Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Barn som baker

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-14, 00:44   #21
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.856
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn som baker

Vi har denne:
http://www.selja.no/129_klare-sjol_k...p-og-skei.html

Og denne: http://www.bokklubben.no/SamboWeb/pr...duktId=3004973

Begge kjøpt inn etter ønske fra ungene.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-14, 08:24   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som baker

Opprinnelig lagt inn av Serena, her.

Eh, fra boller til burritos, ikke burettslag..

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-14, 09:05   #23
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn som baker

Opprinnelig lagt inn av Serena, her.

Fra boller til burettslag er en fin bok for nybegynnere, den boken fikk alle da vi hadde heimkunnskap på skolen

Det er den som er kokebok for alle nå.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-14, 09:05   #24
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som baker

Jeg er en stor fan av å lære noen grunnoppskrifter som man kan bruke og variere i det uendelige. Jeg lærte noen som barn og bruker dem enda.

Dette er en skikkelig god og saftig sjokoladekake. Det fine med denne sjokoladekaken er at den også kan bli en skikkelig saftig krydderkake og rabarbrakake.

SJOKOLADEKAKE

(Nok til en liten langpanne eller en rundform på 30 cm)

250 g mykt smør
250 g sukker
4 egg
2 dl rømme eller kefir
250 g mel
2 ts natron
4 ss bakekakao

Sukker og smør piskes hvitt
ha i egg og rømme eller kefir og pisk videre.
Ha i resten av ingrediensene og pisk til deigen eren myk og fluffy krem som lukter og smaker godt.

Kle en form med bakepapir (jeg pleier å ha bakepapir i bunnen av rundformer og smøre langs kantene) og ha i deigen. Stekes i ca 30 minutter på 175 C. Prøv med en kakepinne (gaffel, strikkepinne, grillspyd...) og stek litt til om den ikke er ferdig. den skal være fuktig, men det skal ikke henge igjen rå deig på pinnen.

La kaken hvile. Når den er kald: lag en glasur og pynt til trengsel.

Jeg slomser sammen noe av smør, melis, sjokolade og rømme. Det pleier å bli godt.

50 g mykt smør
150 g smeltet mørk sjokolade
250 g melis
1 dl rømme
1 ts sirup

piskes sammen og smøres over kaken.

KRYDDERKAKE

250 g mykt smør
250 g sukker
4 egg
2 dl rømme eller kefir
250 g mel
2 ts natron
2 ts kanel
1 ts kardemomme
1 ts malt nellik
1/4 ts malt ingefær
1/4 ts muskat

Blandes og stekes som sjokoladekaken. Har du nyplukkede tyttebær? Ha i en neve, det blir kjempegodt!
Det er godt med en ostekrem på toppen.

200 g kremost
200 g smør
3 dl melis
litt sitronsaft og skall av en sitron

RABARBRAKAKE

4-5 stilker rabarbra skrelles og skjæres i 3-4 mm tykke skiver. Fint arbeid for barn.

Sukkerlake:
2 kopper sukker
2 kopper vann
1 vaniljestang, splittet på langs

Kok opp og ha i rabarbraen, skru ned varmen og la syde til rabarbraen er myk og mør.

250 g mykt smør
250 g sukker
4 egg
2 dl rømme eller kefir
250 g mel
2 ts natron

Alt blandes sammen med mikser, ha i en smurt kakeform (30 cm). Bruk bakepapir i bunnen.

Sil av rabarbraen og fordel utover deigen. Stek på 175 C i ca 30-35 min.
Serveres med is, vaniljekesam eller krem. Ostekremen fra krydderkaken blir heller ikke feil.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-14, 09:08   #25
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som baker

Grunnoppskrift:

2 egg
125 g sukker
125 mykt smør
125 hvetemel
1 ts bakepulver

Jeg har blandet ingrediensene på alle mulige måter; eggedosis + det tørre. Smuldre smør, mel og sukker og ha oppi piskede egg. Eller bare hive alt i en bolle og blande for hånd eller med mikser. Spiller ingen rolle, blir bra uansett.
Denne porsjonen passer til en ganske liten form, til en liten langpanne og stor rundform bruker jeg dobbel porsjon og til vanlig langpanne tripler jeg oppskriften.


Oppi en porsjon av deigen kan du ha en tredjedel pose frosne bær (skogsbær, blåbær, bringebær), en neve sjokoladelinser, 2 skrelte epler i skiver med sukker og kanel, skrelt pære i skiver, halve små plommer, pekannøtter og lønnesirup, rabarbra, osv. Bare fantasien setter grenser!

Kaken stekes i 25 - 35 minutter på 175 C. Pass på og stikk en pinne i midten for å sjekke etter 25 minutter.

Den opprinnelige kaken hadde skrelte epler, 25 (!) hakkede mandler, sukker og kanel. Den mest populære varianten her i huset er med blåbær. Vi serverer med is, krem eller vaniljekesam.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-14, 09:13   #26
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som baker

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Det er den som er kokebok for alle nå.

