Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Utbygning av hus?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-03-14, 14:31   #1
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Utbygning av hus?

Ja hei alle sammen

Vi vurderer å bygge ut huset. jeg har fått ansvar for estimert pris, søknad til kommunen osv. Men jeg aner ikke hvordan jeg skall begynne. Hvem kontakter jeg ? hvordan finne ut estimert pris osv. Noen som kan hjelpe meg?

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 14:42   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utbygning av hus?

Hvor mye påbygning har dere tenkt?

For å søke til kommunen, trenger man som regel en ansvarlig søker. Det kan være en arkitekt eller en byggmester som enten har sentral godkjenning eller lokal godkjenning i kommunen. Det betyr at de er godkjent av kommunen (at de har kompetansen som skal til for å søke).

Jeg anbefaler en arkitekt, slik at dere kan få innspill på hvordan huset deres kan utnyttes best mulig. Finn frem tegninger av huset, og sett dere ned med en skriveblokk der dere kan gå gjennom de ulike rommene og si hva som er bra, og hva som ikke fungerer. Hva savner dere i dag som gjør at dere vil bygge på? Ikke bare si "mer plass", men "mer plass til at barna kan spille fotball inne" feks. Jo mer dere har tenkt på forhånd om hva dere vil ha, jo enklere er det for arkitekt/byggmester å gi dere innspill. Og jo enklere, jo rimeligere.

Fordelen med å bruke en arkitekt er at det ikke låser deg til å bruke byggmesteren videre, tegningene en arkitekt lager er dine, og du kan bruke dem som du vil.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 15:07   #3
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Utbygning av hus?

Tusen takk for kjapt og utfyllende svar. Leste det til samboen og han var enig at det hørtes bra ut. Tror ikke søknaden blir ett problem da vi har veldig stor hage med veldig lav prosentandel på be bygning. Er det noen he som har tips til en arkitekt i Buskerud området? Hvordan gå frem for å finne en som er flink? Og er det stor prisforskjell fra arkitekt til arkitekt?

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 15:56   #4
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utbygning av hus?

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Tusen takk for kjapt og utfyllende svar. Leste det til samboen og han var enig at det hørtes bra ut. Tror ikke søknaden blir ett problem da vi har veldig stor hage med veldig lav prosentandel på be bygning. Er det noen he som har tips til en arkitekt i Buskerud området? Hvordan gå frem for å finne en som er flink? Og er det stor prisforskjell fra arkitekt til arkitekt?

Søknad i forhold til utnyttelsesgrad går nok fint. Vanligvis er det 25% utnyttelse, men man må passe på avstand til nabogrenser, høyder på hus og andre krav i reguleringsplanen. Og om kommunen har noen spesifikke krav.

Prikker deg navn på en arkitekt som holder til i Drammen. Hun kan virke litt streng, men er nøyaktig, praktisk og kjapp tegner.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 16:57   #5
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Utbygning av hus?

Mannen min som er Byggmester ordner alt fra søknader, snekkerarbeid, murer, graver, elektriker, evt. rørlegger etc. når han får sånne jobber.

__________________
Gutt 95 Jente 04
cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 20:48   #6
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.355
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Utbygning av hus?

Vi bygde om og på for noen år siden. Brukte masse penger, og jeg vil si at de best anvendte pengene var de vi brukte på arkitekt + prosjektledelse.

Dette er selvsagt avhengig av hvor stor jobb dette er, og også hvor praktiske dere er selv. Men for oss var det definitivt en smart ting å bruke penger på, både mtp husprosjektet og som ekteskapsbevarende tiltak.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-14, 23:47   #7
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Utbygning av hus?

tusen takk for alle tips. om noen har bygget ut her og ønsker å komme med tips er det bare å si ifra. Er egentlig veldig spent på hvor mye det kommer til å koste om noen som har lyst å dele hva de gjorde og hvor mye det kom på hadde vert utrolig til hjelp.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-14, 00:06   #8
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utbygning av hus?

Spør gjerne noen dere kjenner som har bygd om de kan anbefale noen. Evt bank på hos noen som har bygd på i det siste og spør. Det er veldig mange flinke byggmestere der ute, som både er tekniske og praktiske.

Når det gjelder arkitekt finnes det mange typer av dem også. Spør om arkitekten har bygget noe/mye selv. Det er mye læring i å pusse opp og bygge hus. Vi rehabiliterer en gammel bolig for femte gang nå, og det er fortsatt en del feller å gå i.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-14, 00:07   #9
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utbygning av hus?

Som et eksempel; vi bygger på ca 20m2 i en etasje, med toalett/vask. Det har vi beregnet til ca 250.000,- alt inkludert.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-14, 00:40   #10
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv
 
Veslemøya sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1.521
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Sv: Utbygning av hus?

Jeg følger litt med på tips her hvis det er greit. :-) Hvordan er det hvis man har arkitekttegnet hus? Bør man da oppsøke den aktuelle arkitekten ved utbygging?

__________________
Meg og halen. <3
Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-14, 00:41   #11
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Utbygning av hus?

ok planen vår er bygge opp det tilbygget som allerede er der opp til andre etasje. Ønsker oss et soverom til og ett stort bad. Jeg regnet med at vi kan ha 500 t i budsjett. Og med dine 20 m2 så kan jo dette stemme ganske godt. Om flere kommer med eksempel er det supert. Har påtatt meg denne oppgaven med å få satt dette i gang og føler meg helt grønn på det område.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-14, 08:57   #12
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Utbygning av hus?

Oi, det er nok stor variasjon i priser.
Familien til en venn av sønnen vår, bygget ut for tre år siden.
De bygget ut ca 25 kvm, som ble en utvidelse av stue og et lite soverom (ikke dyre rom som kjøkken/bad), på bakkeplan.
Dette kostet 500.000,-
Da gjorde de ingenting selv.
250.000 for 20kvm som inkluderer toalett og vask, høres veldig rimelig ut.
Gjør dere noe selv, Saint?

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-14, 09:26   #13
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utbygning av hus?

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

ok planen vår er bygge opp det tilbygget som allerede er der opp til andre etasje. Ønsker oss et soverom til og ett stort bad. Jeg regnet med at vi kan ha 500 t i budsjett. Og med dine 20 m2 så kan jo dette stemme ganske godt. Om flere kommer med eksempel er det supert. Har påtatt meg denne oppgaven med å få satt dette i gang og føler meg helt grønn på det område.

Vårt tilbygg er veldig, veldig enkelt, og vi gjør ingen inngrep i eksisterende takkonstruksjon, men i vegg. Jeg tror dere nok må regne med minst en dobling av prisen vår. Baderom er det dyreste dere kan bygge, og fordyrer kanskje med 250.000,- til. Avhengig av hvor stort tilbygget er i dag, og om det er dimensjonert for å bygges på, tror jeg dere må regne med en million, dessverre.


Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Oi, det er nok stor variasjon i priser.
Familien til en venn av sønnen vår, bygget ut for tre år siden.
De bygget ut ca 25 kvm, som ble en utvidelse av stue og et lite soverom (ikke dyre rom som kjøkken/bad), på bakkeplan.
Dette kostet 500.000,-
Da gjorde de ingenting selv.
250.000 for 20kvm som inkluderer toalett og vask, høres veldig rimelig ut.
Gjør dere noe selv, Saint?

Ja, vi gjør en del selv. Men vi har leid inn folk til å støpe plate og sette opp reisverk/takstoler, samt å isolere og kle utvendig, og legge fliser innvendig, samt elektriker/rørlegger.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no