Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Banning

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-16, 16:50   #1
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Banning

Hva synes dere, er det ok?
Jeg registrerer at det blir mer og mer akseptabelt å banne i det offentlige rom, even i barneprogram på tv kommer det et banneord innimellom.
Er det jeg som er gammeldags som ikke synes noe om banning i tide og utide?
Jeg er ikke en engel selv, hender det kommer et ukvemsord fra meg også, men da som oftest når et eller annet praktisk går til hel......
Vi diskuterte det på jobb en dag, og jeg var ganske alene om å reagere på banning. Ble litt overrasket, men jeg er ikke oppvokst med banning til daglig. Mulig det er derfor jeg reagerer? Irettesetter dere barna om de banner kun for å banne?
Hadde vært artig å høre deres erfaringer og meninger.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 16:58   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Banning

Jeg er positiv til banning. Veldig positiv. Ord i seg selv er ikke farlige.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 17:03   #3
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Banning

Jeg synes det er en uting og er av den oppfatning at språk er med på å skape virkelighet.
Banning i serie uttrykker sjeldent noe positivt og svært ofte gir det ekstra negativ klang.

Selv om ord bare er lyder rent teknisk er det i funksjon noe vi kommuniserer med. For min del er det forskjell på å bli kalt "kvinne" og å bli kalt "jævla kvinne".

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 17:04   #4
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Banning

Irettesetter ikke, men oppmuntrer til å velge andre ord. Også har jeg ikke noen nevneverdig toleranse når banningen blir brukt nedsettende om andre. Sånn på ordentlig synes jeg ikke banning i seg selv er så krise, men jeg tenker at det er greit å lære at det å banne ofte blir sett på som mangel på folkeskikk og at man derfor bør lære seg å se an publikum om man skal bruke slike ord.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 17:05   #5
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Banning

Jeg synes overdreven bruk av superlativer (som også forsterkes med banning) heller ikke skaper så mye positivt. Nyansene blir borte når forsterkninger brukes absolutt hele tiden.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 17:11   #6
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Banning

Jeg synes det er lite sjarmerende når folk har banneord som er del av dagligtalen. Nordlendinger er unntatt. :inkonsekvent:

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 17:21   #7
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Banning

Jeg banner selv. Ikke overdrevet mye men litt. Nå er jeg oppvekst i Sverige og der er det mer banning i dagligtalen enn det som er vanlig i Norge. Jeg retter ikke på ungene når de har litt banning i språket men oppmuntrer de til å ikke bruke det for mye.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 17:23   #8
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.871
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Banning

Jeg synes banning er veldig usjarmerende. Jeg er forøvrig nordlending selv så jeg har hørt det meste, men jeg liker det ikke likevel og banner sjelden selv.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 17:59   #9
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Banning

Jeg synes ikke nordlendinger som banner mye er særlig sjarmerende heller. Fette og hestkuk er like kvalmt uttalt av nordlendinger som av andre.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 18:10   #10
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Banning

Jeg synes sjelden jeg hører banning, egentlig. Selv banner jeg aldri (det føles helt latterlig for meg å gjøre det) mannen banner og lite.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 18:15   #11
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Banning

Jeg synes det er veldig usjarmerende, og folk som banner i dagligtale er vanskelige å ta seriøst. Men nå er det veldig sjelden jeg treffer på noen som banner i det hele tatt.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 18:19   #12
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Banning

Vi har vel tidligere stadfestet at jeg er prippen på akkurat dette.

Jeg banner ekstremt sjelden, det må være hvis jeg er kjempesint eller skader meg, og får veldig vondt. Banner heller ikke foran ungene, tror jeg med hånden på hjertet kan si at jeg tror de knapt har hørt det.

Mine barn får ikke banne. De får ikke kjeft eller straff, men jeg sier ifra om at jeg kan ha det meg frabedt. Vi har også snakket om at selv om vi ikke tror på Gud, så trenger vi ikke misbruke navnet hans, i respekt for andre som tror på han.

