Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barn som ødelegger offentlig eiendom; straff?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-07, 20:42   #1
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barn som ødelegger offentlig eiendom; straff?

På skolen min ble det for noen dager siden ødelagt verdier for flerfoldige tusner. Foreldre er jo ikke erstatningsansvarlige for mer enn 5000 kr.

Bør man kunne straffe barn under den kriminelle lavalder når de gjør slikt? Tenker da mer på form av "samfunnstjeneste", f.eks. at de hjelper til med forefallende arbeid på skolen eller lignende?

Jeg tenker som så at en dag eller tre med utvisning bare blir sett på som ferie av en god del som syns slike streker er morsomme.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 20:44   #2
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som ødelegger offentlig eiendom; straff?

Jeg kjenner jeg blir så og over slike alvorlige "rampetreker"!

Så jeg er nok ganske for at de kan ha en form for samfunnstjeneste, sånn at det de gjør får litt konsekvenser
Noen dager borte fra skolen svir lite. Selv om de sikkert har fått litt "straff" hjemme vil jeg tro

Uansett, det er lærdom i at ting får konsekvenser, og det synes jeg virkelig den type hærverk til flere tusen bør få.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 20:47   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som ødelegger offentlig eiendom; straff?

Ja det synes jeg. Tagger de feks, bør de bli med og vaske det bort/male over det etterpå. De bør være med og rydde opp det de kan, det er sånt de lærer av.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 20:48   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som ødelegger offentlig eiendom; straff?

Nå er det ikke så mye de kan være med å rydde opp på akkurat denne saken, men de burde jo kunne bidra andre steder.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 20:48   #5
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som ødelegger offentlig eiendom; straff?

Litt utvisning tror ikke jeg er lærdom nok. Jeg synes godt de kan få litt gjøre-opp-for-seg-straff. At de må gjøre noe så kjipt som å vaske gangen utenfor klasserommet, koste utearealet eller lignene i antall dager/uker tisvarende beløpet de har ødelagt for. Vaske toalettene om de har gjort noe skikkelig ille.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 20:49   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som ødelegger offentlig eiendom; straff?

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

At de må gjøre noe så kjipt som å vaske gangen utenfor klasserommet, koste utearealet eller lignene i antall dager/uker tisvarende beløpet de har ødelagt for.

Hvor mye vasking tror du må til for noen hundre tusner?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 20:51   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som ødelegger offentlig eiendom; straff?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hvor mye vasking tror du må til for noen hundre tusner?

Da tror jeg kanskje at det å vaske skoletoalettene med tunga hadde vært bedre.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 20:51   #8
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som ødelegger offentlig eiendom; straff?

Æsj, nå ble jeg litt kvalm.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 21:16   #9
Shakira
My hips don't lie
 
Shakira sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
Innlegg: 944
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

Sv: Barn som ødelegger offentlig eiendom; straff?

De burde hvertfall straffes på en annen måte enn ett par dagers utvisning. for det blir nok bare ferie for de.

Men hva aner jeg ikke.

Shakira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 22:00   #10
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn som ødelegger offentlig eiendom; straff?

Jeg holder hardt på at barn ikke bør straffest, men at de skal få en reaksjon i form av en konsekvens som står i forhold til det de har gjort. Hva som ville være en naturlig konsekvens her vet jeg ikke helt, men jeg har tro på at å jobbe for å ordne opp for seg er en bedre ting enn utvisning. Utvisning er på en måte et tegn på at ”vi ikke aner hva vi skal gjøre med en slik en som deg, derfor stenger vi deg ute i et bestemt tidsrom”.

Jeg er usikker på om egentlig barn og unge ser på slike streker som morsomme, men at det er et uttrykk for hvordan ting er rundt dem.
Jeg begynner å tro mer og mer på at hærverk (og mobbing for den del) handler mer om systemet og relasjonene menneskene rundt barn har til hverandre og til barna, enn det handler om regler/lover. Med denne tanken som utgangspunkt ville det kanskje være hensiktsmessig og se på hvordan de voksne rundt barnet forholder seg til andre. En praktisk løsning kan kanskje være å la foreldre og barn ordne opp sammen?

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no