men mamma pleier å lage en der hun lager en hvit saus med karri og ost. Ferdig kokt høns eller kylling i biter, hell sausen over, ost over der og inn i ovnen til osten er smeltet. Serveres med ris og broccoli.

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-14, 21:27   #3
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.038
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den beste hønsefrikasseen?

Jeg lager også en karrivariant.
Lager frikassesaus på kokekrafta, bruker ikke melk. Smaker til med karri. Dersom det er hurtigmiddag bruker jeg frosne grønsaker, har jeg bedre tid koker jeg grønsaker etter ønske. (Gulrot, blomkål, kålrot, bønner, sukkererter.)


Har ikke oppskrift som så, men

1) Trekk høna (herlighet, jeg er så barnslig at det er like knisefestlig å si/skrive hver gang) etpar timer. Jeg deler den alltid delvis opp før jeg har den i gryta. Kjøl ned og plukk kjøttet.

2) Sil kraften

3) Lag bunnjevning. Jeg er dårlig på mengde på smør og mel, en dæsj av ditt og en dæsj av datt, jeg liker tykk saus. Det finnes sikkert forslag til dette på nett dersom du ikke er vant til å lage saus. Rør inn kraft. Smak til med karri. La småputre en stund.

4) Ha i kjøttet som du har delt opp i passe store stykker, jeg pleier å ha små kjøttbiter, andre foretrekker gjerne store. Alt funker.

5) Dersom du bruker frosne grønsaker har du det i nå. Har du kokte, friske grønsaker har du det i sausen rett før servering.


...

Jeg har prøvd noen gode varianter uten karri, men med fløte, også. Godt, men det er denne jeg alltid kommer tilbake til.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.

Sist redigert av Syrinx : 04-10-14 kl 21:34.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-14, 21:43   #4
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den beste hønsefrikasseen?

Koker gulrot, kålrot, brokkoli, persillerot og sellerirot i kraften som jeg har kokt høna i. Lager deretter hvitsaus av krafta og har oppi opprevet kjøtt og alle grønnsakene.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-14, 19:33   #5
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den beste hønsefrikasseen?

Det var jo umulig å oppdrive høne i Flekkefjord... (��) så det ble kyllingfrikase med fløte i sausen. Knallgodt ble det, og fryktelig enkelt med kylling som ikke måtte pilles.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no