Noe mye verre enn "herregud" tror jeg ikke mine har prøvd seg på. Storebror prøvde seg vel på "faen" en gang for mange år siden.
Lillesøster sjekker med meg om ting er banneord eller ikke.

Jeg synes unger (og voksne) som banner er særs lite sjarmerende.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 18:25   #13
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.166
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Banning

Jeg slår ned på banning her hjemme. Det gjelder for barna. Mannen er voksen, men banner ikke så ofte. Alle vennene til gutta får også tilsnakk om de banner når jeg er i samme rom. Om jeg overhører dem banne på barnas rom lar jeg det gå.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 18:54   #14
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Banning

Jeg kan banne når jeg er sint, men stort sett bare hjemme, da må det bare ut litt god gammeldags blasfemisk banning. Ellers bannes det lite her i huset, jeg går ut i fra at de eldste ungene kanskje banner litt ute, men lite i mitt nærvær. Jeg har ikke sansen for banning som en del av dagligtalen.

Ellers så synes jeg ikke det er så mye banning rundtomkring egentlig, men det har kanskje litt med hvor jeg ferdes, jeg vet ikke. Jeg synes ikke elevene banner noe særlig heller, ikke når jeg er til stede i alle fall, uten at jeg har holdt noen moralpreken for dem i forkant.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 19:03   #15
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.997
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Banning

Jeg er ikke nordlending selv, men bor i Tromsø, og jeg føler at det er en myte at nordlendinger banner mer enn gjennomsnittet. Nå har det muligens litt å gjøre med hva slags typer mennesker man omgås, men sånn generelt.

Derimot har jeg en innflyttet svenske i familien, og der bannes det både titt og ofte.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 19:16   #16
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Banning

Min kjære mann, fra Mo i Rana, banner så og si aldri, og det gjelder resten av familien hans óg. Jeg prøver å unngå det, og har snakket en del med eldste om hvordan andre kan oppfatte en som banner mye, og at siden det er et helt unødvendig tilskudd til vokabularet (i alle fall for barn), så lar vi være.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 19:20   #17
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Banning

Banning er helt uaktuelt i vårt hus, verken jeg eller mannen banner overhodet, og ungene har prøvd seg en gang på hvert skumle ord og blitt plukket det av temmelig fort.

Jeg synes banning som en del av dagligtalen gjør noe med stemning, og det er på ingen som helst måte lov å banne på skolen der jeg jobber. De gjør det sikkert likevel, men ikke i nærheten av oss lærere.

I tillegg synes jeg språket blir helt hjernedødt og tåpelig når man kun kan et adjektiv - jæ****.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 19:25   #18
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.871
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Banning

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Jeg er ikke nordlending selv, men bor i Tromsø, og jeg føler at det er en myte at nordlendinger banner mer enn gjennomsnittet.



Det er jeg helt enig i. Jeg synes ikke nordlendinger banner mer enn mennesker fra andre landsdeler. De/vi bruker kanskje andre ord, men det er en helt annen sak.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 19:31   #19
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Banning

Hjemme hos oss er det jeg som får kjeft av ungene for banning. Jeg forbeholder meg retten til å banne når jeg blir skikkelig sint, knuser noe, slår meg eller når det bare passer knakende godt av andre grunner. Banneord er ord. Noen ganger passer de.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-16, 19:41   #20
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Banning

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Hjemme hos oss er det jeg som får kjeft av ungene for banning. Jeg forbeholder meg retten til å banne når jeg blir skikkelig sint, knuser noe, slår meg eller når det bare passer knakende godt av andre grunner. Banneord er ord. Noen ganger passer de.

Samme her. Jeg spyr ut eder og galle i sitasjoner nevnt over, og får ut en hel masse sinne på den måten. Greit å få det ut og bli ferdig med det.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no