Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-13, 12:50   #81
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.531
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Men hva med å snu problemstillingen på hodet?
Barnet ditt er dømt for en grusom kriminell handling.
Ville du ikke ønsker at ditt eget barn fikk en human og rettferdig behandling, en straff bestemt av samfunnet og ikke av de pårørende og ikke minst at barnet ditt også hadde egenverdi, selv under soning. Og at det etter endt soning hadde en mulighet til å starte et nytt liv?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 13:00   #82
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men hva med å snu problemstillingen på hodet?
Barnet ditt er dømt for en grusom kriminell handling.
Ville du ikke ønsker at ditt eget barn fikk en human og rettferdig behandling, en straff bestemt av samfunnet og ikke av de pårørende og ikke minst at barnet ditt også hadde egenverdi, selv under soning. Og at det etter endt soning hadde en mulighet til å starte et nytt liv?

Ja, altså, er det noen som ikke ønsker en human og rettferdig behandling? Jeg ønsker ikke rehabilitering for alle, jeg ønsker ikke at alle som settes i fengsel skal komme ut igjen, og for å svare på det du spør om, hadde mitt voksne barn voldtatt og tatt livet av et barn slik Kristiansen gjorde, hadde jeg ikke sutret til avisa at han ikke fikk komme hjem på juleperm, for å si det sånn.

Det er mye jeg er fornøyd med når vi snakker om det norske rettssystemet, jeg er ikke interessert i amerikanske tilstander her til lands, men jeg synes det er dags for noen forandringer.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 13:43   #83
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, altså, er det noen som ikke ønsker en human og rettferdig behandling? Jeg ønsker ikke rehabilitering for alle, jeg ønsker ikke at alle som settes i fengsel skal komme ut igjen, og for å svare på det du spør om, hadde mitt voksne barn voldtatt og tatt livet av et barn slik Kristiansen gjorde, hadde jeg ikke sutret til avisa at han ikke fikk komme hjem på juleperm, for å si det sånn.

Det er mye jeg er fornøyd med når vi snakker om det norske rettssystemet, jeg er ikke interessert i amerikanske tilstander her til lands, men jeg synes det er dags for noen forandringer.

Helt enig med Skremmern og jeg synes det blir så dumt når folk bruker ord som "hevn". Det er ikke hevn det er snakk om, det handler om prinsipper om hva som er rettferdig, rettferdighet. Skal folk dømt for mord sitte i fengsel i 7 år, 22 år eller livstid. Hva slags samfunn ønsker vi? I hvilke grad skal vi ansvarliggjøre individer for deres gjerninger eller samfunnet generellt (slik vi ofte gjør i Norge?)

Jeg har skrevet om det mange ganger tidligere da det er en av disse tingene i livet jeg aldri helt klarer ta innover meg er omfanget av vold mot kvinner og barn i samfunnet. Jeg mener det antakeligvis er det aller største samfunnsproblemet vi har, konsekvensene er enorme, både på individ og samfunnsnivå. Og det slår meg hver eneste gang jeg leser små notiser i aviser om menn som dømmes til x antall mnd fengsel og 15 000 kr i oppreisning for å ha misbrukt datteren sin over x antall år, eller voldteksmenn som dømmes til 15 mnd fengsel. Jeg synes det er helt horribelt og klarer nesten ikke ta innover meg at det er så patetisk lave straffer for å ødelegge et barn og menneskeliv på den måten. Det bryter mot alle prinsipper om hva som er sivilisert eller ikke, at samfunnet ikke verdsetter et liv mer en å sende en beskjed om at "straff" bør være et par år i fengsel. Hva slags signal sender det?
Og ja, selvfølgelig er det stor sannsynlighet at disse menneskene selv har opplevd misbruk, selvfølgelig vet vi at disse tingene er arvelig på samme måte som fattigsom og alle andre ting, men det betyr ikke at vi ikke må ansvarliggjøre individer i større grad for deres handlinger og gjerninger.

Jeg vil snu på det og spørre om det er et sivilisert samfunn verdig å dømme grov vold og seksuelt misbruk over mange år med de straffer vi har i Norge? Hva sier det om hvordan samfunnet veier individer opp mot hverandre?

To eksempler - person dømt for særdeles grov voldtekt ble dømt til 3.5 års fengsel. Ute etter sonet 2/3 dom.
Mann dømt for gjentatte overgrep mot egne barn fikk 2 års fengsel.

Dette er bare to eksempler. Voldtekt og seksuellt misbruk mot barn har begge strafferammer opp til 21 år i Norge men folk dømmes sjelden til mer en noen få års fengsel.

Sivilisert? Ikke et ord jeg tenker på når jeg setter dette opp i en større kontekst om prinsipper rundt menneskeverd og rettferdighet.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)

Sist redigert av Lisa : 28-02-13 kl 14:04.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 14:13   #84
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Sivilisert? Ikke et ord jeg tenker på når jeg setter dette opp i en større kontekst om prinsipper rundt menneskeverd og rettferdighet.

Jeg har brukt ordet sivilisert, og det har jeg brukt i forhold til soningsforhold og rehabiliteringsaspektet.

Jeg er helt enig med deg at straffedømte for voldtekt og seksuelt misbruk får sjokkerende lave straffer og jeg kan ikke fatte at det er slik.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 14:13   #85
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, altså, er det noen som ikke ønsker en human og rettferdig behandling? Jeg ønsker ikke rehabilitering for alle, jeg ønsker ikke at alle som settes i fengsel skal komme ut igjen, og for å svare på det du spør om, hadde mitt voksne barn voldtatt og tatt livet av et barn slik Kristiansen gjorde, hadde jeg ikke sutret til avisa at han ikke fikk komme hjem på juleperm, for å si det sånn.

