Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan enklest fjerne oppkast fra madrass?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-10, 23:27   #1
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Hvordan enklest fjerne oppkast fra madrass?

Yngstemann kastet opp i søvne, og det gikk helt gjennom til madrassen. Hva bør jeg rengjøre med, og hvordan, får å få fjernet det best mulig?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 23:35   #2
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan enklest fjerne oppkast fra madrass?

Jeg har ikke noe revolusjonerende å komme med, men hva med å legge den ute i snøen, det fungerer fint på å rense tepper i alle fall. Men du må HA snø da... det har jeg.

Ellers mye vann, flytende vaskemiddel, gnikke, vann, gnikke etc, var vel det jeg ville gjort.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 23:37   #3
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan enklest fjerne oppkast fra madrass?

Hva slags madrass er det? Skumgummi? Med eller uten trekk?

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 23:57   #4
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan enklest fjerne oppkast fra madrass?

Det er en tjukk madrass. Vi har ikke snø, og jeg er hjemme alene, så jeg får den ikke ned fra øverste køye alene. Det var mest væske,så jeg har dekket området med potetmel, så får jeg se hvordan det ser ut når det meste av væsken er sugd opp.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 00:00   #5
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.597
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan enklest fjerne oppkast fra madrass?

Kjøpe ny? Det er en av grunnene til at det er veldig lurt med overmadrass. Mye lettere ta den i vaskemaskinen og få den skikkelig ren.

Hilsen hun som ikke fikser oppkast og synes at lukten er der uansett hvor mye man vasker.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 00:02   #6
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan enklest fjerne oppkast fra madrass?

Jeg kjøper ikke ny uten at det trengs. Han har kastet opp på madrassen, og vi har alltid klart å få den ren. Men det er mannen min som er ekspert på dette, men han er ikke hjemme, så da blir jeg litt i beit.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 10:48   #7
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan enklest fjerne oppkast fra madrass?

Bare IKKE gjør det jeg gjorde for to uker siden. Vi har en skumgummimadrass og poden tisset seg ut. (hadde glemt tisselaken under overmadrassen for dette skjer omtrent aldri) Okei, vått helt gjennom. Jeg kom på den geniale ideen å legge madrassen på en presenning på altanen, og helle på mye varmt vann og såpemiddel mens jeg trakket rundt på madrassen. Ja. Så var det å få såpen ut igjen da, spylte i hundre år. Det ble kveld, mørkt, kaldt. Til slutt hengte mannen den i dusjen, hvor den hang en dag, og ble flyttet rundtom inkl ute. Etter en uke var den nesten tørr, den hang på altanen, og så begynte det å regne. Ja. Jeg kan si at nå sover begge ungene på samme madrass.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 11:43   #8
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan enklest fjerne oppkast fra madrass?

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Bare IKKE gjør det jeg gjorde for to uker siden. Vi har en skumgummimadrass og poden tisset seg ut. (hadde glemt tisselaken under overmadrassen for dette skjer omtrent aldri) Okei, vått helt gjennom. Jeg kom på den geniale ideen å legge madrassen på en presenning på altanen, og helle på mye varmt vann og såpemiddel mens jeg trakket rundt på madrassen. Ja. Så var det å få såpen ut igjen da, spylte i hundre år. Det ble kveld, mørkt, kaldt. Til slutt hengte mannen den i dusjen, hvor den hang en dag, og ble flyttet rundtom inkl ute. Etter en uke var den nesten tørr, den hang på altanen, og så begynte det å regne. Ja. Jeg kan si at nå sover begge ungene på samme madrass.

Unnskyld at jeg ler. Jeg har nemlig gjort noe lignende. Og en skumgummimadrass er akkurat som en svamp. Den må liksom brukes noen ganger for å bli skikkelig effektiv. Jeg tenkte jeg var flink da jeg vasket skumgummimadrassen i badekaret, og la den pent tilbake da det tørket. Neste gang ungen tisset i senga trakk ikke bare tisset rett ned i overflaten som sist. Neida, nå var den en fullverdig svamp, og trakk tisset rett igjennom og dryppet på dyna til han som sov i køya under.
*Nye madrasser*

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 13:01   #9
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan enklest fjerne oppkast fra madrass?

Litt ubrukelig råd frå meg ettersom skaden allerede er skjedd, men me har doble laken på barnas senger. I periodar med omgangssjuke i skule/barnehage har me gamle håndklær under lakenet ved hodeenden. Me er også nøye med å skyve alt av leiker under senga (cabinseng), for eg ser med gru for meg resultatet av å få oppkast i leikekassane.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 00:09   #10
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan enklest fjerne oppkast fra madrass?

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Litt ubrukelig råd frå meg ettersom skaden allerede er skjedd, men me har doble laken på barnas senger. I periodar med omgangssjuke i skule/barnehage har me gamle håndklær under lakenet ved hodeenden. Me er også nøye med å skyve alt av leiker under senga (cabinseng), for eg ser med gru for meg resultatet av å få oppkast i leikekassane.

Gode ideer!

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 00:16   #11
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan enklest fjerne oppkast fra madrass?

Jeg har heller ikke noe tips å komme med for å få vasket.
Men klok av skade, med en allerede kastet madrass har jeg på den nye en tynn overmadrass fra jysk, tisselaken i strech oppå der, og selve lakenet oppå der igjen.

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-10, 11:51   #12
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan enklest fjerne oppkast fra madrass?

vask med zalo og salmiakkvann.. ikke blandet, men først salo og så salmiakk.. gni og skyll og tja.. gnikk..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-17, 12:07   #13
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan enklest fjerne oppkast fra madrass?

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Bare IKKE gjør det jeg gjorde for to uker siden. Vi har en skumgummimadrass og poden tisset seg ut. (hadde glemt tisselaken under overmadrassen for dette skjer omtrent aldri) Okei, vått helt gjennom. Jeg kom på den geniale ideen å legge madrassen på en presenning på altanen, og helle på mye varmt vann og såpemiddel mens jeg trakket rundt på madrassen. Ja. Så var det å få såpen ut igjen da, spylte i hundre år. Det ble kveld, mørkt, kaldt. Til slutt hengte mannen den i dusjen, hvor den hang en dag, og ble flyttet rundtom inkl ute. Etter en uke var den nesten tørr, den hang på altanen, og så begynte det å regne. Ja. Jeg kan si at nå sover begge ungene på samme madrass.


Ja så greit å få opp egne tips når man Googler, jeg har glemt at det der skjedde.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-17, 20:58   #14
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan enklest fjerne oppkast fra madrass?

Kan rapportere at å vaske med zalo eller vaskemiddel, og så heller over natron, fungerer supert!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no