Ja, "Kokebok for alle" kjøpte jeg til Poden i fjor, og den er fin. Han har mest brukt middagsoppskriftene, men det er mye bakverk også, blant annet en scones-oppskrift som jeg har adoptert til kjapp-bruk.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-14, 09:19   #27
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som baker

Men altså: matstart.no har brukerveiledninger som overgår enhver kokebok jeg noen gang har sett. Nå klarte hun å gjøre alt helt selv. Og så står det til slutt at de må rydde opp etter seg.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-14, 09:23   #28
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som baker

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men altså: matstart.no har brukerveiledninger som overgår enhver kokebok jeg noen gang har sett. Nå klarte hun å gjøre alt helt selv. Og så står det til slutt at de må rydde opp etter seg.

Ja, jeg har også introdusert denne. Hiawata liker å bake, og elsker Masterchef for barn. De viste første sesong på TV, men de neste har vi vært nødt til å se på youtube. Rydde derimot, er han ikke så begeistret for, men gjør det når det blir påpekt. Vi har baking og matlaging som en fellesaktivitet vi da, han vil ikke alene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-14, 09:43   #29
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som baker

Snuppa er jo sånn skrudd sammen at hun vil klare alene; helt alene. Gleden ved å servere mat hun har vært helt alene om å lage er stor, men det fordrer svært gode forklaringer på hva som skal gjøres.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-14, 09:49   #30
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.246
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som baker

Jeg spør om det samme som alltid; er det noen som lar barna lage mat alene på gass? ( )

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-14, 10:08   #31
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn som baker

Det er vel en (av flere) grunner til at vi ikke har gass. Induksjon oppleves som mye tryggere, gitt.

Men om det kun er det dere har, så må dere jo virkelig bare lære dem det? Det avhenger jo sikkert av barnet selv og alder.

Jeg er i hvertfall lykkelig over å nå ha en elleveåring i hus som sier "Slapp av Mamma, jeg fikser meg noe mat selv før trening." Og så legger jeg meg ikke opp i om det er speilegg, nudler (:grøss: ) eller tomatsuppe.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-14, 10:14   #32
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.246
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som baker

Jeg elsker å lage mat på gass, det er ikke tull at det er én av grunnene til at jeg gikk fra "kan overhodet ikke lage mat" til temmelig flink. Men jeg angrer på at vi ikke gikk for en kombi.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-14, 10:17   #33
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.229
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barn som baker

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Snuppa er jo sånn skrudd sammen at hun vil klare alene; helt alene. Gleden ved å servere mat hun har vært helt alene om å lage er stor, men det fordrer svært gode forklaringer på hva som skal gjøres.

Det er sånn min er også.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-14, 10:31   #34
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som baker

Vi har induksjonsovn, og den håndterer ungene helt greit. Jeg er usikker på hvordan jeg hadde tenkt rundt gass. Men hvis det er det eneste dere har, så tror jeg at jeg hadde lært dem å bruke den. Så får man lage maten sammen i starten slik at man ser at de behersker det.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-14, 10:39   #35
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som baker

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg spør om det samme som alltid; er det noen som lar barna lage mat alene på gass? ( )

Eldste har laget mat på gass på hytte og på ferie. Gikk helt fint.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-14, 10:43   #36
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.246
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som baker

Poden bruker den, altså, men ikke alene foreløpig.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-14, 23:32   #37
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn som baker

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg spør om det samme som alltid; er det noen som lar barna lage mat alene på gass? ( )

Ja. Vi gjør. Det har vi gjort de siste sju årene.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 11:10   #38
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn som baker

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Gjerne, Zulu!

Beklager at jeg var litt treg, men her er eldstejentas favoritter:

Brownies

200 g mørk sjokolade
200 g smør
Smeltes og røres sammen i kjele på svak varme.

4 egg
4 dl sukker
Piskes sammen for hånd.

3 dl mel
2 ts bakepulver
Blandes i bolle.

Alt blandes sammen og helles i form. Stekes på 175 grader i 30 minutter.


Eplekake

100 g mykt smør
2 dl sukker
Røres sammen.

2 egg
Blandes sammen med smør og sukker.

3 dl mel
1 ts bakepulver
1 dl melk
Røres inn.

Hell alt i formen. Legg på eplebåter. Dryss på sukker og kanel.
Stekes i 175 grader i en time.


Pannekaker (til 4 pers)

4 dl Fibramel
1/2 ts salt
6 dl melk
Røres sammen med litt og litt melk av gangen.

4 egg
Røres inn.

La svelle i 20 minutter.
Stek pannekakene i smør.


Vafler

3 egg
2 dl sukker
5 dl mel
3 dl havregryn
1 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
8 dl melk
200 g smeltet smør
Litt kardemomme

Alt blandes sammen i kjøkkenmaskinen. La svelle i 15 minutter før steking.

Et tips til barnebaking er å ha en sånn desiliterskje i melposen, da blir det mindre søl enn hvis de skal helle mel oppi et vanlig litermål.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-14, 13:49   #39
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.229
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barn som baker

Takk Zulu!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no