Det er mye jeg er fornøyd med når vi snakker om det norske rettssystemet, jeg er ikke interessert i amerikanske tilstander her til lands, men jeg synes det er dags for noen forandringer.

Det er på mange måter en litt annen diskusjon.

Dersom man forutsetter at et menneske skal ut i samfunnet igjen etter endt straff, så er det mye mer fornuftig å tilvenne dem gjennom soning som Bastøy enn å bare gi dem en bag og dumpe dem ut i det virkelige livet rett fra cella.

Jeg er ikke helt uenig i at flere kanskje aldri burde ha kommet ut igjen. Men skal de først ut er det viktig at rehabiliteringen er bra, både like før frilatelse og etter frilatelse.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 14:42   #86
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Det er på mange måter en litt annen diskusjon.

Dersom man forutsetter at et menneske skal ut i samfunnet igjen etter endt straff, så er det mye mer fornuftig å tilvenne dem gjennom soning som Bastøy enn å bare gi dem en bag og dumpe dem ut i det virkelige livet rett fra cella.

Jeg er ikke helt uenig i at flere kanskje aldri burde ha kommet ut igjen. Men skal de først ut er det viktig at rehabiliteringen er bra, både like før frilatelse og etter frilatelse.

Jeg er helt enig.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 14:56   #87
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.531
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg har brukt ordet sivilisert, og det har jeg brukt i forhold til soningsforhold og rehabiliteringsaspektet.

Jeg er helt enig med deg at straffedømte for voldtekt og seksuelt misbruk får sjokkerende lave straffer og jeg kan ikke fatte at det er slik.

Dette er i endring er det ikke? At straffene som gis for slike overgrep skal skjerpes. Heldigvis.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 14:59   #88
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Dette er i endring er det ikke? At straffene som gis for slike overgrep skal skjerpes. Heldigvis.

Det er endring i at strafferammen er utvidet men det betyr ikke at folk dømmes hardere, dessverre. Voldtekt i Norge dømmes jo knapt etter mitt syn (nei, jeg synes ikke 3 år kan kalles "straff" for voldtekt).

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 15:05   #89
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Dette er i endring er det ikke? At straffene som gis for slike overgrep skal skjerpes. Heldigvis.

Det er ofte ikke strafferammene det er noe galt med, men at de straffedømte får milde straffer for alvorlige og grove forbrytelser når strafferammene helt klart gir rom for lengre soning. Og formildende omstendigheter. Som bestefaren som fikk mildere straff etter å ha sekuselt misbrukt barnebarnet sitt fordi "barnet er bleiebarn og sannsynligvis ikke vil huske noe likevel". Var vel i Trondheim, dette.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 15:09   #90
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Soningsforhold og strafferammer er to veldig ulike diskusjoner etter min mening.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 15:11   #91
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.531
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er ofte ikke strafferammene det er noe galt med, men at de straffedømte får milde straffer for alvorlige og grove forbrytelser når strafferammene helt klart gir rom for lengre soning. Og formildende omstendigheter. Som bestefaren som fikk mildere straff etter å ha sekuselt misbrukt barnebarnet sitt fordi "barnet er bleiebarn og sannsynligvis ikke vil huske noe likevel". Var vel i Trondheim, dette.

Men her er det jo ikke systemet det er noe i veien med, men de som dømmer.
Jeg skal jo ikke nekte for at magerefleksen min er at slike folk kan sprettes opp og kastes i sjøen. Og nettopp det gjør at jeg setter stor pris på det humane systemet vi har. For straffen vil aldri kunne bli streng nok til at den oppveier eller på noen måte gir rettferdighetsfølelse.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 15:14   #92
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Soningsforhold og strafferammer er to veldig ulike diskusjoner etter min mening.

Det synes ikke jeg, problemet ligger jo mellom disse to. Det blir veldig lite nyansert å klage over lave straffer f.eks. sexforbrytere idømmes hvis man ikke er klar over hvordan rettssystemet er bygd opp, men det er helt klart at problemet med det norske rettssystemet berører begge.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-13, 22:50   #93
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.236
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fengslet der innsatte blir behandlet som mennesker

Jeg synes at vi er for opptatt av å gi folk nye sjanser her til lands, men det betyr ikke at jeg generelt er imot å gi folk nye sjanser. Jeg opplever imidlertid at behandlingsoptimismen, som straffesystemet vårt i stor grad er basert på, er naiv, og det synes jeg er problematisk. Det kan se ut til at tanken om at alle kan endres, trekkes fra å være en teoretisk sannhet til å bli en sannhet i praksis, noe jeg mener blir grunnleggende feil. Den menneskelige faktor er hovedpoenget her, og innebærer at alle ikke endres, selv om det teoretisk sett sikkert skulle være mulig. Denne praktiske realiteten mener jeg vi i mye større grad burde ta med i betraktningen når det gjelder straff.

Når det er sagt, har jeg stor tro på steder som Bastøy, med skikkelig innhold og frihet under ansvar (for de rette folka, til rett tid). Gradvis og kontrollert utprøving i samfunnet er selvsagt helt avgjørende for de som skal tilbake som vanlige borgere blant oss. Det er det ingen tvil om, selv om det alltid vil innebære en viss risiko. Nå tror jeg det er på tide med en diskusjon om hvem vi er villige til å gi nye sjanser innebærende denne risikoen.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no