Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Beste oppskrift på Sarah Bernhard

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-23, 21:06   #1
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Beste oppskrift på Sarah Bernhard

Skal lage disse (helst langpanneversjon) men ser at det er stort sprik i oppskriftene der ute. Hva er din favorittoppskrift, og lager du langpanne eller små søte kaker?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-23, 21:17   #2
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste oppskrift på Sarah Bernard

Jeg liker ikke SB der bunnene er av ferdig marsipan eller kransekakemasse, det smaker vondt.
Aller best liker jeg å bruke bunnene til gule bomber (krem.no sine, de er nesten helt som makroner)
https://krem.no/hjem/elins-gule-bomber/
samt hennes krem, som bare er en pisket ganache, ikke noe melis, eggeplommer eller annet.

https://krem.no/hjem/sarah-berhard/

Lager jeg i langpanne bruker jeg samme bunn som suksessterte.

Jeg lager aller helst munnfullstore kaker. Er generelt veldig glad i å lage porsjonskaker eller bittesmått bakverk.

__________________
I'm happy, hope you're happy too

Sist redigert av Nextlife : 13-11-23 kl 21:41. Årsak: Glente lenke
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-23, 21:33   #3
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beste oppskrift på Sarah Bernard

Angående kremen; den jeg liker best er å smelte god sjokolade i fløte, sette kaldt og dagen etter pisker jeg til krem. Sprøyter topper og setter kaldt igjen. Dypper i smeltet sjokolade og kokosfett (blir enklere å dyppe og glattere med kokosfettet). Dypper gjerne to ganger. Bunn lager jeg litt ulikt, som oftest av kransekakemasse, ett egg og finhakkede mandler.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-23, 09:57   #4
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste oppskrift på Sarah Bernard

Jeg har en god oppskrift som jeg bruker hvert år, men den er altså med gul krem og ikke sjokoladekrem. Jeg har skjønt de seinere årene at noen lager dem med sjokoladekrem, uten at jeg har skjønt helt hvorfor.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-23, 09:59   #5
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beste oppskrift på Sarah Bernard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg har en god oppskrift som jeg bruker hvert år, men den er altså med gul krem og ikke sjokoladekrem. Jeg har skjønt de seinere årene at noen lager dem med sjokoladekrem, uten at jeg har skjønt helt hvorfor.

Bring it on!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-23, 11:38   #6
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste oppskrift på Sarah Bernard

Jeg er på jobbreise, Palmen, men skal finne den frem i morgen kveld. Hvis ikke, så rop på meg!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-23, 14:25   #7
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Beste oppskrift på Sarah Bernard

Er det Sarah Bernard hvis det er gul krem? Jeg trodde SB var enten sjokoladesmørkrem eller sjokoladekrem

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-23, 17:47   #8
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste oppskrift på Sarah Bernard

Det er sjokoladekrem som er klassisk Sarah Bernard.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-23, 09:40   #9
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Beste oppskrift på Sarah Bernard

Jeg svarer litt sent. Men jeg lagde SB med ferdig kransekakedeig i går, og jeg må si meg enig med Nextlife, det ble ikke så gode bunner. Men de blir nok oppspist.
Kanskje det kommer an på kransekakemerket, jeg kjøpte et billigmerke. Prisen varierer mye.



Male mandler selv synes jeg tar lang tid, men nå selges det ferdig malt mandelmel, det blir raskere å lage bunner med det.



Jeg tror at å lage bunner selv er det beste, eventuelt piffe opp ferdig kransekakemasse som Teflona gjør. Jeg skal prøve å huske det til neste gang.


Jeg har bare lagd kremen av sjokolade som smeltes i varm fløte, og jeg synes det blir bra. Jeg har aldri lagd smørkremen med eggeplommer.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-23, 21:51   #10
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Beste oppskrift på Sarah Bernard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det er sjokoladekrem som er klassisk Sarah Bernard.

Takk!

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-23, 10:21   #11
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beste oppskrift på Sarah Bernard

Jeg er så lite glad i og god på å bake, at her gjøres det enklest mulig. De blir spist da. Folk her i huset synes de er veldig gode.

Jeg bruker ferdig kransekakemasse og helt vanlig sjokoladesmørkrem. Dypper i smeltet Dronningsjokolade. :rema1000:

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-23, 11:31   #12
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Beste oppskrift på Sarah Bernard

Den med gul krem heter ikke Sarah Bernhard, men et annet damenavn Bernhard. Jeg har pleid å kjøpe begge på julemarked på Bærums Verk, og har likt den gule best. I år har vi ikke fått vært der og jeg har ikke funnet den noen andre steder.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-23, 23:37   #13
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Beste oppskrift på Sarah Bernard

Liefje, har du smakt med smørkrem eller fløtekrem?

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-23, 07:59   #14
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Beste oppskrift på Sarah Bernard

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Liefje, har du smakt med smørkrem eller fløtekrem?

Jeg kjøpte dem ferdige, men troooor det var smørkrem.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-23, 23:43   #15
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Beste oppskrift på Sarah Bernard

Da burde du prøve fløtekrem før du dømmer

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-24, 17:48   #16
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste oppskrift på Sarah Bernard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Bring it on!

Bedre seint enn aldri. Sarah Bernard (ca. 40 stykker, gjerne flere)

Kakebunner
• 250 gram malte mandler
• 3 dl melis, 180 gram
• 3 eggehviter
Bland malte mandler og melis og bland inn eggehvitene. Sett kakene på stekebrett med teskje. Stekes ved 200 grader i 10 minutter. Oppskriftens "eier" sier 160 grader og litt lengre steketid. Jeg stekte i 12 minutter, men det kunne kanskje vært lengre?

Smørkrem:
• 150 gram smør (225 gram)
• 1 ¼ dl melis, 75 gram (1,9 dl)
• 2 eggeplommer (3)
• 2- 2 ½ spiseskje sterk kaffe (3 ½-4)
Rør smør og melis smidig, ha i eggeplommer og kaffe. Legg så kremen på kakene i små porsjon. Ev. bruk sprøytepose. Sett kaldt umiddelbart.

Sjokoladetrekk:
• 2 plater kokesjokolade
• 2 ss matolje (solsikke er OK)
Smelt sjokolade og matolje og rør godt sammen. La kjøle av i 10 minutter. Dypp kakene i sjokoladen og sett kaldt til sjokoladen har stivnet. Må stå kaldt, men bør helst fryses.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)

Sist redigert av Nenne : 02-01-24 kl 08:36.
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-24, 23:21   #17
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Beste oppskrift på Sarah Bernard

Nam

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no